Oerhört intressant mål som inte borde fått gå till förlikning. Om jag kommer ihåg det rätt så är husen byggda med en fasadlösning med tunnputs och cellplast, dessutom säkert kombinerat med modern arkitektur med fönster långt ut i fasad och minimalt med plåtar och täckande takfot.
Detta var en vanlig lösning under denna tid och problemen var i stort sett okända i branschen vid den tidpunkten. Enligt ABT avtalen så är entreprenören ansvarig, efter garantitidens utgång, om felet är väsentligt OCH entreprenören varit vårdslös. I detta fall är felet väsentligt, eftersom det är ytterväggen, men frågan är om entreprenören varit vårdslös? Kunskapen om problemet var, som jag skrev, inte känd branschkunskap vid det tillfället husen byggdes.
Jag tror att NCC hade vunnit målet om de drivit det hela vägen. Samtidigt gick NCC tidigt i fasaddebatten ut med en garanti på alla sina fasader på tio år, men den garantin omfattade inte en ny fasadlösning med luftspalt. Med tanke på alla kvadratmeter som är byggda med denna cellplastmetod i Sverige så var förlikning troligtvis det bästa för alla i detta fall inblandade parter, men frågan är vad som hade varit bäst för kunderna och branschen på längre sikt?
Uppgörelsen innebär med stor sannolikhet att kunderna får en ny fasadlösning utan allt för stor kostnad. NCC kan hävda att kunderna betalt för den nya fasadlösningen vilket innebär att inga andra bostadsrättsföreningar och äganderättskunder kan komma och kräva samma lösning utan kostnad.
Om villaägarna vunnit så hade ett sådant prejudicerande fall slagit rätt hårt på NCC. Det finns också mängder med småhustillverkare, ingen nämnd, som bombade upp småhus med cellplast och tunnputs under hela början på 2000-talet. För NCC är detta en liten del av produktionen men för många småhustillverkare skulle ett krav på ombyggnad av alla småhus med denna lösning innebära konkurs. Det vill säga dessa villaägare har ingen möjlighet till hjälp oavsett om lösningen är fel eller inte. Återstår i sådana fall att förhandla med byggfelsförsäkringen.
Troligtvis finns det med i uppgörelsen mellan husägarna och NCC att den skall hållas hemlig, men där kan vi alltid hoppas på Flaschback.
Samtidigt vill jag påstå att det finns fasadlösningar som inte är luftade och som fungerar utmärkt, men då är det andra material och andra lösningar än de som använts i detta fall.