2012-04-10, 17:04
Medlem
Mvks avatar
Fan, det var det här jag skulle tipsa om:

http://svt.se/2.22620/1.2767839/s_taxibranschen_maste_rojas_upp

Politiker som inte kommer överens samtidigt som karusellen snurrar och turister blir blåsta på rullande band.
Citera
2012-04-10, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxq
Jag har läst lite i tråden nu och har förstått det som att kart-proven/provet(?) är den svåraste delen för att få sitt taxileg.

Exakt vad går kartprovet ut på?
Uppskatta avstånd för att sedan beräkna hur lång tid resan tar?
Eller rent av läsa av sträcka med hjälp av väl ritade kartor, och sedan RÄKNA ut hur lång tid resan tar?
Lokalisera platser på kartan?

All information uppskattas då jag är jävligt sugen på ett taxileg och har på dagen 2 månader kvar tills jag får ta mitt!

Kul att du vill börja köra taxi. Det är kul eller så tycker man motsatt. Kan ge dig några råd på vägen.
- Du ska göra 3 prov. Kartprovet är inte svårt, men du måste vara lugn och fin och läsa frågorna noga, och mäta avstånd etc mycket noga.
-Se till att jobba endast extra tex fre och lördagar, bra dricks mycket körningar. Du slipper få problem med ryggen och får mindre mage
-Ta in rätt kunder ibilen när du är i stan. Få in känslan snabbt, fel kund innebär dels fara och utebliven betalning. Familjer och par brukar sällan vara problem
-Åk runt och lär dig områdena bra, så slipper du använda gps hela tiden och sparar tid.
-Ha dörrarna alltid låsta om du tex står utanför en krog, då har du chansen och kolla vem som ska hoppa in om du råkar slumra till på natten.
-Håll hastigheten är det 50km så är det 50. Taxi bilar ska också följa trafikregler som andra trafikanter.
-Lycka till
Citera
2012-04-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mardukone
Det tycker du, frågan är om du är ensam om det. Vi har ca:2900 åkare och ca:7000 taxibilar i Stockholm av dom är ca:1600 Stockholmstaxi, ca:1100 kurir, ca:1000 020. Övriga småbolag ca:700 och resten fribilar och det på en befolkning på ca:2mil. Med andra ord vi har en taxibil för ca:290 personer.
Om du frågar en del chaufförer så märker du att alla har tappat i inkörda och alla klagar. Eftersom du kör för fågelviks har du märkt att nya ftj avtalet är rena slaveriet. Man har gått ner i pris med ca:15% bara för att ta hem hela ftj och konkurrera ut alla småbolag på bekostnad av förare och åkare dem skiter totalt i vad du tycker du är en slav för dom passar det inte dig kan du gå det finns alltid en ny slav att hämta. Är du åkare vilket val har du taxi Stockholms plåtar kostar i dags läget 270000:- om du vill bli friåkare med det rykte dom har, du skulle inte klara dig.

Jag åker en del sjukresor, samma som färdtjänst, prissänkningen är omärklig. Har alltid kostat 210-240 normalt till sjukhuset för mig, klart det kan kosta 600 om det är olyckor och mkt trafik etc, men priserna är desamma. Före, nu är det väl fem år sen, (men, med vilken redovisad inflation?) åkte jag taxi sthlm privat och betalade till annat skjukhus. Ca 140kr. Fick sjukresa sen med kurir/020, det kostade faktiskt några kronor mer men han gnällde på att de fick skitpengar.

Sen är det asdyrt att åka taxi i sthlm. Men svenskan ska lida, det vet du. Vi har ju samvete och moral och gillar att vara arbetande hundar. Sjukt som f-n.
Citera
2012-04-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Sedan kan man åka dit i kontroller. Finns kontrollanter som poserar som nån full tant och ger sådant erbjudande "kör dit för 100kr". Men oddsen för att få en sådan i bilen är ju minimal.

Hehe, jag frågade en gång en inspektör på 020 om han inte körde lite rostfritt...ojojoj...
Han visade sina tre kameror, han sa det ena efter det andra, ojojoj, ja, honom skuulkle jag aldrig fråga.

Men förr så gick man ju från bil till bil och sa: kör du svart? Tur att vi inte har akissvenskarna bakom ratten nu utan muslimerna.
Citera
2012-04-10, 18:30
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Hahaha.
Jasså?
Jag har aldrig kört svart sen jag började för nästan 2 år sedan.
Kommer inte börja heller.

Att 55åriga gubbar står utanför Nordstan och säger taxi 869ggr på en natt skiter jag i och har faktiskt inget emot även om jag kan tycka att det är sunkigt och sliskigt att man inte lyckats komma längre än att bli en svartkörare vid 55 års ålder men folk som sitter med finskjorta och slips och kör för stans största och förhållandevis mest seriösa bolag och kör svart är dålig stil och slugt.

