Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Husdjur överlag fyller ingen direkt funktion i samhället och att nedvärdera katter baserat på enbart på det är mest infantilt. Det finns en del djur som kan tränas till olika saker, jag antar att du menar att dessa tillför samhället något. Men jag anser dessa vara nyttodjur i första hand och husdjur i andra. Sen så tror jag inte att din framavlade hund ingår i kategorien som gör någon nytta heller. Eller är det månne en drog- eller blindhund? Är den i tjänst hos ett vaktbolag?
Katter som är ute jagar åtminstone skadedjur. Vad tillför din hund samhället?
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
För att kommentera ditt inlägg;
Ja, jag tror att katterna ser porten som sitt revir, och försvarar sig mot din hund som dom säkert uppfattar som ett hot.
Om du inte vill prata med hyresvärd eller ägare så är väl den enklaste lösningen att du lyfter upp din lilla lilla hund och bär den in och ut. Om den väger hälften så mkt som en (fet) katt så kan det väl inte vara något större problem?
Hur resonerar du med det sista, att katter inte gör någon nytta i samhället? Vad har din lilla lilla hund för samhällsviktig funktion? Är den narkotikahund? Ledarhund? Spårhund?
Svarar till er båda nu.
Kanske valde fel ord när jag sa att de inte gjorde nån nytta till samhället. Menar att de knappt duger till sällskapsdjur, visst kan de gosa då och då men de gör knappast nåt för en. Har de medlidande för en? Har de nåt sorts band till sin ägare? De skiter fullständigt i allt, så länge de får sin mat och att ägaren rensar kattlådan.
För att svara på din fråga angående min hund: Det är en jakthund bl.a, men det hör inte till diskussionen då du missförstod mig.
Dock förstår jag inte varför jag ska tvingas bära min katt så fort jag når fram till bottenvåningen. Om nån har nåt emot min hund och ska hålla på o jävlas med den så ska väl inte hunden behöva anpassa sig till kattens nivå liksom? Jag menar, hur går man tillväga med mobbare i plugget? De sätter man på plats. Man säger väl inte åt mobboffren att sluta ha på sig pridefärgade tröjor?
KAn vara värt att noteras att jag var lite arg förut, tycker inte katterna borde avlivas eller nåt.