2011-12-07, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Om vi säger så här: var anställd.

Här kommer förklaringen: som anställd omfattas du av ett socialt skyddsnät. Skulle du bli sjuk så får du sjukpenning och det är arbetsgivarens uppgift att lösa ersättare åt dig. Skulle du skadas så är det likadant. Skulle bilen gå sönder och hamna på verkstad så får du ändå lön, det är inte ditt problem. Du har en garantilön eller rentav månadslön så du vet vad du kommer tjäna. Du vet att du kommer få semesterlön och att det inte är ditt problem när du är semester att se till att bilen tjänar pengar.

Som egen åkare så kommer du inte att jobba 4 dagar i veckan. Det är ett önsketänkande. De där fyra dagarna när du går ut så är det nada och piss att göra - då kommer du automatiskt jobba fler dagar den veckan för att få in pengar.

Tänk så här: du har säkert en anslutningsavgift på 5000-10000 kr + moms i månaden. Säg 10000 kr i månaden utslaget.
Du får betala procent vid kortinlösen, fakturakörningar etc. Säg att det är 2% på alla intäkter för enkelhetens skull.
Du har fasta kostnader på bilen såsom skatt, försäkring, årlig taxameterkontroll, årlig besiktning, stripning etc. Säg 3000 kr i månaden utslaget.
Du har fasta kostnader för t.ex bokföring, bokslut, telefon etc. Säg 1000 kr i månaden.
Du har rörliga kostnader på bilen såsom drivmedel, slitage, service, däckbyten, däck etc.
Säg 8000 kr i månaden utslaget.

Om du kör in 3000 kr per pass, 4 pass i veckan, 4 veckor i månaden, så ger det 48000 kr. Ni pratar vi ex moms.
48000 kr
-10000 kr (anslutningsavgift)
-3000 kr (fasta kostnader bil)
-1000 kr (fasta kostnader ej bil)
-8000 kr (rörliga kostnader)
-960 kr (inlösenavgifter)
= 25040 kr kvar

Då har vi inte räknat med att du faktiskt har kostnad för bilen. Du säger att det inte är ett lån men nånstans har ändå bilen ett värde och nån har bekostat den. Men om vi helt tänker bort den frågan så är det 25000 kr kvar. Hur mycket av det tror du att du får ut i lön? Räkna med hälften om du tar ut allt i lön. Du har då fått ut ca 12500 kr i lön i månaden.

Men nu uppstår en liten fara. Du har kört in 48000 kr och allt har gått åt. Om du nästa månad skulle bli sjuk så får du inte nån direkt sjukpenning. Om du blir sjuk så får du inte 3000 kr+moms om dagen från Försäkringskassan. Som egenföretagare har man ofta lite fler karensdagar och sen så får man SGI baserad på den lön du tar ut året innan, och som egenföretagare så håller man gärna ner lönen ;-)

Om du tänker vara ledig en månad för semester så måste du planera för det. Dels så får du ingen inkomst under den månaden men du har fortfarande kvar alla fasta kostnader under månaden ifråga. Skulle du ta bilen privat under semestern (eller köra mer än 100 mil och/eller fler än 10 tillfällen per år så får du betala förmånsvärde för att du använder bilen privat) och då har du dels rörliga kostnader för bilen som du inte har intäkter för också.

Säg att du krockar med bilen, du får inte en krona för att den står på verkstad i 2 veckor men alla fasta avgifter skall betalas plus självrisk. Skulle du t.ex råka vara vållande i en trafikolycka så svider det rejält i plånboken. Självrisker på taxibilar är bra mycket högre än normalt. Du kan också råka ut för att den du krockade med är en privatbil och då åker du som momsregistrerad på att betala momsen på bägge reparationerna (vilket du får tillbaka en månad senare) men det kan bli så att du får en faktura från verkstaden/försäkringsbolaget på kanske 40000 kr som ska betalas omgående.

Ta nu siffrorna med en nypa salt, de är bara till för att visa att det inte är lönsamt och nån idé att leka åkare när man inte vill löpa hela linan ut. Ska man vara åkare så ska man ha MINST en bil som rullar i princip dygnet runt 7 dagar i veckan. De fasta kostnaderna är desamma, det som däremot är intressant är att de rörliga kostnaderna ökar vilket även intäkterna gör. Det vill säga att du kommer ha en bil som rullar 4 arbetsdagar i veckan, de övriga 3 arbetsdagarna står den still och de 7 "motsatta arbetspassen" i veckan står bilen också still.

