2011-11-21, 18:25
Medlem
Lady Crofts avatar
Hej!

Jag va i med min katt (6 årig kastrerad Ragdoll) till veterinären i onsdags då den påvisade att den hade ont i munnen, slickades sig mycket och det allmänna tillståndet var försämrat ganska snabbt. Den var inte sig själv helt enkelt.

Veterinären kollade på katten i 2 minuter och konstaterade att dom behövde söva den för att undersöka ordentligt. Hon frågade även om dom fick ta ett blodprov, vilket jag ska OK till.

Det hela slutade med att min katt hade inflammation i tandköttet, små sår i munnen och dom fick dra en tand. Blodprovet visade även att den hade dåliga njurar (ett av värdena låg på över 1400!). Kalaset för blodprov, dra en tand och borttagning av tandsten gick på 4000:-...!!

Hur som, helst, jag har nu svårt att få katten att äta då den har så ont i munnen. Veterinäten sa att om njurvärderna blir bättre kommer nog munnen att bli bätte också, men hur ska jag då få katten att äta? Det blir en ond cirkel. Diet maten är inte så poppis och torrfoder vågar han sig inte på alls då han har ont...en katt som svälter sig själv skadar bara njurarna ännu mer.

Någon fler som varit med om samma med sin katt som kan ge något tips? Samt undrar jag om veterinärfakturan som jag känner är något i överkant? Nu betalade försäkringsbolaget 1400:- men det kostande även min självrisk så...

Kan tillägga att det gått 5 dagar sedan han va hos veterinären och han är fortfarande nedstämd och visar att han har ont i munnen.
Citera
2011-11-21, 18:37
Medlem
Mjukmat då? Sen kanske du ska ta och ringa vet och få något smärtlindrande så han kommer igång att äta.
Citera
2011-11-21, 18:53
Medlem
Lady Crofts avatar
Mjukmat är det enda han äter, men väldigt lite. Så fort det börjar irritera i munnen så slutar han.
Han ska ju endast äta speciellt njurfoder i både mjukmat och torrfoder, men han tycker inte det är så gott. Blandade med lite tonfisk idag och då åt han en halv portion iaf.

Har frågat vet om smärtstillande men det var ingen bra idé enligt henne då det inte är bra för hans njurar. Ska in den 29/11 för att göra ett ultraljud på honom, får se vad hon säger.

Tycker det är lite konstigt att han inte fått antibiotika för munproblemet.
Citera
2011-11-21, 22:44
Medlem
nynaeves avatar
Jag tycker att du skall ringa veterinären och säga att katten inte vill äta. Kanske finns det något smärtstillande som är mindre skadligt mot njurarna. Om det var min katt hade jag nog känt att det är bättre att katten äter något än att den inte äter något för att den inte gillar njurfodret - däremot är inte tonfisk alls särskilt bra i längden. Hör också där med veterinär eller sköterska först, och kolla fall du kanske kan varva med vanlig mjukmat också.

Angående veterinärfakturan är det bara att beklaga, är det Agria du har så går de knappt in överhuvudtaget när det är tandproblem hos djuren :/
Citera
2011-11-21, 23:42
Medlem
Mr Hectors avatar
Hör som sagt med din veterinär, det finns olika typer av smärtlindring. Vad det gäller fakturan så var inte särskilt dyrt alls måste jag säga, det kunde blivit bra mycket mer än så... Antibiotika ska man inte kladda för mycket med och din veterinär gjorde helt rätt i den frågan.
Citera
2011-11-22, 14:20
Medlem
Lady Crofts avatar
Jag pratade nyss med sköterskan som rådfrågade veterinär och dom gav rådet att ge honom den mat han vill ha då det är bättre att han äter något än inget alls samt att försöka varva med njurfoder om möjligt.

En annan sak jag tog upp var att hans krea värde ligger på 1443. Har surfat runt lite och verkar som en del andra veterinärer inte ser något hopp om det är 500 eller mer.

Ska givetvis göra mitt bästa för att han ska må bättre och håller verkligen tummarna, däremot tänker jag inte se min katt sakta tyna bort med njurar som inte fungerar. Han är värd mer än så.

Återstår att se vad ultraljudet visar.
Senast redigerad av Lady Croft 2011-11-22 kl. 14:30.
Citera
2011-11-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lady Croft
Hej!

