2008-12-28, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hayyden
När jag körde heltid, var jag tvungen att komma över 2200 inkört på ett 10 timmars pass för att gå över på procent. Det gjorde jag kanske 2-3 pass av 5, då jag mest jobbade vardagar dagtid. Och allvarligt talat, jag slackade aldrig.

Hade jag fått skit för det, så har jag gladeligen talat om för min åkare att fara åt helvete.

Kör man in 50 000/ månad så ligger man på +- 0 för garantilön hos oss. Detta innebär 2500 i genomsnitt på en arbetsdag. 2500 är lätt köra in på en helgdag( då räknar jag allt under 3000 som dåligt). Under en veckodag är det definitivt inte omöjligt att köra in 2500 heller men är faktiskt nog så tufft( tur och otur spelar också en stor roll här). På ett kvällspass mitt på veckan är 2500 riktigt jävla svårt att köra in, faktiskt inte ofta jag lyckats med det. Så ser det ut i staden där jag bor. Att köra in mer än 50 000 utan att jobba över schematid? Glöm det!
Citera
2008-12-28, 02:52
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Kör man in 50 000/ månad så ligger man på +- 0 för garantilön hos oss. Detta innebär 2500 i genomsnitt på en arbetsdag. 2500 är lätt köra in på en helgdag( då räknar jag allt under 3000 som dåligt). Under en veckodag är det definitivt inte omöjligt att köra in 2500 heller men är faktiskt nog så tufft( tur och otur spelar också en stor roll här). På ett kvällspass mitt på veckan är 2500 riktigt jävla svårt att köra in, faktiskt inte ofta jag lyckats med det. Så ser det ut i staden där jag bor. Att köra in mer än 50 000 utan att jobba över schematid? Glöm det!

Sen beror det ju ganska mycket på hur mycket åkarna betalar till växeln. På 020 och kurir så ligger grunden på ca 8-10 K men sen så drar tydligen fågelvikgruppen som äger båda bolagen ca 2,5-5% av alla konto/kontokortskörningar du har vilket lägger det på en betydligt högre summa. 020 betalar så vitt jag vet 2,5% och kurir typ 5% men sen så har kurir väldigt många fler privatbeställningar än 020 medan färdtjänst för tillfället är mycket bättre på 020 i och med att de får bättre betalt för miljöbilar som kör färdtjänst än vad disel/bensin bilar får.
Citera
2008-12-28, 11:10
Medlem
ozones avatar
Citat:

50.000/månad på 165 timmar är ett snitt på 303 kr minus moms, för att det där ska bli +- 0 så msåte ni ha en provision på 33%, då blir det garantilön på 94 kr. Visserligen har dom höjt nu till 96,38 men du har sagt här i nästan ett år att du kör in 50.000 kr.

Har ni så lågt som 33%?

Denna månad fick jag 125 kr i timlön på 139 arbetstimmar, tre helger jobbade jag av fem. Jag hade ganska tur denna månad där inte ett enda pass var under garantilönen, snarare långt över, men som sagt: TUR!

Annars ligger jag på 110 kr/timmen en normal månad.

Hur kan det komma sig att det är så svårt i Umeå? har Umeå taxi monopol på alla avtalskörningar eller delas allt med konkurenter?
Citera
2008-12-28, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
50.000/månad på 165 timmar är ett snitt på 303 kr minus moms, för att det där ska bli +- 0 så msåte ni ha en provision på 33%, då blir det garantilön på 94 kr. Visserligen har dom höjt nu till 96,38 men du har sagt här i nästan ett år att du kör in 50.000 kr.

Har ni så lågt som 33%?

Denna månad fick jag 125 kr i timlön på 139 arbetstimmar, tre helger jobbade jag av fem. Jag hade ganska tur denna månad där inte ett enda pass var under garantilönen, snarare långt över, men som sagt: TUR!

Annars ligger jag på 110 kr/timmen en normal månad.

Hur kan det komma sig att det är så svårt i Umeå? har Umeå taxi monopol på alla avtalskörningar eller delas allt med konkurenter?