Om du istället hade anställt 1,5-2 duktiga personer som jobbade åt dig så hade du fortfarande kunnat jobba 4 pass i veckan och fått ut mer pengar. Då kan du i princip täcka in alla tänkbara pass i veckan, du kan rentav gå ner lite i tid och istället ta extrapass om nån är sjuk. De fasta kostnaderna är desamma, det som ökar är lönekostnader och rörliga kostnader - men intäkterna ökar ju också.
Däremot så är det vanskligt att enbart ha en bil - för skulle den krockas eller gå sönder - så ska du betala lön till alla ändå. Så man ska helst ha mer än en bil så man kan bolla runt om nåt går sönder.
Bugar och bockar för din uppsats jag ska fundera en gång till om jag ska bli egen tack
Citera
2011-12-07, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fumod
Med tanke på att det är dyrt med taxi i Sverige så borde det gå att sänka priserna och därmed ta marknadsandelar genom att köra en "vanlig" bil istället för en Mercedes av senaste årsmodell.

Kom ihåg att dom flesta av oss inte bor i Stockholm och inte behöver oroa oss för att åka med oseriösa taxiföretag. Jag ser då ingen anledning till att min idé inte skulle fungera.

Tanken är god och den har prövats ett antal gånger - och slutat i fiasko alla gånger mig veterligen.

Två kompisar slog ihop sina påsar efter många år som anställda förare och startade ett eget åkeri. De köpte 4 st lågprisbilar (minns inte vilket udda märke det var) men det slutade med att minst 2 av bilarna ständigt var på verkstad. Och i slutändan så slutade det med konkurs.

Många bilar är säkert alldeles utmärkta för att köra kanske 1000-2000 mil om året som privatperson. Man kanske kör nån mil till jobbet, nån mil hem. Sen åker man några få långa resor om året med bilen. Det duger den utmärkt till. Men duger bilen till att kanske ha som arbetsplats 10 timmar om dygnet? Eller att ha den rullandes dygnet runt med dörrar som öppnas hela tiden och säten som det sitts på hela tiden? Det är bra frågor. Hur bra klarar motorn och växellåda av mycket stadstrafik? Om det händer nåt - hur snabbt kan du få en verkstadstid? Jag vet själv när jag körde en Suzuki Swift som jobbet hade (ej taxi) på tidigt 90-tal och den rullade mycket. När jag ringde för att boka typ 8000-milaservice så visste inte verkstan vad som ingick för de flesta var skrotade innan dess :-) Risken med udda märken också är att om nåt går sönder så kanske inte reservdelar finns att tillgå i Sverige ens. Minns att de fick skicka ett hjullager från Japan en gång för det var slut i Europa. Sånt brukar inte uppstå med t.ex Volvo, MB etc där det oftast finns inom en dag inom Sverige eller i värsta fall inom Europa.

Den tankegång du har kan man lite också överföra till hantverkare. Varför köper hantverkare ofta dyra hammare och dyra snickarbyxor? Varför köper de inte en hammare för 49 kronor på Jula och ett par snickarbyxor för 59 kr? Om man ska ha nåt som arbetsredskap dagligen i sitt jobb så vill man ha en bra grej som håller länge och som är bekväm att använda.

Ett skräckexempel är alla de VW Passat som vällde ut i Sverige i mitten/slutet av 90-talet, som taxibilar alltså. De hade ett bra pris, men de hade på tok för dåliga säten. Många är förarna som kan vittna om att de fick ont av att sitta ett helt arbetspass utan att ha en bra sittställning/stöd för benen etc.

Om man köper en ny bil för låt oss säga 300.000 kr så kan man lyfta momsen (i varierande storlek beroende på leasing eller köp). Dessutom ingår i nya bilar ofta vagnskadegarantier, bärgning/assistans etc. En ny bil brukar ofta hålla bättre än en gammal bil. Om bilen rullar 12000 mil om året så kan man köra den bilen kanske 3 år och sälja den.

Om du köper en gammal sunkig bil för 20 papp så är den säkert smittad och du kan inte dra momsen, vilket iofs inte är mycket i detta fallet. Du vet inte historiken på bilen, den kan vara skruvad (det kan ju vara en gammal taxi som har skruvats :-)). Om du ska köra nåt 12000 mil om året så vill du verkligen veta att den kommer hålla i minst några år till, och en bil för 20' lär inte ha gått 0 mil om vi säger så. Du kanske redan efter nån till några månader kommer få byta topp, hjullager etc och det lär visa sig ganska fort på besiktningen om den har klarat lite taxitrafik eller ej efter ett tag.
Citera
2011-12-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Problemet är att du med stor sannolikhet inte vet vad jag pratar om.
Glida runt i en liten taxibil och plocka körningar när lusten kommer, ta en kaffe, slänga käft med polarna, sitta å tjöta med kollegor över telefon osv = taxi.