Jag va i med min katt (6 årig kastrerad Ragdoll) till veterinären i onsdags då den påvisade att den hade ont i munnen, slickades sig mycket och det allmänna tillståndet var försämrat ganska snabbt. Den var inte sig själv helt enkelt.

Veterinären kollade på katten i 2 minuter och konstaterade att dom behövde söva den för att undersöka ordentligt. Hon frågade även om dom fick ta ett blodprov, vilket jag ska OK till.

Det hela slutade med att min katt hade inflammation i tandköttet, små sår i munnen och dom fick dra en tand. Blodprovet visade även att den hade dåliga njurar (ett av värdena låg på över 1400!). Kalaset för blodprov, dra en tand och borttagning av tandsten gick på 4000:-...!!

Hur som, helst, jag har nu svårt att få katten att äta då den har så ont i munnen. Veterinäten sa att om njurvärderna blir bättre kommer nog munnen att bli bätte också, men hur ska jag då få katten att äta? Det blir en ond cirkel. Diet maten är inte så poppis och torrfoder vågar han sig inte på alls då han har ont...en katt som svälter sig själv skadar bara njurarna ännu mer.

Någon fler som varit med om samma med sin katt som kan ge något tips? Samt undrar jag om veterinärfakturan som jag känner är något i överkant? Nu betalade försäkringsbolaget 1400:- men det kostande även min självrisk så...

Kan tillägga att det gått 5 dagar sedan han va hos veterinären och han är fortfarande nedstämd och visar att han har ont i munnen.

Fick du inget smärtstillande alls ?? Det är ju mycket mycket märkligt. Klart katten har ont efter ingreppet. Min ena hona fick dra ut alla tänder hon hade, därefter fick hon gå på smärtstillande i 1 vecka. Ang njurvärdet. När min katt hade inflammation och skulle dra sina tänder togs blodprov även på henne. Visade nedsatt njurvärde...MEN min veterinär sa att: det behöver inte vara dåliga njurar utan kan helt enkelt bero på hennes allmänna tillstånd just nu. Min kisse var ganska dålig pga sina tänder. Något specialfoder eller dyl gav jag inte. Tog sedan blodprov efter nåt år när hon var helt frisk, och hon hade inte tillstymmelse till nedsatt njurfunktion.
Citera
2011-11-23, 08:41
Medlem
Lady Crofts avatar
Nej, jag fick ingen smärtstillande alls till honom. Jag frågade men det va tydligen inte bra för hans njurar. Hans nivåer va inte bara förhöjda dom var väldigt höga.

Köpte hans favoritmat igår, han vill ju äta så han började lite men så fort munnen gör ont så slutar han och går undan. Han blir manisk ibland med tassen och försöker ta bort det onda i munnen

Om han inte äter blir njurarna inte bättre och om njurarna inte blir bättre kommer inte munnen att bli bättre (enligt veterinären)....
Så jag är ganska rådlös för tillfället. Kanske får ligga på och be om smärtstillande ändå!
Citera
2011-11-23, 12:27
Medlem
Myrtens avatar
Visst gör det jäkligt ont att ha sår i munnen, och visst, katter slutar då också att äta. Men jag skulle gissa att aptitbristen i detta fall också till stor del beror på att katten helt enkelt är rejält illamående (blir kräkfärdig så fort tar en tugga). Orsak - uremi pga njurarna. Förutom att den blir rejält illamående så utsöndras urea i saliven, vilket fräter i munnen => skadorna i mun. (Kan ju iofs vara vanlig tandsten också.) De kan då även få problem med magkatarr/magsår, vilket sänker aptiten än mer.

Det finns aptitstimulerande mediciner, det går även att ge medicin som skyddar magslemhinnan (vilket kan få upp aptiten). Föreslå det för veterinären.
Citera
2011-11-23, 13:59
Medlem
Lady Crofts avatar
Tack för tipsen!

Tandsten tog dom bort i samband med att dom drog ut tanden. Kräkts har han inte gjort en enda gång.

Däremot har han inte gått på lådan och gjort nummer 2 på över en vecka. Veterinären sa att det kan bero på att han inte fått i sig så mycket mat, men jag tycker att det jag iaf tvångsmatar honom borde komma ut, hur lite det än må vara...kissar är det enda han gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in