Numera kör jag aldrig in 50 000/ månad iom att jag inte längre jobbar heltid. Men jag hade då jag körde heltid schemalagt 170 timmar på en månad. Så snittet blir där lite lägre. Jaap Umeå taxi har avtal på alla samhällsbetalda resor inom Umeå kommun, en del skolkörningar och riksfärdtjänst har vi dock gett till Taxi direkt men avtalen är det vi som har. Avtals körningarna, särskilt då färdtjänsten är en viktig inkomst källa för UT då det innebär många körningar, dock tjänar man som chaufför inte särskilt mycket på dessa körningar. Låg taxa, mycket bärande av rullatorer, matkassar mm. Köra handikapp buss är dock mera lönsamt men det är ju inte mitt område. Jag tror problemet ligger i att det finns för många taxibilar i Umeå. Allt som allt iaf 200 st. För ett par år sedan var det bara ca hälften.
Citera
2008-12-28, 18:54
Medlem
ozones avatar
Citat:
Numera kör jag aldrig in 50 000/ månad iom att jag inte längre jobbar heltid. Men jag hade då jag körde heltid schemalagt 170 timmar på en månad. Så snittet blir där lite lägre. Jaap Umeå taxi har avtal på alla samhällsbetalda resor inom Umeå kommun, en del skolkörningar och riksfärdtjänst har vi dock gett till Taxi direkt men avtalen är det vi som har. Avtals körningarna, särskilt då färdtjänsten är en viktig inkomst källa för UT då det innebär många körningar, dock tjänar man som chaufför inte särskilt mycket på dessa körningar. Låg taxa, mycket bärande av rullatorer, matkassar mm. Köra handikapp buss är dock mera lönsamt men det är ju inte mitt område. Jag tror problemet ligger i att det finns för många taxibilar i Umeå. Allt som allt iaf 200 st. För ett par år sedan var det bara ca hälften.

Då slåss ni alltså om dom privata kundera dels dagtid och dels helger? kanske är det som sänker lite!

I mina drömmar brukar alla typer av körningar vara taxameter men det är mina djupaste drömmar det
Citera
2008-12-28, 19:27
Medlem
marcus_tnss avatar
God Jul & Gott Nytt år ! :)

bah ! kollade in läget på slusk tråden, å allt verkar vara precis som vanligt dvs se vem som har kört in mest pengar

Mitt nyårslöfte ska vara att hålla hastighetsgränsen +max 10km

Hoppas ni inte jobbar allt för mycket själv ska jag vara ledig tis, ons, tor ! å det ska vara helt underbart skönt ! Kör försiktigt på er sluskar !
Citera
2008-12-30, 18:53
Medlem
Har inte kört taxi sen i sommras men jag fick en så bra deal på nyår att jag inte kunde tacka nej;

4.600:- netto för 10 timmar. Dvs 460:- /h skattat och klart

Edit: Räknade med 1000:- i dricks då och det kan vara lite högt räknat iom att jag bara kommer att köra omkring 10-11 h. Passet är 11 h(kanske tar jag paus, kanske kör jag en timme tills till morgonpasset går på). Men jag brukar få omkring 1000:- i dricks på nyår.
Citera
2008-12-30, 19:02
Medlem
Läste de 3000 första inläggen i tråden, plus ett par hundra i de följande 1200.

Det jag saknar är ett åkarperspektiv. Jag orkar inte dra hela min historia, men det jag är ute efter är möjligheten att ha en egen bil för att kunna använda den privat och kunna köra ett fåtal dagar i månaden (eller fler om man känner för det.

Den infon som jag saknar är alltså bla:

1) kostnaden för BC för 1 bil. Tex Kurir, TS, 020, carrier, topcab, taxi card osv.

2) Försäkringskostnaden. Gissar att det är dyrare med försäkring för en taxibil än en privat dito. Några siffror på vad det kostar per månad för taxi - 1 bil.

3) Sen saknar jag även friåkarperspektivet. De siffrorna som anges för kassor, ca 2500:-/vardag 3500:-/helgdag är för bc-anslutna förare... men hur ser det ut för friåkarna? (framförallt i sthlm).

4) finns det fler "dolda" kostnader för en taxiåkare som finns för just åkeriverksamheten som en utomstående inte kan känna till? (höjda försäkringskostander, BC-kostnad)
Citera
2008-12-30, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bson
Läste de 3000 första inläggen i tråden, plus ett par hundra i de följande 1200.

Det jag saknar är ett åkarperspektiv. Jag orkar inte dra hela min historia, men det jag är ute efter är möjligheten att ha en egen bil för att kunna använda den privat och kunna köra ett fåtal dagar i månaden (eller fler om man känner för det.

Den infon som jag saknar är alltså bla:

1) kostnaden för BC för 1 bil. Tex Kurir, TS, 020, carrier, topcab, taxi card osv.

Senast jag åkte Taxi Sthlm snacka jag (som vanligt, varför förväntas man alltid snacka med chaffören btw?) om vad de hade för kostnader.

Han påstod att det kostade 10-15 000kr i månaden att va kopplad till Taxi Sthlms bokningscentral, apparaterna till bilen osv.. ..lät dyrt tyckte jag.
Citera
2008-12-31, 20:47
Medlem
Taxi direkt och taxikurir har tagit bort storhelgstaxan i umeå!
Citera
2009-01-01, 06:33
Bannlyst
Helt ok nyårsafton. 4700 inkört
Citera
2009-01-01, 09:09
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Helt ok nyårsafton. 4700 inkört

Kan bara hålla med