2011-12-07, 02:44
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkey99
Okej så du tror man kan slippa Drogtest vid Taxi läkarundersökning ?

Verkar råda delade meningar om det, du får nog kolla upp det närmare med någon kunnig.

Nu vet jag ingenting om dig, men vore det inte en bättre idé att få recept på någon mildare ångestmedicin som du får köra bil med?
Citera
2011-12-07, 02:56
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Vad är problemet? 30 minuter rast är det minst lagstadgade man kan ha. Max är 90 minuter. Du kan säkert få 90 minuter men då får du å andra sidan gå hem 60 minuter senare än med 30 minuter rast. ;-)

Lönen är väl inte dålig? Om du tycker det är så jobbigt så är det väl bara att söka ett annat jobb? Det finns säkert andra som gärna jobbar för sin lön.

Problemet är att du med stor sannolikhet inte vet vad jag pratar om.
Glida runt i en liten taxibil och plocka körningar när lusten kommer, ta en kaffe, slänga käft med polarna, sitta å tjöta med kollegor över telefon osv = taxi.

Ska förklara så du förstår.
Att köra färdtjänstbuss är som att köra taxi under Juldagen/nyårsafton fast VARJE pass och med rullstolar.
När du släpper av en kund så är du redan sen till nästa och så håller det på i 10timmar.
Jag har fått "ledig tills vidare, kör till hemort" 2 ggr på 1 månad dvs 2 ggr á 15min på 160h.

Säg mig ett jobb där du är skärpt och knegar järnet utan avbrott under 10h med 30min rast?

Har kört taxi, delat ut morgontidningar, haft egen butik, jobbat på festivaler och sålt korv, jobbat som städare, jobbat som montör i industri, jobbat på biluthyrning, sorterat paket på posten, jobbat som flyttgubbe, byggt ställningar, osv osv men har aldrig varit med att man knegat oavbrutet utan en chans att andas mellan varven som med detta jobb.
Som sagt, det finns inte tillräckligt med bussar så dom som är ute får göra 20pers jobb, ingen svår kalkyl.
Citera
2011-12-07, 06:05
Medlem
taxitantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crandit
Om jag ska mäta ut avståndet mellan Stockholm och Linköping, då blir det väl den så kallade fågelvägen jag mäter ut med en linjal? Det jag inte förstått är hur man sedan får det till det riktiga avståndet? Jag fick frågor där man ska veta ett avstånd mellan två punkter, men dessa är ju inte en raksträcka vilket betyder att jag måste vrida och vända på linjalen för att räkna ut det hela. Men jag har ju uppenbarligen gjort fel...
Hoppas ni förstår min frågor/tankar
Kan inte hjälpa dig med allt, men fågelvägen är det absolut inte du ska mäta! (du ska ju inte flyga utan köra bil!)

Ofta finns det ju avståndstabell i kartboken eller pilar mellan vissa avstånd på kartan som du kan addera.
Citera
2011-12-07, 07:40
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Varför är Taxiåkande den enda tjänst som kostar mer på söndagar och helger?

Inte kostar mjölken på Ica mer bara för att det är Söndag inte heller hamburgaren på donken kostar mer på söndagar, inte bensinen, inte kollektivtrafiken...Inget!.

Inte så att det kostar mer att framföra fordonet en söndag eller helgdag heller...

Någon som har ett bra svar?
I Taxi Stockholms fall kostar det mer på fredags- och lördagsnätter, eftersom det är den tiden efterfrågan är som högst och viljan att arbeta är som lägst. Det högre priset reducerar efterfrågan något och ökar viljan att arbeta. Fler bilar kommer på så vis ut och kan serva en högre andel kunder än annars.

Taxi är för övrigt långt ifrån ensamma om att ta mer betalt på vissa tider. Tror du att du kan få hem en rörmokare klockan 03.15 en lördagnatt utan att betala mer än du gör på en vanlig vardag?
Citera
2011-12-07, 07:48
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fumod
Med tanke på att det är dyrt med taxi i Sverige så borde det gå att sänka priserna och därmed ta marknadsandelar genom att köra en "vanlig" bil istället för en Mercedes av senaste årsmodell.

Kom ihåg att dom flesta av oss inte bor i Stockholm och inte behöver oroa oss för att åka med oseriösa taxiföretag. Jag ser då ingen anledning till att min idé inte skulle fungera.
Den stora kostnaden du betalar för som taxikund är förarens lön, inte bilen i sig. Har du märkt någon prisskillnad på Opel Zafira-taxi och Mercedestaxi?
Citera
2011-12-07, 11:02
Medlem
dismembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Varför är Taxiåkande den enda tjänst som kostar mer på söndagar och helger?