Ska förklara så du förstår.
Att köra färdtjänstbuss är som att köra taxi under Juldagen/nyårsafton fast VARJE pass och med rullstolar.
Jobbat med färdtjänstbuss, jobbat som trafikledare inom färdtjänsten och jobbat som utbildare av färdtjänstförare. Så jag vet nog vad jag pratar om :-)

Och jag har sett det mesta på två ben som har kört färdtjänstbuss och jag är väl insatt i hur Planet fungerar. Och det är inte stressigt, det går att köra in rejält med tid och det är ett bra och trevligt jobb - om man är trevlig mot kunderna och inte tar eventuellt gnäll personligt från de som aldrig är glada. ;-)

Om man tycker att färdtjänst är för stressigt bla bla så ska man kanske söka ett annat jobb?
Citera
2011-12-08, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
I Taxi Stockholms fall kostar det mer på fredags- och lördagsnätter, eftersom det är den tiden efterfrågan är som högst och viljan att arbeta är som lägst. Det högre priset reducerar efterfrågan något och ökar viljan att arbeta. Fler bilar kommer på så vis ut och kan serva en högre andel kunder än annars.

Taxi är för övrigt långt ifrån ensamma om att ta mer betalt på vissa tider. Tror du att du kan få hem en rörmokare klockan 03.15 en lördagnatt utan att betala mer än du gör på en vanlig vardag?

Men det var väl ett dåligt argument? Om det är då som arbetsbördan är som störst och arbetsviljan som lägst så är det nåt systemfel hos Taxi Stockholm. Ska kunderna i det läget behöva betala extra för att förarna ska vilja jobba? ;-) Det låter gammal monopoltaxitänk i mina öron.

Såg så sent som för några år sen gamla taxirävar som frivilligt åkte ut i ytterområdena till storstäderna och där satt och häckade fastän det var fullt upp i stan. De som är i livet och fortfarande jobbar lever nog i gammalt tänk om att kunden ska vara glad om vi vill köra de. Det är nya tider.

Om det är den tiden när det är som mest att göra så borde en förare således köra in mer pengar på samma arbetstid än den som jobbar när det är som minst att göra, och då skulle man inte behöva höja priserna när det är som mest att göra? T.ex hotell och flygbolag som Ryanair kör också med liknande metoder där t.ex hotell dubblar rumspriserna när det vankas mässa eller liknande. Ryanair höjer biljettpriserna om det är många som söker på just den avgången just då.
Citera
2011-12-08, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkey99
Jag känner mig inte ett dugg dåsig med nedsatt reaktionsförmåga, har tagit Stesolid tillochfrån i flera år, jag har kört bil i över 6 år och har aldrig någonsin blivit stoppad av polis eller krockat, jag är helt enkelt skitjävluskt duktig på att köra bil. Det är skillnad på att vara påverkad och att vara underhållsmedicinerad, alltså den dos man fungerar perfekt på. Skulle jag gå runt och vara påverkad skulle jag såklart inte sökt ett jobb som kräver bilkörning hela tiden. Nu blev jag förbannad på ditt usla svar...

Skulle jag stoppa i mig några tabletter extra skulle jag självklart bli så påverkad så jag troligen skulle kört åt helvete men vem har sagt att jag gör det?

Nackdelen är att jag tar det utan recept, och kan således torska på Läkarundersökningen när jag ska fixa ett intyg för att få Taxilegitimation, det är den enda nackdelen jag kan komma på, att jag tar det utan recept.

Sen dedär om Trafikvarning står det ju om varenda jävla läkemedel i hela fass, slå upp Antihistaminer (kort förklarat till dig som verkar okunnig, så är det Anti allergi medicin som kan göra en dåsig)

Tänk om, tänk rätt. Tänk efter!

Om du vill droga ner dig med en medicin som är erkänt farlig vid bilkörning så är det inte bara ditt problem. Du utsätter alla andra i trafiken för en risk också.

Om du i det läget väljer att vara en professionell yrkesförare som mot betalning ska se till att dina passagerare kommer från punkt A till punkt B så säkert som möjligt så är det nog inte lämpligt att äta Stesolid, ta kokain, vara dyngfull eller så trött att man somnar bakom ratten. Det är för sjutton ett jobb du ska utföra och du har ansvar för andra människors liv som faktiskt betalar dig för att komma fram säkert. Utöver det så riskerar du alla andras liv i trafiken.

