• 1
  • 2
2011-11-21, 17:40
Medlem
Satt precis här och bollade diverse idéer och kom fram till att det är dags att jag gör någonting vettigt av min kropp och tid, eftersom jag suttit stilla framför datorn i snart ett år och börjat bli lite överviktig.

Så kom jag på det! Jag ska bli världens bästa hundrameterslöpare. THINK BIG sägs det, och även om jag kanske tänkte lite väl big så tror jag att det kan vara bra med drömmar och motivation. Hur som helst, jag tänkte jag kunde börja med att vässa det svenska rekordet en aning. Då uppkom det lite frågor.

Jag är en tjugofyraårig man, drygt 185cm lång och väger omkring 86-90 (var längesen jag vågade väga mig). I grund och botten har jag en helt okej kropp, även om den legat i vila under lång period.

Hur går jag tillväga för att bli en bra och explosiv kortdistanslöpare?

Musklerna ska ju vara explosiva, sägs det. Det säger inte mig någonting.
Jag har noterat att de flesta kortdistanslöparna har ganska biffiga överkroppar också, som i tillägg är otroligt deffade. Spelar det någon avgörande roll?

Vad är första steget när träningen kommit igång? Att traska ner till min lokala friidrottsförening och säga att jag vill börja springa kortdistans? Men det känns som att jag är på tok för gammal för en seriös satsning.

Så vad säger ni Flashback? Hur blir jag Sveriges snabbaste hundrameterslöpare?

Tack för svar!

EDIT: Vill understryka att jag är helt seriös!
Citera
2011-11-21, 17:44
Bannlyst
Det viktigaste är att du har tillgång till en bra tränare.
Citera
2011-11-21, 17:45
Medlem
Jag tror du skulle tänkt på det när du var ~12-13 då du skulle börjat träna in en bra löpteknik
Citera
2011-11-21, 17:51
Medlem
wh0res avatar
Hård styrketräning bör du nog satsa på...

http://www.youtube.com/watch?v=Z1-ygiI6_3M
Kevin Levrone Vs Dwain Chambers

Kevin Levrone som är bodybuilder klarar sig helt okay mot Chambers som var europamästare på 100meter

Nu vet jag inte vad Levrone har för bakgrund gällande löpning, han kanske tränade sånt när han var yngre, men ändå imponerande att han hänger med såpass bra med tanke på att han har några kilo mer att få fart på...
Citera
2011-11-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raixes
Jag tror du skulle tänkt på det när du var ~12-13 då du skulle börjat träna in en bra löpteknik

Jag vet!
Givetvis hade det väl varit det absolut bästa men, är det någonting som är omöjligt att fixa nu?
Jag tycker det vore orättvist om det funkade så!
Citera
2011-11-21, 18:05
Medlem
vivalamexicos avatar
om du är en vit man har du nog väldigt liten chans.
Är du svart så tror jag att du kan slå det svenska rekordet inom ett par år.
Citera
2011-11-21, 18:07
Medlem
heyhoxxs avatar
Var du snabb när du var mindre? Om du till exempel sprang 100 meter på 14 sekunder i 9:an så kan det bli tufft att nå toppen...

Hittade ett matnyttigt dokument på nån hemsida: http://www.bodybuilding.com/fun/tomgreen.htm

Jag är direkt ingen sprintertränare, men om du aldrig sprungit så mycket förut så är löpskolning och teknik väldigt viktigt för dig!
Citera
2011-11-21, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fellen
Jag vet!
Givetvis hade det väl varit det absolut bästa men, är det någonting som är omöjligt att fixa nu?
Jag tycker det vore orättvist om det funkade så!

Det går att bli bra fastän man är lite till åren då man börjar förutsatt att du varit mycket aktiv som ungdom. Har en bekant som sprang 200m på just under 22sekunder, höga 45 på 400m och kring 1:45 på 800m och han började sin karriär hyfsat sent. Känner även till en viss höjdhoppare som tagit 2,33 inomhus och han började även sin elitsatsning sent (iofs hade han hoppat kring 2m som "amatör" )

Men dessa får man ju nog räkna till undantagen så att du skulle bli sveriges bästa 100m löpare känns som ett lite väl högt mål. Så ja, livet är orättvist på det sättet att ju mer du tränar och ju tidigare du börjar desto större chans har du att bli bra
Citera
2011-11-21, 19:53
Medlem
Pipharens avatar
Vill inte vara den som säger det här men... Ditt mål är orealistiskt!

Jag hade läst en bok om ämnet istället för att fråga på Flashback... Slacker .
Citera
2011-11-21, 19:57
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhododendron
Det viktigaste är att du har tillgång till en bra tränare.
Det viktigaste är att du har tillgång till en bra läkare (som kan skriva ut dopingperparat åt dig).
Citera
2011-11-21, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Det viktigaste är att du har tillgång till en bra läkare (som kan skriva ut dopingperparat åt dig).

Jo det också!
Citera
2011-11-22, 13:14
Medlem
Vad tråkgia ni är!

Det är väl bra att han har ett roligt mål.
Ingen av oss vet ju var han kommer att sluta.

Sprint är svårt, och det är satans lätt att skada sig i början.

Ledord är ju i början teknik.

Tyvärr är jag rädd för att det är få förunnat att ha den snabba utväxlingen av koncentriskt / excentriskt arbete i löpsteget.

Backträning är din vän om du vill få snabbt löpsteg.
http://iform.se/lopning/3-ovningar-for-backtraning
http://iform.se/lopning/backtrana-oc...re-an-nagonsin

Att man måste vara bodybuilder för att vara ess i löpning är lite överdrivet.
Sjukt mycket verkar vara medfött, och jag känner många som av någon anledning har varit fd hockeyspealre (3 sprinters). Det är väl samma muskelarbete i skären kan jag ana.
Av ovan nämda är det ingen som väger över 80 kilo. (180 cm långa ungefär)

Vill du springa på svenskt rekord bör du satsa på 140 kilo bänkpress och 180 kilo knäböj.
Och kanske 120 kilo frivändingar
Senast redigerad av leading 2011-11-22 kl. 13:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in