Inte kostar mjölken på Ica mer bara för att det är Söndag inte heller hamburgaren på donken kostar mer på söndagar, inte bensinen, inte kollektivtrafiken...Inget!.

Inte så att det kostar mer att framföra fordonet en söndag eller helgdag heller...

Någon som har ett bra svar?

Det var väl en dålig jämförelse. bokar du en semester resa så kostar det alltid mer under högsäsong.

Taxi har också högsäsong, även om den kommer något oftare och är något kortare.
Citera
2011-12-07, 16:47
Medlem
Kommandos avatar
Hej!

Hur gammal måste man vara för att kunna göra delproven, är 20 fö.
Citera
2011-12-07, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Verkar råda delade meningar om det, du får nog kolla upp det närmare med någon kunnig.

Nu vet jag ingenting om dig, men vore det inte en bättre idé att få recept på någon mildare ångestmedicin som du får köra bil med?

Hade mer än gärna haft medicinen jag tar utskrivet men tack vare att man en gång i tiden fick Missbruksjournal så är det inte så lätt..
Citera
2011-12-07, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kommando
Hej!

21 tror jag, sen måste du haft körkort i minst 2 eller om det var 3 år.
Citera
2011-12-07, 21:05
Medlem
Geflebockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkey99
Ska boka Kartprovet strax och tänkte snart även boka en Läkartid så jag får ett Läkarintyg till Taxi. Grejen är att jag går på lugnande medicin Stesolid som är Narkotikaklassat, jag berusar mig inte på medicinen men jag tar det utan recept.

Så hur går en Läkarundersökning tillväga när det gäller Taxikort ? Lär jag försöka bli ren illa kvickt eller kollar dom inte Droger?

en snabb googling på stesolid gav mig:

"Trafikvarning Vid behandling med Stesolid kan reaktionsförmågan nedsättas. Detta bör beaktas då skärpt uppmärksamhet krävs, t ex vid bilkörning."

Jag vet inte hur det här skall tolkas exakt, men om du själv är osäker och misstänker att det kan vara till din nackdel att du tar dessa preparat, varför utsätta sig för risken?

Lek med tanken att något händer när du jobbar, du kanske kör småbarn till skolan eller bara en "vanlig" kund och så orsakar du en olycka. Om då blodprov visar att du har tagit dessa preparat så är det inte precis till din fördel. Att det dessutom är receptbelagda preparat som du fått tag på utan recept, ja du hör, det låter inte alls bra.
Citera
2011-12-07, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geflebocken
en snabb googling på stesolid gav mig:

"Trafikvarning Vid behandling med Stesolid kan reaktionsförmågan nedsättas. Detta bör beaktas då skärpt uppmärksamhet krävs, t ex vid bilkörning."

Jag vet inte hur det här skall tolkas exakt, men om du själv är osäker och misstänker att det kan vara till din nackdel att du tar dessa preparat, varför utsätta sig för risken?

Lek med tanken att något händer när du jobbar, du kanske kör småbarn till skolan eller bara en "vanlig" kund och så orsakar du en olycka. Om då blodprov visar att du har tagit dessa preparat så är det inte precis till din fördel. Att det dessutom är receptbelagda preparat som du fått tag på utan recept, ja du hör, det låter inte alls bra.

Jag känner mig inte ett dugg dåsig med nedsatt reaktionsförmåga, har tagit Stesolid tillochfrån i flera år, jag har kört bil i över 6 år och har aldrig någonsin blivit stoppad av polis eller krockat, jag är helt enkelt skitjävluskt duktig på att köra bil. Det är skillnad på att vara påverkad och att vara underhållsmedicinerad, alltså den dos man fungerar perfekt på. Skulle jag gå runt och vara påverkad skulle jag såklart inte sökt ett jobb som kräver bilkörning hela tiden. Nu blev jag förbannad på ditt usla svar...

Skulle jag stoppa i mig några tabletter extra skulle jag självklart bli så påverkad så jag troligen skulle kört åt helvete men vem har sagt att jag gör det?

Nackdelen är att jag tar det utan recept, och kan således torska på Läkarundersökningen när jag ska fixa ett intyg för att få Taxilegitimation, det är den enda nackdelen jag kan komma på, att jag tar det utan recept.

Sen dedär om Trafikvarning står det ju om varenda jävla läkemedel i hela fass, slå upp Antihistaminer (kort förklarat till dig som verkar okunnig, så är det Anti allergi medicin som kan göra en dåsig)
Citera
2011-12-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommando
Hej!

21 år och haft körkortet 2 år utan anmärkn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in