2011-11-20, 20:42
Medlem
Är det bara jag som blir så jävla arg på dessa varelser? De gör verkligen ingen nytta i samhället, förutom att gosa med småflickor kanske. Annars sitter de bara i mörkret utanför en port och är allmänt irriterande.

Har en liten hund på 1 år. Det finns flera katter i min port som brukar sitta utanför porten, i porten några trappsteg upp eller precis framför dörren. Gång på gång så attackerar dessa jävla katter min försvarslösa hund (katterna är minst dubbelt så stora) helt utan anledning. Tror de att porten är deras jävla revir eller?
Idag när jag skulle rasta hunden så åker jag ner med hissen till bottenvåningen. Så fort jag öppnar hissdörren - vad händer då? En katt hoppar på min hund DIREKT. Min hund klarade sig bra, men den är livrädd numera för att gå ut och ser sig alltid för runt varje hörn osv. Sparkade till katten lite lätt så den skulle backa... och självklart börjar den gå på mig. Hade ju sån lust att göra nåt brutalt med den men nä, då blir det problem med ägaren osv, blah blah.

Kan vara värt att notera att jag växt upp med en katt som jag tyckte om (fram tills kanske 12 års åldern), men har nu insett att katter inte gör nån nytta i samhället.

Vad tycker ni jag borde göra och rent allmänt om katter? Eller är jag dum i huvet?
Citera
2011-11-20, 20:45
Medlem
Mister-urbans avatar
Något som är hälften så stort som en katt kan inte jag, för mitt liv, kalla för hund. Måste vara något annat. Blir så satans irriterande på alla dessa människor som tror att de skaffat sig en hund och så är det egentligen bara en lovikavante med ben.
Citera
2011-11-20, 20:47
Medlem
Tycker du ska vända dig till hyresvärden om dessa katter, om dom sitter i trapphuset`?
Kanske ta med en bytta vatten hälla på dom när du stöter på dom.
Citera
2011-11-20, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-urban
Något som är hälften så stort som en katt kan inte jag, för mitt liv, kalla för hund. Måste vara något annat. Blir så satans irriterande på alla dessa människor som tror att de skaffat sig en hund och så är det egentligen bara en lovikavante med ben.

Inte hälften så stor bokstavligen, men speciellt en av katterna är fet som bara den. Och vad menar du med lovikavante? Det är väl klart det är en hund oavsett storlek osv?
Citera
2011-11-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Tycker du ska vända dig till hyresvärden om dessa katter, om dom sitter i trapphuset`?
Kanske ta med en bytta vatten hälla på dom när du stöter på dom.

Jo, man har ju lust att dra till med många olika metoder, men som sagt orkar jag inte med nåt gnäll från ägarna. Det roliga är att den fetaste kattens ägare liknar katten i kroppsformen. Lika som bär liksom Får väl ta ett snack med henne nån gång. De andra katterna ägs dock av kärringar som ser ner på allt och alla som passerat 40.
Citera
2011-11-20, 21:06
Medlem
Pastellfisks avatar
Husdjur överlag fyller ingen direkt funktion i samhället och att nedvärdera katter baserat på enbart på det är mest infantilt. Det finns en del djur som kan tränas till olika saker, jag antar att du menar att dessa tillför samhället något. Men jag anser dessa vara nyttodjur i första hand och husdjur i andra. Sen så tror jag inte att din framavlade hund ingår i kategorien som gör någon nytta heller. Eller är det månne en drog- eller blindhund? Är den i tjänst hos ett vaktbolag?

Katter som är ute jagar åtminstone skadedjur. Vad tillför din hund samhället?
Citera
2011-11-20, 21:08
Medlem
För att kommentera ditt inlägg;
Ja, jag tror att katterna ser porten som sitt revir, och försvarar sig mot din hund som dom säkert uppfattar som ett hot.
Om du inte vill prata med hyresvärd eller ägare så är väl den enklaste lösningen att du lyfter upp din lilla lilla hund och bär den in och ut. Om den väger hälften så mkt som en (fet) katt så kan det väl inte vara något större problem?
Hur resonerar du med det sista, att katter inte gör någon nytta i samhället? Vad har din lilla lilla hund för samhällsviktig funktion? Är den narkotikahund? Ledarhund? Spårhund?
Citera
2011-11-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Husdjur överlag fyller ingen direkt funktion i samhället och att nedvärdera katter baserat på enbart på det är mest infantilt. Det finns en del djur som kan tränas till olika saker, jag antar att du menar att dessa tillför samhället något. Men jag anser dessa vara nyttodjur i första hand och husdjur i andra. Sen så tror jag inte att din framavlade hund ingår i kategorien som gör någon nytta heller. Eller är det månne en drog- eller blindhund? Är den i tjänst hos ett vaktbolag?

Katter som är ute jagar åtminstone skadedjur. Vad tillför din hund samhället?

Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
För att kommentera ditt inlägg;
Ja, jag tror att katterna ser porten som sitt revir, och försvarar sig mot din hund som dom säkert uppfattar som ett hot.
Om du inte vill prata med hyresvärd eller ägare så är väl den enklaste lösningen att du lyfter upp din lilla lilla hund och bär den in och ut. Om den väger hälften så mkt som en (fet) katt så kan det väl inte vara något större problem?
Hur resonerar du med det sista, att katter inte gör någon nytta i samhället? Vad har din lilla lilla hund för samhällsviktig funktion? Är den narkotikahund? Ledarhund? Spårhund?

Svarar till er båda nu.

