2025-01-28, 15:16
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Hur kan lönen vara så dålig? Sitter du mest i bilen och väntar? Förlitar man sig nästan enbart på provision?

100% provision. Det varierar kraftigt. Vissa dagar så har man hur mycket jobb som helst, andra dagar är det iskallt och man kan sitta 4-5h i bilen och rulla tummarna utan att något händer. Rysk roulette nästan.

En dag så jobbade jag 10-11h och fick en enda körning... det var otroligt tungt att vända hemåt den dagen.
Citera
2025-01-28, 15:53
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
100% provision. Det varierar kraftigt. Vissa dagar så har man hur mycket jobb som helst, andra dagar är det iskallt och man kan sitta 4-5h i bilen och rulla tummarna utan att något händer. Rysk roulette nästan.

En dag så jobbade jag 10-11h och fick en enda körning... det var otroligt tungt att vända hemåt den dagen.

Det låter riktigt illa. Kan du inte bara säga åt dina kunder att du är villig att köra dem privat för en billigare peng och ge dem dina kontaktuppgifter? Så kan du dra in lite pengar svart vid sidan av.
Citera
2025-02-01, 04:44
Medlem
Dan88s avatar
Ni som jobbar idag, hur går det i branschen?

Nån som kör för bolt/uber? Vad ligger månadslönen på?
Citera
2025-02-01, 04:45
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Min månadslön för december: ca 10k brutto.

Tuffa tider. Något måste hända...

Bolag? Stad? Timmar?
Citera
2025-02-01, 17:02
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Sorry, men det är inte trovärdigt.
Citera
2025-02-01, 17:04
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Sorry, men det är inte trovärdigt.

Varför skulle jag ljuga om det?

Jag gjorde en del nybörjarmisstag i början som kan ha bidragit till det, dvs att jag åkte runt runt runt och jagade körningar istället för det som de rutinerade rävarna gör vilket är att tålmodigt vänta i samma zon.
Citera
2025-02-01, 17:09
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Varför skulle jag ljuga om det?

Jag gjorde en del nybörjarmisstag i början som kan ha bidragit till det, dvs att jag åkte runt runt runt och jagade körningar istället för det som de rutinerade rävarna gör vilket är att tålmodigt vänta i samma zon.

Detta är klokt, ja.
Om det är en zon det går körningar i öht.
Knepigt med Österåker t.ex.
Då ska man ha tur.

Det finns bolag som har fast månadslön, men då är det heltid vardagar som gäller.
Citera
2025-02-01, 23:33
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Detta är klokt, ja.
Om det är en zon det går körningar i öht.
Knepigt med Österåker t.ex.
Då ska man ha tur.

Det finns bolag som har fast månadslön, men då är det heltid vardagar som gäller.

Det är ju rätt tråkigt att sitta och vänta på samma ställe (även om jag blivit bättre på att vara tålmodig) så min "taktik" i början var att jag satt och väntade 15-20 min, blev uttråkad, och körde till ett nytt område och så blev det samma visa om och om igen eftersom att man alltid hamnade sist i kölistan, det var därför jag kunde köra en hel dag och bara få en körning.

Vilka är de topp 10 sämsta zonerna att vara i skulle du säga, där inget händer? Jag har insett att ligga nr 1 i kölistan hos vissa förorter är verkligen noll värt eftersom att inget händer där de flesta dagar.
Citera
2025-02-08, 11:46
Medlem
zebra121s avatar
Någon som kan rekommendera det bästa och säkraste bolaget i Helsingborg?
Inte är det Sverigetaxi?
Citera
2025-02-18, 02:09
Avstängd
Är det möjligt att åter-reglera taximarknaden?
Citera
2025-02-18, 17:58
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Är det möjligt att åter-reglera taximarknaden?

Bra jävla fråga. Det hade ju varit intressant! Då hade det här jobbet definitivt gått upp i rang.
Citera
2025-02-24, 20:54
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Ja. Men sedan taxi näringen avreglerades 2002(?) så verkar det som att taxi bilar och åkare finns i överflöd.

Tror taxiförare innan detta nog hade möjlighet att få in en hel del på provision

Taxi avregelrades 1 juli 1990
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in