Ställ er med svarttaxi-folket istället och kör hur mycket svart ni vill.
Det går inte att ha kakan och äta den.

Folk ska veta att bolaget inte är nån random sunk-firma.
En enskild förare ska alltså dumpa priserna som han känner för bara för att nån ska slippa betala vad det kostar?
Kanske borde prova på det, på ICA eller på apoteket.

"Kan du ta det *host* *blink blink* *rabatterade* *host* priset för leverpastejen och vindruvorna"?

Du vet att på 70- och 80-talet körde nästan alla svart fast det var reglerat. Synd att man inte körde då, fast jag var inte ens född.

Men idag ska alla göra rätt för sig utom politikerna som kommer undan med det mesta.
Senast redigerad av RadioGaGa 2012-04-10 kl. 18:32.
Citera
2012-04-10, 19:01
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Du vet att på 70- och 80-talet körde nästan alla svart fast det var reglerat. Synd att man inte körde då, fast jag var inte ens född då.

Men idag ska alla vara så korrekta av sig utom politikerna som kommer undan med det mesta.

Kanske lät lite "bessewisserig" i förra inlägget.

Jag förstår ditt resonemang och kan när allt kommer omkring inte klandra dig heller.
Kanske är det jag som lever i en fantasivärld.
Grejen är att jag tycker om tanken på att medborgarna ska ha iaf ett taxibolag som dom till 100% kan lita på i alla väder.
Som dom vet är schysst och gör rätt för sig.

Aa, visst är det lustigt.
Vi bor i ett land men en av världens högsta skatter.
Ett land där nästan alla tycker att folkhemmet är bra och att dom svaga och sjuka ska ta del av skattepengarna som vi friska arbetande skrapar ihop MEN inte en jävel mer än Mona Sahlin med 65k i månaden tycker att det är häftigt att betala skatt.

Smita från skatten har blivit en folkrörelse ända ner från pizzabagaren upp till storföretag och politiker.
T.o.m kommuner smiter från skatten genom att låna pengar:
http://norrteljetidning.se/hem/2.7967/1.1597481-aven-kommuner-ska-betala-skatt

Då sitter den lilla människan med 12k i månaden och tänker:
"Kan dom så kan jag".

Men vem fan är jag att säga åt folk hur dom ska ta betalt.
Satt 2h på landvetter idag innan jag fick en körning.
Har suttit 1h på Götaplatsen nu utan körning.
Haft 1 körning på 3.3h.

Vem fel är det?
Politikernas, facket och en girig taxilednings fel.
Senast redigerad av Mvk 2012-04-10 kl. 19:04.
Citera
2012-04-10, 19:26
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Kanske lät lite "bessewisserig" i förra inlägget.

Jag förstår ditt resonemang och kan när allt kommer omkring inte klandra dig heller.
Kanske är det jag som lever i en fantasivärld.
Grejen är att jag tycker om tanken på att medborgarna ska ha iaf ett taxibolag som dom till 100% kan lita på i alla väder.
Som dom vet är schysst och gör rätt för sig.

Aa, visst är det lustigt.
Vi bor i ett land men en av världens högsta skatter.
Ett land där nästan alla tycker att folkhemmet är bra och att dom svaga och sjuka ska ta del av skattepengarna som vi friska arbetande skrapar ihop MEN inte en jävel mer än Mona Sahlin med 65k i månaden tycker att det är häftigt att betala skatt.

Smita från skatten har blivit en folkrörelse ända ner från pizzabagaren upp till storföretag och politiker.
T.o.m kommuner smiter från skatten genom att låna pengar:
http://norrteljetidning.se/hem/2.7967/1.1597481-aven-kommuner-ska-betala-skatt

Då sitter den lilla människan med 12k i månaden och tänker:
"Kan dom så kan jag".

Men vem fan är jag att säga åt folk hur dom ska ta betalt.
Satt 2h på landvetter idag innan jag fick en körning.
Har suttit 1h på Götaplatsen nu utan körning.
Haft 1 körning på 3.3h.

Vem fel är det?
Politikernas, facket och en girig taxilednings fel.

Jag tycker det finns lokala taxibolag i storstäderna som man kan lita på i alla väder. Det är kunden som ska ta initiativet om dom vill betala svart. Om kunden inget säger, vilket dom allra flesta inte gör, slår jag på taxametern och kör. Många betalar ju med kort och då är det svårt att betala svart.

