Citat:
Du kan ju berätta om ditt medelvärde för folk som fryser i sina hem på årets kallaste dagar, drabbas av sönderspruckna rör, inte får något gjort på jobbet eller tappar möjligheten till att använda TV/Internet - bara för att det är kallt! De kommer säkert att säga "ja men lite strömavbrott får man tåla, det blåser ju så lite idag".
Ursprungligen postat av Moordred
Ok om vi nu ska komma ner till botten av det här. Vi kan väl för enkelhetens skull isolera ditt val, mätstationen på Arlanda och variablerna temperatur och vindhastighet.
Under perioden December till Februari de senaste tio åren så finns det drygt 43k mätvärden tagna var 30 minut. För enkelhetens skull så antar jag att allt mätbortfall är försumbart eller någorlunda jämt fördelat.
2% av dessa (895st) ,19 dygn totalt på en tio års period ligger i intervallet -26 till -16 grader. Medelvinden för dessa värden var 2 m/s på tio meters höjd. (medelvinden för alla mätvärden under hela vinterperioden var 4.4) Man bör också ta i beaktning att under de här intervallet är det mycket hög risk för nedisning av instrumenten, vilket renderar i lägre/ingen vindhastighet. Jag har dock inte screenat bort någon data i analysen.
19 dygn av 3650 dygn totalt, under två dygn per år. Den här mest extrema perioden sker alltså i medel under 0.5% om året med en följd att medelvinden går ner till lite mindre än hälften av medelvinden under hela vinterperioden i stort.
I rest my case.
Under perioden December till Februari de senaste tio åren så finns det drygt 43k mätvärden tagna var 30 minut. För enkelhetens skull så antar jag att allt mätbortfall är försumbart eller någorlunda jämt fördelat.
2% av dessa (895st) ,19 dygn totalt på en tio års period ligger i intervallet -26 till -16 grader. Medelvinden för dessa värden var 2 m/s på tio meters höjd. (medelvinden för alla mätvärden under hela vinterperioden var 4.4) Man bör också ta i beaktning att under de här intervallet är det mycket hög risk för nedisning av instrumenten, vilket renderar i lägre/ingen vindhastighet. Jag har dock inte screenat bort någon data i analysen.
19 dygn av 3650 dygn totalt, under två dygn per år. Den här mest extrema perioden sker alltså i medel under 0.5% om året med en följd att medelvinden går ner till lite mindre än hälften av medelvinden under hela vinterperioden i stort.
I rest my case.
Eller inte.
0,5% är lik förbaskat två dygn om året, två dygn då samhället inte kommer att fungera bara för att du är förblindad av propellrarnas skönhet.
Hur mycket av den nominella effekten producerar ett vindkraftverk vid 2 m/s? Inte mycket, men du vill väl kompensera det genom att bygga ytterligare 284 skogar med vindsnurror. Tillåt mig för övrigt tvivla på att Arlandas viktigaste meteorologiska instrument skulle drabbas av nedisning på vintern, de är självklart eluppvärmda så att de fungerar. Men däremot kan du haja att vindkraftverken kommer att drabbas av nedisning, kanske inte de dagar som vinden står stilla men i blåst och blötsnö. Vem ska producera elen som krävs för att tina upp dessa?
Senast redigerad av Darkwing Duck 2013-01-29 kl. 15:53.
Senast redigerad av Darkwing Duck 2013-01-29 kl. 15:53.