2009-05-06, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Jag ser att det finns otaligt många trådar som behandlar taxi ämnet och runt om det ämnet. Och iom att denna tråd är så stor så tänkte jag ställa min fråga här.
Är det möjligt att klara av taxi provet utan att ha pluggat till det?
Alltså med andra ord använda sunt förnuft för frågor och annat....
Visst är det möjligt. Men inte troligt.
Citera
2009-05-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Jag ser att det finns otaligt många trådar som behandlar taxi ämnet och runt om det ämnet. Och iom att denna tråd är så stor så tänkte jag ställa min fråga här.
Är det möjligt att klara av taxi provet utan att ha pluggat till det?
Alltså med andra ord använda sunt förnuft för frågor och annat....

Till säkerhet och beteende provet kan du göra det. Löjligt lätt och du behöver endast sunt förnuft. Lagstiftningen kan du nog inte göra det till. Lite krångliga vilotidsregler samt en del förordningar i och med att du skall transportera människor.

Kartprovet vet jag inte hur man skall plugga till. Jag gjorde det inte och klarade mig på gränsen. Det gäller att vara mycket noggrann när du sitter och mäter och har dig i en vägatlas.

Lokalkännedom (om du ska köra i Stockholm) bör du plugga till lite grann. Mer om du inte bott i staden så länge. Är du infödd och har kört bil i länet bör det räcka med en dags läsande.
Citera
2009-05-06, 19:16
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyyyBoy
Fråga angående kartprovet:

Framkörningsavgift. Skall man räkna med sådant på kartprovet?
Om man kör från taxigaraget, 1 km, till kund och kör denne 3 km, ska man då ange någon slags framkörningsavgift?

Det bör ju då stå speciellt då, eller hur? Eftersom det står ju ingenstans i den normala prislistan. Jag hittar det åtminstone inte.

Jag menar ju inte grundavgiften nu alltså, utan framkörning. Visst kan man ej hitta detta i en vanlig prislista?

Någon?
Citera
2009-05-07, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyyyBoy
Någon?

Nu minns jag inte riktigt då det var ett tag sedan jag gjorde kartprovet, men jag har för mig att det var någon fråga där man skulle ange utifrån 4 alternativ vad resan kommer att kosta. Då ska du självfallet ta med framkörning, men det är ju en fast summa (45 kr Taxi Stockholm) därefter lägga på tiden samt sträckan.

Hoppas jag förstod dig rätt.
Citera
2009-05-07, 07:04
Medlem
Remoten

Måste bara kommentera vår fantastisk miljö vid Arlanda.
Åker hellre tom därifrån med tanke på att jag kör diesel.

Vilka köper starköl på remoten?
Citera
2009-05-07, 08:54
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michaelmilne
Måste bara kommentera vår fantastisk miljö vid Arlanda.
Åker hellre tom därifrån med tanke på att jag kör diesel.

Vilka köper starköl på remoten?

Själv minns jag fiket på remoten innan det brann ner på 90-talet, ett sunkigt ställe ingrott i flott där det serverades illa stekta hamburgare till överpriser.

Trängsel, plingande flipperspel, mobiltelefoner som ringde och ett evigt kacklande på olika språk gjorde att jag helst satt kvar i bilen.

Skulle vara kul med lite fräscha bilder från remoten idag, hur ser fiket ut nu, är det bara till för taxiförare och serveras det verkligen starköl där?
Citera
2009-05-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Själv minns jag fiket på remoten innan det brann ner på 90-talet, ett sunkigt ställe ingrott i flott där det serverades illa stekta hamburgare till överpriser.

Trängsel, plingande flipperspel, mobiltelefoner som ringde och ett evigt kacklande på olika språk gjorde att jag helst satt kvar i bilen.

Skulle vara kul med lite fräscha bilder från remoten idag, hur ser fiket ut nu, är det bara till för taxiförare och serveras det verkligen starköl där?

Remoten,,,, vilket ställe.

Maken till kackel inne i "uppehållsrummet", tror faan det är värre än på Ladys night trots att brudarna fått i sig två glas vin. 5st jack Vegas maskiner med långa köer till, medioker mat, bara friåkare, minst en timmes väntetid oavsett tid på dygnet. Senast i tisdags fick jag tillfälle att köpa en platta starköl ur bakluckan på en libanes merscha (bruschan bruschan, köpa köpa).

Jag kör oftast tillbaka till stan även fast växeln på taxi Stockholm hela tiden skickar ut att det inte finns TS bilar på remoten. Snack om att vi på Taxi Stockholm (ev dela med Kurir och 020) skall få ett eget ställe men att LFV trillskas med att släppa till mark/plats. Vi får se.
Citera
2009-05-08, 08:40
Medlem
Fan vad jag e trött på friåkare dom e så jävla dumma i huvudet och tröga inatt var tredje natten i rad jag hamnade i bråk med en jävla idiot om en kund för att kunden valde mig före friåkarn och tyckte att han stog i nån jävla kö som inte existerade. Apropå taxistolpar och köer hur fan pallar man stå i en kö till exempel till Riche ända från dramaten som det var ikväll hur jävla lat får man vara. Kan ni inte hålla er ifrån huvudantreér så att man kan hämta utan att ha nån stressad idiot som tutar för att man är tvungen att dubbelparkera i några sekunder för att hämta upp en kund. Allvarligt talat känner just nu för att spy ut skit över alla inkompetenta jävla taxiförare som finns alla som fick sitt körkort i ett cornflakespaket räcker upp en hand!!!!!!!!!
Citera
2009-05-08, 09:05
Medlem
snabbmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
-Du får hela tiden höra personer som säger: "Öhh ere mycké å göra nu eller ?"

Scheisse! Ok. Sista gången jag ställer den oorginella frågan till en taxichaffis
Citera
2009-05-08, 13:18
Medlem
BoyyyBoys avatar
Klarade sista delprovet för taxikörkortet idag! Wiiiihoo!

Några tips och fallgropar för mitt nya extraknäck? Några jobbansökstips osv också kanske?
Citera
2009-05-08, 13:25
Medlem
Ja, friåkare.. har inte riktigt förstått det. Är det inte lite dumsnålt att inte ansluta sig till en BC? Det låter ju iaf jävligt dumt. Men det kanske är kraven dom där talibanerna och deras kameler inte klarar av?

En annan grej, någon som vet hur Volvo XC90 är som taxi? Om man någon vacker dag skulle ta BLIV kursen så är det väl bäst att satsa på 7-sits? Jag har kört ett antal VW Touran, och dom kan man ju knappast rekommendera någon. Alltid problem.. allt från gnissel i bak och framvagn till problem med växellåda.
Citera
2009-05-08, 13:37
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayyden
Ja, friåkare.. har inte riktigt förstått det. Är det inte lite dumsnålt att inte ansluta sig till en BC? Det låter ju iaf jävligt dumt. Men det kanske är kraven dom där talibanerna och deras kameler inte klarar av?

En annan grej, någon som vet hur Volvo XC90 är som taxi? Om man någon vacker dag skulle ta BLIV kursen så är det väl bäst att satsa på 7-sits? Jag har kört ett antal VW Touran, och dom kan man ju knappast rekommendera någon. Alltid problem.. allt från gnissel i bak och framvagn till problem med växellåda.

Ska du ansluta dig till en BC med färdtjänst skulle jag inte rekomendera XC90 då det inte är en miljöbil vilket allt innom färdtjänsten går mot. Dessutom så kan du inte ta 7 pers fån flyget då det inte funkar att få in 7 pers + bagage
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in