Hej!
Jag va i med min katt (6 årig kastrerad Ragdoll) till veterinären i onsdags då den påvisade att den hade ont i munnen, slickades sig mycket och det allmänna tillståndet var försämrat ganska snabbt. Den var inte sig själv helt enkelt.
Veterinären kollade på katten i 2 minuter och konstaterade att dom behövde söva den för att undersöka ordentligt. Hon frågade även om dom fick ta ett blodprov, vilket jag ska OK till.
Det hela slutade med att min katt hade inflammation i tandköttet, små sår i munnen och dom fick dra en tand. Blodprovet visade även att den hade dåliga njurar (ett av värdena låg på över 1400!). Kalaset för blodprov, dra en tand och borttagning av tandsten gick på 4000:-...!!
Hur som, helst, jag har nu svårt att få katten att äta då den har så ont i munnen. Veterinäten sa att om njurvärderna blir bättre kommer nog munnen att bli bätte också, men hur ska jag då få katten att äta? Det blir en ond cirkel. Diet maten är inte så poppis och torrfoder vågar han sig inte på alls då han har ont...en katt som svälter sig själv skadar bara njurarna ännu mer.
Någon fler som varit med om samma med sin katt som kan ge något tips? Samt undrar jag om veterinärfakturan som jag känner är något i överkant? Nu betalade försäkringsbolaget 1400:- men det kostande även min självrisk så...
Kan tillägga att det gått 5 dagar sedan han va hos veterinären och han är fortfarande nedstämd och visar att han har ont i munnen.