2011-11-22, 15:23
Medlem
Hej!

Har ett väldigt jobbigt problem, min stationära dator vägrar att hitta en anslutning till internet.
Allt har funkat helt perfekt till för kanske 2 dagar sedan, har inte ändrat något på datorn förutom att uppgradera mitt F-Secure till 2012. Har anslutit datan med sladd till routern som det inte ät något fel på, har testat att koppla min macbook till routern med samma sladd som går till stationära datorn så sladden är der inget fel på. Trådlöst funkar också som det ska. Så jag kan konstatera att det är datorn det är fel på. Lampan på moderkort som ska lysa då man kopplar in en internet sladd lyser inte heller. Någonting läskigt är att en kompis till mig fick exakt samma problem som mig fast någon timme tidigare samma dag. Vi laddade båda hem Assassins Creed 2 och Saints Row 3, har studerat kommentarerna noga på Tankafetast och TPB där vi laddade ner dessa utan att någon ska ha fått samma problem. Jag tycker ändå det låter logiskt med något virus har härjat runt jävligt nog. Mitt antivirus hittar däremot ingenting.

Något tips på vad ni tycker jag ska göra?

Uppskattar hjälp!
Citera
2011-11-22, 16:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenudd1
förutom att uppgradera mitt F-Secure till 2012.

Det är kanske där problemet ligger. Finner du ingen nyttig information under produktens hemsida/forum? Provar helt enkelt att göra programmet inaktivt. Provar att går ut på nätet igen.

Citat:
Någonting läskigt är att en kompis till mig fick exakt samma problem som mig fast någon timme tidigare samma dag.

Använder din kompis samma säkerhetsprogram?
Citera
2011-11-22, 16:58
Medlem
hegoballs avatar
Testa att göra en systemåterställning av Windows till en tidpunkt då det fungerade.
Citera
2011-11-22, 17:21
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Hej!

Har ett väldigt jobbigt problem, min stationära dator vägrar att hitta en anslutning till internet.
Allt har funkat helt perfekt till för kanske 2 dagar sedan, har inte ändrat något på datorn förutom att uppgradera mitt F-Secure till 2012. Har anslutit datan med sladd till routern som det inte ät något fel på, har testat att koppla min macbook till routern med samma sladd som går till stationära datorn så sladden är der inget fel på. Trådlöst funkar också som det ska. Så jag kan konstatera att det är datorn det är fel på. Lampan på moderkort som ska lysa då man kopplar in en internet sladd lyser inte heller.

Får du inte lampan att lysa kommer du aldrig kunna få igång nätverket. Antagligen är nätverkskortet trasigt/inaktiverat. Kanske crackade ni spelet och att det då kräver att internet är frånkopplat så att ni avinstallerade nätverkskortet eller dylikt? Annars är det nog ett hårdvaruproblem.
Citera
2011-11-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Använder din kompis samma säkerhetsprogram?

Han använder inte ens något antivirus. Vilket utesluter att det skulle vara det som kaosar + att internet funkade ända till dan efter då jag uppdaterade F-Secure.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Får du inte lampan att lysa kommer du aldrig kunna få igång nätverket. Antagligen är nätverkskortet trasigt/inaktiverat. Kanske crackade ni spelet och att det då kräver att internet är frånkopplat så att ni avinstallerade nätverkskortet eller dylikt? Annars är det nog ett hårdvaruproblem.

Något som går att fixa utan att byta komponenter eller köpa separat nätverkskort?
Senast redigerad av stenudd1 2011-11-22 kl. 17:47.
Citera
2011-11-22, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hegoball
Testa att göra en systemåterställning av Windows till en tidpunkt då det fungerade.

Hur skriver jag in en egen tidpunkt som jag vill återställa datorn till? Kommer bara upp två tidpunkter som skedde efter detta hände. :/
Senast redigerad av stenudd1 2011-11-22 kl. 17:44.
Citera
2011-11-22, 17:59
Medlem
Kundvagnsdrulles avatar
Kolla först och främst så att ditt nätverkskort inte är inaktiverat eller har avinstallerade drivrutiner (det senare mindre troligt då Windows 7 - vilket jag utgår ifrån du använder då du inte skrivit detta - har som princip att ladda ner korrekta drivrutiner automatiskt åt dig när du startar om datorn). Öppna Enhetshanteraren och kolla upp att inga enheter (eller åtminstone inte ditt nätverkskort vilket är relevant i det här fallet) har en varningstriangel på sig. Om du inte vet hur du tar dig dit -

Öppna Kör (Windowsknapp + R), skriv in devmgmt.msc och tryck enter.

Återkom med resultat.
Citera
2011-11-22, 18:22
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Hur skriver jag in en egen tidpunkt som jag vill återställa datorn till? Kommer bara upp två tidpunkter som skedde efter detta hände. :/

Det kommer ändå antagligen inte att lösa ditt problem. Kolla enhetshanteraren (se posten ovan) och kolla så att inget är rött/har utropstecken vid sig.
Citera
2011-11-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundvagnsdrulle
Kolla först och främst så att ditt nätverkskort inte är inaktiverat eller har avinstallerade drivrutiner (det senare mindre troligt då Windows 7 - vilket jag utgår ifrån du använder då du inte skrivit detta - har som princip att ladda ner korrekta drivrutiner automatiskt åt dig när du startar om datorn). Öppna Enhetshanteraren och kolla upp att inga enheter (eller åtminstone inte ditt nätverkskort vilket är relevant i det här fallet) har en varningstriangel på sig. Om du inte vet hur du tar dig dit -

Öppna Kör (Windowsknapp + R), skriv in devmgmt.msc och tryck enter.

Återkom med resultat.

Tack som fan, öppnade enhetshanteraren där ingenting verkade vara fel för än jag dubbel klickade på Nätverkskortet, Atheros nånting. Där stod det att det var inaktiverat då aktiverade jag det bara därifrån.

En än gång, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in