Kanske valde fel ord när jag sa att de inte gjorde nån nytta till samhället. Menar att de knappt duger till sällskapsdjur, visst kan de gosa då och då men de gör knappast nåt för en. Har de medlidande för en? Har de nåt sorts band till sin ägare? De skiter fullständigt i allt, så länge de får sin mat och att ägaren rensar kattlådan.
För att svara på din fråga angående min hund: Det är en jakthund bl.a, men det hör inte till diskussionen då du missförstod mig.
Dock förstår jag inte varför jag ska tvingas bära min katt så fort jag når fram till bottenvåningen. Om nån har nåt emot min hund och ska hålla på o jävlas med den så ska väl inte hunden behöva anpassa sig till kattens nivå liksom? Jag menar, hur går man tillväga med mobbare i plugget? De sätter man på plats. Man säger väl inte åt mobboffren att sluta ha på sig pridefärgade tröjor?

KAn vara värt att noteras att jag var lite arg förut, tycker inte katterna borde avlivas eller nåt.
Citera
2011-11-20, 21:39
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Svarar till er båda nu.
Kanske valde fel ord när jag sa att de inte gjorde nån nytta till samhället. Menar att de knappt duger till sällskapsdjur, visst kan de gosa då och då men de gör knappast nåt för en. Har de medlidande för en? Har de nåt sorts band till sin ägare? De skiter fullständigt i allt, så länge de får sin mat och att ägaren rensar kattlådan.

Det säger mer om människor än katter. Med det resonemanget kan du stryka ganska många djur från husdjurslistan. Men varför ska katter anstränga sig för att tillfredsställa någon när de får samma omsorg som en hund trots att de kan bete sig som svin? I gengäld kräver de inte regelbundna promenader eller speciellt mycket tillgivenhet eller uppmärksamhet från ägaren heller. Man vet vad man får när man köper en katt.

Men men, finns en halv miljon trådar om hund versus katt och jag orkar inte riktigt ge mig in i den diskussionen här.

Edit: Kan tilläggas att jag utgår från katter som har möjlighet att få gå ut och in som den vill. Så som en katt ska leva enligt mig.
Senast redigerad av Pastellfisk 2011-11-20 kl. 21:41.
Citera
2011-11-20, 21:56
Medlem
Om jag tolkar dina inlägg rätt, så var du inte intresserad av att prata dig till en lösning, och eftersom du inte kan skada katterna så finns ju bara alternativet kvar att skydda din hund, enklast då genom att ta upp den i famnen.
Du säger att man ska sätta mobbare i plugget "på plats" menar du då med fysiskt våld? Nej, förmodligen genom att prata med mobbarna och mobbarnas föräldrar. Jamen precis, prata med katternas ägare.
Och jag kan upplysa dig om att katter är fantastiska sällskapliga individer, och jag vet många som både går med på långpromenader och apporterar små bollar. Det är ganska typiskt, att strikta hundägare dissar katter just för att dom inte besitter hundars egenskaper, men det är ju en helt annan art.
Då kan man ju dissa ALLA arter som inte beter sig som en hund. Marsvin, ormar, hästar mm. Eller varför inte klaga på hundarna, för att dom sällan kryper upp i knäet och spinner, för att dom skäller på folk, vaktar hus, biter barn och skiter på gräsmattor och trottoarer?
Citera
2011-11-20, 22:11
Medlem
MrsBean mycket bra svar, håller med Pastellfisk också utom på punkten att katter ska få gå ut o in som de vill.
Jag hoppas TS läser alla kommentarer noga och tänker efter. Dessa katter du retar dig på har en oansvarig ägare som låter dem springa ute som de vill och det är ägarna till katterna du ska rikta din ilska mot.
Citera
2011-11-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Om jag tolkar dina inlägg rätt, så var du inte intresserad av att prata dig till en lösning, och eftersom du inte kan skada katterna så finns ju bara alternativet kvar att skydda din hund, enklast då genom att ta upp den i famnen.
Du säger att man ska sätta mobbare i plugget "på plats" menar du då med fysiskt våld? Nej, förmodligen genom att prata med mobbarna och mobbarnas föräldrar. Jamen precis, prata med katternas ägare.
Och jag kan upplysa dig om att katter är fantastiska sällskapliga individer, och jag vet många som både går med på långpromenader och apporterar små bollar. Det är ganska typiskt, att strikta hundägare dissar katter just för att dom inte besitter hundars egenskaper, men det är ju en helt annan art.
Då kan man ju dissa ALLA arter som inte beter sig som en hund. Marsvin, ormar, hästar mm. Eller varför inte klaga på hundarna, för att dom sällan kryper upp i knäet och spinner, för att dom skäller på folk, vaktar hus, biter barn och skiter på gräsmattor och trottoarer?

Ja, du har självklart rätt. Som sagt så var jag väldigt upprörd när jag startade den här tråden då min hund strax innan hade blivit attackerad. Att något skulle hända min hund är det sista jag vill, och jag antar att jag skyller på i det här fallet katter i överlag. Sorry kattälskare

Men min åsikt kvarstår ändå om att katter allmänt är dåliga husdjur.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
MrsBean mycket bra svar, håller med Pastellfisk också utom på punkten att katter ska få gå ut o in som de vill.
Jag hoppas TS läser alla kommentarer noga och tänker efter. Dessa katter du retar dig på har en oansvarig ägare som låter dem springa ute som de vill och det är ägarna till katterna du ska rikta din ilska mot.

Kan man verkligen uppfostra en katt så den läser sig att uppföra sig osv? Vad jag sett så tar den tjocka tjejen bra hand om sin katt, men ändå så beter den sig som en aggressiv Biggie.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in