Citat:
Ursprungligen postat av if null
jag förstår inte din teori om gravitation och lugn massa
svarta hål är super tunga och allt som sugs in omvandlas till hög energisk strålning som sprutar ut ur hålet så det verkar inte så lugnt alls
Först och främst så sprutar inget ut ur hålet. Ett svart hål är ju per definition en kropp som har så hög gravitation att inget kan komma ut ur hålet - inte ens ljuset.
Jag återger nu en bit av texten i boken " Einsteins Universum" av Nigel Calder
" Troligen kommer inte ens den klipskaste läsare att genast begripa den einsteinska tolkningen ( av den allmänna relativitetsteorin). Men en kort sammanfattning av en del av tankegångarna i Einsteins graviationsteori kan kanske vara till hjälp på det här stadiet....
Gravitationen får tiden att gå saktare. Klockor på ytan av jorden eller solen går mindre energiskt ( långsammare) än andra klockor längre ut rymden. Ett föremål, t. ex. ett äpple, som ligger på marken har likaså mindre energi där, i de långsamma klockornas land, än när det befinner sig i vila längre ut i rymden - exempelvis upp i trädet.
Ett fritt fallande äpple påverkas inte av någon kraft. ( detta kanske kräver en förklaring - ett äpple som hänger i ett träd påverkas av en uppåtgående kraft ( kvisten den hänger på) som håller kvar äpplet i trädet. När äpplet faller påverkar ingen kraft äpplet, något som låter konstigt då man kanske tänker att jorden drar ned äpplet. Men det är inte så. När äpplet är i luften är det ett så kallat fritt fall och det är inte förrän det krossas mot marken som en kraft påverkar äpplet. Och då är det ännu en uppåtgående kraft - nämligen marken. min anmärkning).
Följaktligen kan det varken vinna eller förlora någon energi. Men om det kommer in i ett skikt där tiden går långsammare kommer det att förlora eneirgi, såframt det inte skaffar sig ett tillskott av rörelseenergi. Därför ser du att det ökar hastigheten under sitt fall, så att dess totala energi förblir oförändrad. Så daskar det i backen - tjoff! Det avger sin rörelseenergi och slår sig till ro med den mindre mängd viloenergi som anstår dess nya och lägre ställning.
Kort sagt - en massiv kropp förvrider tiden och rummet omkring sig, och dessa förvrängningar styr rörelserna hos andra objekt i dess närhet. Gravitationen är en egenskap hos själva rummet , inte hos individuella objekt i rummet."
Ett exempel jag läste i boken som jag tyckte var tankeväckande var detta
Månen åker omkring jorden och man kan ju tänka sig att det är jordens dragningskraft som påverkar månen och att månen inte rör sig fritt eftersom den hela tiden cirkulerar kring jorden. Men som med äpplet som jag skrev om nyss - så är det likadant med månen. Månen svävar fritt och påverkas inte av någon kraft när den rör sig kring jorden. Liknelsen som gör att man förstår varför månen svävar fritt är som följer
Tänk dig att man skjuter ett gevärsskott rakt fram längs marken. Kulan kommer kanske sticka iväg 500 meter och sedan börja falla ned mot marken - inte på grund av att jorden drar den till sig unan på grund av att kulan söker den rakaste vägen ( som i det här fallet är en krökt väg). De första 500 meterna har ju kulan en uppåtgående kraft men när den börjar att tappa fart börjar den att falla fritt ( ned mot marken).
Om man nu hade ett gevär som var så kraftfullt att kan kunde skjuta ut en kula så att den orkade färdas flera tusen mil innan den börjar falla ned mot marken skulle följande hända När kulan till slut börjar att tappa fart och falla ned mot jorden, skulle ( i detta optimala fall) marken också kröka sig nedåt. Eftersom att jorden är rund så skulle man kunna fixa till det så att kulan alltid är en meter ovanför marken eftersom att jorden kröker sig. Alltså - För varje centimeter som kulan faller mot marken, lika mycket kröker sig marken eftersom att jorden är rund. Detta skulle leda till ( om man lyckades få gevärskulan att ha exakt den hastighet som krävs ) kulan aldrig skulle nå marken. Kulan åker en meter ovanför marken runt hela jordklotet och kommer tillbaka därifrån den startade och försätter så varv efter varv. Vi inser ju att kulan faller ned mot jorden och att det är kulans "lättaste" väg att ta - att hela tiden falla. Men eftersom jorden kröker sig når kulan aldrig marken utan forstätter sitt fria fall i evighet.
Detta är just det som månen håller på med. Månen har exakt den hastighet som gör att den faller och faller men aldrig ramlar ned på jorden.