2002-11-03, 15:19
äldre konto (old)
Ej medlem
Finns det några sådana böcker?

Om man tröttnat på alla ungdomsböcker och kommersiella tvprogram med lyckliga människor som äter lycklig mat och åker i lyckliga bilar och blir mördade av lyckliga mördare.

Finns det några riktiga böcker, där man kan läsa om lite riktiga livsöden, kanske skrivet på ett litet humoristiskt sätt. Eller något man faktiskt kan lära sig något av och utvecklas som människa.

Har läst någon bok av Hasse Alfredsson, har även hört att Fritiof Nilsson Piraten ska vara bra.

FÖRSLAG?
Citera
2002-11-03, 19:38
äldre konto (old)
Ej medlem
Charles Bukowski, livsöde och en del humor.
Citera
2002-11-03, 21:15
äldre konto (old)
Ej medlem
Torey Hayden. Hon skriver mycket om problembarn, det brukar vara värre saker än vad som skrivs om i expressen..
Citera
2002-11-07, 12:19
äldre konto (old)
Ej medlem
Beta av nobelpristagarna 8O . Jag tänker i alla fall göra det, och än så länge (jag har läst Singer, Steinbeck och Lagerlöf) så har jag inte blivit besviken. När man har läst en bok från varje nobelpristagare så har man garanterat utvecklats som människa.
Citera
2002-11-07, 13:02
äldre konto (old)
Ej medlem
Torbjörn Säfve å Alexander Solzenitsyn....
Citera
2002-11-09, 11:44
äldre konto (old)
Ej medlem
John Cleese har skrivit två böcker med en psykolog. Livet och familjen tror jag att de heter. De fungerar på ett finurligt sätt för att de två diskuterar at bästa situationerna istället för att analysera det abnorma. Många insikter att få.

Dalai Lama - Lycka
Jag ruttnade men ag ska läsa den och fösöka ta till mig denna harmoniska mans råd. Kanske kan till och med jag ändra åsikt..

Machiavelli - Fursten
Man borde fan ha läst den. Handlar mycket om krigspolitik, men läser man den utifrån sitt egna konflikperspektiv finns det massor att lära.

Försök läsa något om Walsingham, Drottning Elizabeth I's "livvakt". Han var en listig fan. Han så till att knäcka koden som gjorde som ledde till Maria Stuarts avrättning. Dessutom, hittar du en bra bok om honom så vill jag gärna veta.
Citera
2002-11-10, 18:18
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas
När man har läst en bok från varje nobelpristagare så har man garanterat utvecklats som människa.

det finns iofs bra många nobelpristagare man klarar sig bra utan.
dessutom borde strindberg vara oumbärlig för varenda människa, men han fick fanimej ingen guldpeng av akademijävlarna.. :evil:
Citera
2002-11-10, 18:25
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenborg
dessutom borde strindberg vara oumbärlig för varenda människa, men han fick fanimej ingen guldpeng av akademijävlarna.. :evil:
Strindberg.... Jag kan inte säga att jag skulle rösta på honom om jag satt jämte Horance..... <duckar>
Citera
2002-11-11, 13:25
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenborg
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas
När man har läst en bok från varje nobelpristagare så har man garanterat utvecklats som människa.

Jäpp, håller med. Bland de 50 första årens nobelpristagare är det väl bara 5-10 st som är läsbara idag.
Faulkner, Mann, Hesse, Hamsun, Lagerlöf, Kipling, Undset och några till kanske.
Citera
2002-11-11, 13:36
äldre konto (old)
Ej medlem
Är Verner von Heiderstam läsvärd? Jag tänkte läsa Karolinerna vid något tillfälle
Citera
2002-11-13, 14:28
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Jäpp, håller med. Bland de 50 första årens nobelpristagare är det väl bara 5-10 st som är läsbara idag.
Faulkner, Mann, Hesse, Hamsun, Lagerlöf, Kipling, Undset och några till kanske.

precis. vill dock lägga till maeterlinck, pirandello, o'neill och eliot.
resten klarar man sig utan. henri bergson, exempelvis, varför skulle han ha litteraturpris överhuvud taget!?
Citera
2002-11-13, 15:50
äldre konto (old)
Ej medlem
Tips: spana in författaren Robert Anton Wilson. Hittils har jag bara läst tre av hans verk, men samtliga har varit extremt läsvärda. Jag kan varmt rekommendera hans "Prometheus Rising".

Personliga favoritbokhandeln på nätet: www.adlibris.se

Bambi
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här