2011-11-21, 13:57
Medlem
Jag tänkte bara höra med er hur farligt det är med ipren och alkohol? I fredags drack nämligen jag och ett par kompisar ganska mycket, jag skulle väl säga att jag fick i mig ungefär 2 liter vin sammanlagt. Senare på kvällen får jag tydligen för mig att trycka i mig runt åtta ipren, och sveper sedan yttligare ett glas vin. (jag har tyvärr inget minne utav detta, då hade jag förmodligen aldrig tänkt tanken på att göra något liknande)

Dagen efter mådde jag riktigt dåligt, men jag trodde det berodde på att jag var bakis helt enkelt. Grejen är att jag fortfarande mår lika dåligt trotts att det har gått tre dagar sedan vi drack. Jag mår jätte illa hela tiden samtidigt som jag känner mig uttorkad och dricker vatten väldigt ofta. Jag ska väl tillägga att jag har en njurfunktionsnedsättning, påverkas den av detta?

Tacksam för svar.
Citera
2011-11-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomstuff

Senare på kvällen får jag tydligen för mig att trycka i mig runt åtta ipren

Jag ska väl tillägga att jag har en njurfunktionsnedsättning,

Tacksam för svar.

Tror inte att åtta ipren är nyttigt utan alkohol heller...

Och så vitt jag fattat det så påverkar både alkohol och ipren njuren på ett dåligt sätt... Uppsök läkare för ditt eget välmående
Citera
2011-11-21, 14:05
Medlem
Citat:
Jag tänkte bara höra med er hur farligt det är med ipren och alkohol? I fredags drack nämligen jag och ett par kompisar ganska mycket, jag skulle väl säga att jag fick i mig ungefär 2 liter vin sammanlagt. Senare på kvällen får jag tydligen för mig att trycka i mig runt åtta ipren, och sveper sedan yttligare ett glas vin. (jag har tyvärr inget minne utav detta, då hade jag förmodligen aldrig tänkt tanken på att göra något liknande)

Dagen efter mådde jag riktigt dåligt, men jag trodde det berodde på att jag var bakis helt enkelt. Grejen är att jag fortfarande mår lika dåligt trotts att det har gått tre dagar sedan vi drack. Jag mår jätte illa hela tiden samtidigt som jag känner mig uttorkad och dricker vatten väldigt ofta. Jag ska väl tillägga att jag har en njurfunktionsnedsättning, påverkas den av detta?

Tacksam för svar.

Hur fan tänker du när du trycker i dig 8 ipren?
Citera
2011-11-21, 14:10
Medlem
KallePaHedens avatar
Citat:

Tacksam för svar.

Du driver ju bara, eller hur?

Vad tror du 8 ipren skulle göra för dig? Det är ju ingen drog direkt. Allt du gjort är att påfresta dina njurar som fan. Ipren/värktabletter blir en påfrestning för njurarna, och alkohol likaså. Därav att man inte ska ta för mycket av båda samtidigt. Hade du tagit en ipren, sen druckit vin, men 8 ipren och sen massa vin på det...... Vad ville du egentligen uppnå??? Passa dina njurar om du nu redan har problem... Därav att jag tror att du bara driver.
Citera
2011-11-21, 14:13
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amenkomigennu
Hur fan tänker du när du trycker i dig 8 ipren?

Haha

Tror nog inte man tänker alls

Att blanda ipren med alkohol skadar levern ordentligt (rätt mig gärna), lägg sedan till 8 stycken på det + njurfunktionsnedsättning

Bra jävla seg i skallen måste du ha varit för att ha åstadkomma detta fenomen. Ta kontakt med en läkare, snälla!
Citera
2011-11-21, 14:36
Medlem
Slingshots avatar
Fel forumsdel.

ÖD -> DA

//Moderator
Citera
2011-11-21, 15:19
Medlem
Ballzfritzls avatar
Citat:

Tacksam för svar.

Förmodligen kommer du få väldigt ont i lever/njurar inom ett par dagar. Rätta mig om jag har fel, alvedon/ipren, etc gör väl inte skada direkt utan drygar ut på allt?
Citera
2011-11-21, 17:12
Medlem
Charmaines avatar
Ipren innehåller inte paracetamol utan ibuprofen.

Sedan är fass.se en ovärderlig hjälp, helst ska man ju läsa om läkemedlet innan man proppar i sig det men jag klistrar väl in det ändå.

Citat:
När ska läkemedlet inte användas?

Ska inte användas av dem som är överkänsliga (allergiska) mot aktivt innehållsämne eller övriga innehållsämnen. Ska inte användas av dem som fått överkänslighetsreaktion såsom astma, andningssvårigheter, hösnuva eller nässelfeber av ibuprofen, acetylsalicylsyra eller vissa andra medel mot inflammation. Detsamma gäller personer med ökad risk för blödningar, magsår eller tolvfingertarmsår eller som tidigare haft återkommande magsår eller blödningar. Svår hjärt-, lever- eller njursjukdom.

(Min fetstilning.)

Jag vet inte hur svår din njurfunktionsnedsättning är, men du bör alltså ta det lite piano med Ipren.
Citera
2011-11-21, 17:15
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballzfritzl
Förmodligen kommer du få väldigt ont i lever/njurar inom ett par dagar. Rätta mig om jag har fel, alvedon/ipren, etc gör väl inte skada direkt utan drygar ut på allt?

Alvedon (paracetamol) kan göra stor skada om man tar ohemula mängder, främst på levern men även på njurarna. Att blanda det med alkohol är också en särdeles dålig idé. Vid enstaka tillfällen, och om man har en i övrigt frisk lever, är det ingen fara, men ofta och mycket är farligt.

Ipren innehåller som sagt inte paracetamol utan ibuprofen, men det kan vara skadligt om man har fel på levern eller njurarna (se ovan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in