Jag tycker det faktiskt låter som en dålig idé att äta Stesolid och vara yrkesförare.
Citera
2011-12-08, 10:39
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Jobbat med färdtjänstbuss, jobbat som trafikledare inom färdtjänsten och jobbat som utbildare av färdtjänstförare. Så jag vet nog vad jag pratar om :-)

Och jag har sett det mesta på två ben som har kört färdtjänstbuss och jag är väl insatt i hur Planet fungerar. Och det är inte stressigt, det går att köra in rejält med tid och det är ett bra och trevligt jobb - om man är trevlig mot kunderna och inte tar eventuellt gnäll personligt från de som aldrig är glada. ;-)

Om man tycker att färdtjänst är för stressigt bla bla så ska man kanske söka ett annat jobb?
+1
Jobbar själv dagligen med färdtjänst/Resam i Planet, mestadels i bil men ibland med rulle. Har aldrig upplevt det som stressigt utan tiden är för det mesta väl avvägd till plus, och man behöver aldrig köra för fort för att hinna med. Däremot har jag hört från grannorten hur sena dom är ideligen, många ggr med halvtimmar till timme försenade. Min egen teori är chaufförerna som oftast är av utländsk härkomst pysslar med annat än dom ska göra. Jag har hört för mycket otroliga historier av kunder så man baxnar emellanåt.
Citera
2011-12-08, 11:14
Medlem
Geflebockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkey99
Jag känner mig inte ett dugg dåsig med nedsatt reaktionsförmåga, har tagit Stesolid tillochfrån i flera år, jag har kört bil i över 6 år och har aldrig någonsin blivit stoppad av polis eller krockat, jag är helt enkelt skitjävluskt duktig på att köra bil. Det är skillnad på att vara påverkad och att vara underhållsmedicinerad, alltså den dos man fungerar perfekt på. Skulle jag gå runt och vara påverkad skulle jag såklart inte sökt ett jobb som kräver bilkörning hela tiden. Nu blev jag förbannad på ditt usla svar...

Skulle jag stoppa i mig några tabletter extra skulle jag självklart bli så påverkad så jag troligen skulle kört åt helvete men vem har sagt att jag gör det?

Nackdelen är att jag tar det utan recept, och kan således torska på Läkarundersökningen när jag ska fixa ett intyg för att få Taxilegitimation, det är den enda nackdelen jag kan komma på, att jag tar det utan recept.

Sen dedär om Trafikvarning står det ju om varenda jävla läkemedel i hela fass, slå upp Antihistaminer (kort förklarat till dig som verkar okunnig, så är det Anti allergi medicin som kan göra en dåsig)

Jag är inte ett dugg imponerad av att du tagit narkotiska preparat i flera år utan att bli stoppad av en polis. Lika lite imponerad som jag blir av rattfyllon som säger att dom kör skitbra efter en snaps och en starköl.

Att du sen säger att du är skitjävulskt duktig på att köra bil trots att du går på stesolid gör mig bara ännu mer orolig, är man så självsäker på att man kan köra bil blir du snabbt en trafikfara.

så mitt råd till dig är att ge f*n i att försöka ta nåt taxikort, satsa på en annan karriär istället där du inte riskerar andra människors liv med din taskiga attityd.
Citera
2011-12-08, 13:03
Medlem
Västtrafik och Göteborgs Färdtjänst

Taxi Göteborg förlorar avtalen med Västtrafik och Göteborgs Färdtjänst nästa år.
Det blir ett hårt slag för de chaufförer, som arbetar dagtid.

För min egen del (kör natt) är jag glad att slippa dessa körningar.
Så här kan det gå till:

I förra veckan skulle jag köra en kvinna från Mölndal till Sahlgrenska.
Jobbet borde inte ta mer än fem minuter.

Nåväl, kvinnan skulle hämtas inne.
Jag vet inte orsaken, men så var körordern.

Jag ringer på, men kvinnan öppnar inte.
Hon pratar genom dörren, men jag hör inte vad hon säger.

Jag ber henne öppna, vilket hon gör efter ett tag.
Kvinnan står barfota och är inte färdig att åka.

Hon stänger dörren och skall göra sig i ordning.
Jag tar inte tiden, men det går inte snabbt.

Till slut kommer kvinnan ut,
och vi promenerar till bilen.

Jag kör till Sahlgrenska,
vilket tar cirka fem minuter.

Totalt tog jobbet 29 minuter,
vilket gav 140 kronor på taxametern.