Om dom vill betala svart kan man säga nej, vilket jag gör i nio fall av tio. Det är inte så ofta man får frågan heller. Jag anser mig ändå vara en hederligare medborgare som betalar tillräckligt med skatt för att inte få skuldkänslor, inte ens mot min arbetsgivare.
Citera
2012-04-10, 21:49
Medlem
Anon2s avatar
Vad i h**vete, lokalkännedomskravet slopas inte?
Suck. Jag var inte tillräckligt snabb med att ta kortet medans lokalkännedomskravet var borta, tänkte faktiskt börja hålla på med kortet denna vecka.
Hur är det nu, är det lokalkännedomskrav eller ej just nu??
Det slopades ju 1:a april.
När återinförs lokalkännedomskravet? Hinner jag ta kortet innan det återinförs?
Citera
2012-04-10, 23:12
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Det slopades ju 1:a april.

Med tanke på hur tanklöst och kontraproduktivt det vore att ta bort provet så får man väll hoppas att det var ett aprilskämt . Med lite uppbyggnad.

Plugga lokalkännedomen du. Så kan du imponera i kafferummet hos 020 då du vet vart hornsgatan ligger.

Ska du inte bli friåkare behöver du ändå kunna det som ingår i lokalkännedommen så varför inte bara lära sig skiten?

Man får räkna med att seriösa bolags kunskapskrav skulle öka med en sådan förändring då de som söker sig dit kommer ha en sämre kunskapsgrund än i dagsläget.
Senast redigerad av Bbobi 2012-04-10 kl. 23:15.
Citera
2012-04-11, 00:22
Medlem
zxqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXILIYA
Kul att du vill börja köra taxi. Det är kul eller så tycker man motsatt. Kan ge dig några råd på vägen.
- Du ska göra 3 prov. Kartprovet är inte svårt, men du måste vara lugn och fin och läsa frågorna noga, och mäta avstånd etc mycket noga.
-Se till att jobba endast extra tex fre och lördagar, bra dricks mycket körningar. Du slipper få problem med ryggen och får mindre mage
-Ta in rätt kunder ibilen när du är i stan. Få in känslan snabbt, fel kund innebär dels fara och utebliven betalning. Familjer och par brukar sällan vara problem
-Åk runt och lär dig områdena bra, så slipper du använda gps hela tiden och sparar tid.
-Ha dörrarna alltid låsta om du tex står utanför en krog, då har du chansen och kolla vem som ska hoppa in om du råkar slumra till på natten.
-Håll hastigheten är det 50km så är det 50. Taxi bilar ska också följa trafikregler som andra trafikanter.
-Lycka till

Tack så mycket för detta svar! Känner mig smått manisk men har inte kunnat tänka på något annat än taxi dom senaste dagarna
Ser fram emot Juni månad så att även jag kan börja dela med mig av mina erfarenheter i denna tråd!
Citera
2012-04-11, 12:59
Medlem
Sympati åtgärder för kvinnoyrken!

Nu kommer byggnads och ett annat fackförbund att införa sympatiåtgärder för att höja kvinnolönerna. Handels har redan varslat om strejk! Det är dags att kvinnor som jobbar i affär får en lönehöjning Man tjänar efter 4 år bara 120 kr i timmen.

Inom handel har man 50 procents ob efter kl 18.00 vardags kvällar och 100 procent lördag och söndag.

Nästan alla jobbar ju sent idagens sverige några gånger per vecka. Det betyder att en affärs anställd på Ica tjänar 240 kr i timmen en lördag. Och 180 kr i timmen en vardagskväll efter kl 18.00

Inget fel i detta , men det kanske är dags för taxi då eller får man säga att mansyrken är diskriminerade? Vi har ju inget ob, men är garaneterade hela 105 kr per timme.
Citera
2012-04-11, 14:55
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hp4748
Sympati åtgärder för kvinnoyrken!

Nu kommer byggnads och ett annat fackförbund att införa sympatiåtgärder för att höja kvinnolönerna. Handels har redan varslat om strejk! Det är dags att kvinnor som jobbar i affär får en lönehöjning Man tjänar efter 4 år bara 120 kr i timmen.

Inom handel har man 50 procents ob efter kl 18.00 vardags kvällar och 100 procent lördag och söndag.

Nästan alla jobbar ju sent idagens sverige några gånger per vecka. Det betyder att en affärs anställd på Ica tjänar 240 kr i timmen en lördag. Och 180 kr i timmen en vardagskväll efter kl 18.00

Inget fel i detta , men det kanske är dags för taxi då eller får man säga att mansyrken är diskriminerade? Vi har ju inget ob, men är garaneterade hela 105 kr per timme.

Sjuksköterskestudenterna vägrar ta jobb som pröjsar under 24k och nu är handels på krigsstigen.
Transport ligger i knät på arbetsgivarna.
Det enda dom kan göra är att luta sig på den förbannade garantilönen på 16-17k innan skatt.

Ha.
Jag skulle vilja se hur många som har sina jobb kvar om dom fick garantilönen mer än 2 mån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in