Normalt ger en halvtimmes körning 600 kronor,
så Västtrafik kan vara rena förlusten.
Senast redigerad av Stövel-Anders 2011-12-08 kl. 13:55. Anledning: tillägg
Citera
2011-12-08, 13:20
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Taxi Göteborg förlorar avtalen med Västtrafik och Göteborgs Färdtjänst nästa år.
Det blir ett hårt slag för de chaufförer, som kör dagtid.

För min egen del (kör natt) är jag glad att slippa dessa körningar.
Så här kan det gå till:

I förra veckan skulle jag köra en kvinna från Mölndal till Sahlgrenska.
Det tar fem minuter att köra den sträckan.

Nåväl, kvinnan skulle hämtas inne.
Jag vet inte orsaken, men så var körordern.

Jag ringer på, men kvinnan öppnar inte.
Hon pratar genom dörren, men jag hör inte vad hon säger.

Jag ber henne öppna, vilket hon gör efter ett tag.
Kvinnan står barfota och är inte färdig att åka.

Hon stänger dörren och skall göra sig i ordning.
Jag tar inte tiden, men det går inte snabbt.

Till slut kommer kvinnan ut,
och vi promenerar till bilen.

Jag kör till Sahlgrenska,
vilket tar cirka fem minuter.

Totalt tog körningen 29 minuter,
vilket gav 140 kronor på taxametern.

Normalt ger en halvtimmes körning 600 kronor,
så körningarna för Västtrafik kan vara rena förlusten.
Går det inte bra att ringa in och förlänga passet?
Finns det underlag för privat trafik så man kan leva på det?
Finns ibland en tanke att flytta till GBG och köra taxi, bodde där för 26 år sen.
Citera
2011-12-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Går det inte bra att ringa in och förlänga passet?
Finns det underlag för privat trafik så man kan leva på det?
Finns ibland en tanke att flytta till GBG och köra taxi, bodde där för 26 år sen.

Hej!

Passet låg på 30 minuter,
så jag kunde inte klaga.

Det finns underlag för privat trafik på kvällarna,
men dagarna blir tuffa.

Jag avråder från att flytta till Göteborg och köra taxi,
då det finns en överetablering av bilar i staden.

Hälsningar
Stövel-Anders
Citera
2011-12-08, 13:36
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Hej!

Passet låg på 30 minuter,
så jag kunde inte klaga.

Det finns underlag för privat trafik på kvällarna,
men dagarna blir tuffa.

Jag avråder från att flytta till Göteborg och köra taxi,
då det finns en överetablering av bilar i staden.

Hälsningar
Stövel-Anders
Ja branschen är i gungning var i Sverige det än är, vi kommer inte undan på landsorten heller. Tog körkort för lastbil för tre år sen med tanke på att byta yrke. Men den branschen blev förstörd av finanskrisen och har inte återhämtat sig än.
Det blir jävlar inte enkelt att byta till ett helt nytt yrke, när man hörde på radion igår att industrijobben kommer att minska ordentligt med. Även om jag stått på golvet i 22 år, några på Volvo Torslanda så vill jag inte tillbaka dit, taxiyrket trivs jag med.
Citera
2011-12-08, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geflebocken
Jag är inte ett dugg imponerad av att du tagit narkotiska preparat i flera år utan att bli stoppad av en polis. Lika lite imponerad som jag blir av rattfyllon som säger att dom kör skitbra efter en snaps och en starköl.

Att du sen säger att du är skitjävulskt duktig på att köra bil trots att du går på stesolid gör mig bara ännu mer orolig, är man så självsäker på att man kan köra bil blir du snabbt en trafikfara.

så mitt råd till dig är att ge f*n i att försöka ta nåt taxikort, satsa på en annan karriär istället där du inte riskerar andra människors liv med din taskiga attityd.

Jag tar min medicin för jag behöver den för jag lider av Ångest, utan Stesolid skulle jag troligtvis inte vara vid liv i dag, men det är en annan historia. Som sagt min medicin gör min INTE påverkad.

Japp jag är grymt duktig på att köra bil med eller utan Stesolid i blodet, bara för att man går på Ångestdämpande Stesolid så betyder det inte att man kör runt hög.. märker tydligt att dehär inte är rätt forumdel att diskutera detta på då okunnigheten är enormt frustrerande.

Fråga Stövel-Anders som är väldigt aktiv i denna tråden, han går på Lyrica, en minst lika stark medicin som Stesolid, kör han runt påverkad i trafiken i sitt jobb som Taxichaffis ? Nej jag skulle inte tro det.

Stövel-Anders, har du lust att inflika mot idioterna som tycker att vi som går på Ångestdämpande Narkotikaklassad medicin ska ta ett annat jobb än Taxichaufför ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in