Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Ja, du har självklart rätt. Som sagt så var jag väldigt upprörd när jag startade den här tråden då min hund strax innan hade blivit attackerad. Att något skulle hända min hund är det sista jag vill, och jag antar att jag skyller på i det här fallet katter i överlag. Sorry kattälskare
Men min åsikt kvarstår ändå om att katter allmänt är dåliga husdjur.
Men min åsikt kvarstår ändå om att katter allmänt är dåliga husdjur.
Citat:
Kan man verkligen uppfostra en katt så den läser sig att uppföra sig osv? Vad jag sett så tar den tjocka tjejen bra hand om sin katt, men ändå så beter den sig som en aggressiv Biggie.
Man kan verkligen uppfostra en katt så den uppför sig, men du kan aldrig träna bort ett djurs instinkter och naturliga beteende. Var snäll och jämför aldrig en katt med en hund, det slutar alltid med att folk tycker att hundar är smarta och katter dumma, beroende på att en hund lyder kommandon, en katt kan lyda vissa kommandon men då i regel av sin ägare.
Om du skrämmer katterna när de sitter vid din dörr så lär du dem bara att vara rädd för dig (och andra människor) ett djur som är rädd är inte medgörlig, kan försvara sig osv. Katterna förstår inte att du inte vill att de ska sitta vid dörren.
Du kan inte lära dessa katter att hålla sig borta, du säger att ägaren verkar ta bra hand om sin katt, men jag är generellt motståndare till lösspringande katter, finns vissa undantag, jag tycker du börjar med att tala med hyresvärden, gårdskarln eller bostadsföreningen... du kan ju framföra din mening sakligt och med väl valda ord, kanske du vill vara anonym inför kattägarna, men börjar du bråka och svära om dessa katter så blir du nog bara sedd som ytterligare en gnällande boende...
Det finns olika ämnen/dofter som katter antingen älskar eller avskyr, klorin skall man aldrig städa med om en katt tex. kissat på fel ställe, klorin påminner om urindoft för katter och uppmuntrar dem att kissa på det stället, mao är det bra att sanera kattlådan med klorin då o då.
Katter avskyr citron, men lägger man ut citronskal så dunstar doften ganska fort.
Mint är en annan avskyvärd doft för katter, kläm ut en tandcremstub i buskarna vettja, vet inte om växterna klarar det men effektivt mot katter är det iaf.
Annars kan du ju köpa själv, eller be din hyresvärd bekosta en sådan här mojäng
http://www.toxashop.se/skram-bort-radjur-och-faglar/anti-hund-och-katt-spray-aven-mot-radjur.html
eller denna
http://www.skadedjursfri.se/ultraljudsskramma-mot-katterhundarradjur-m.fl.
kom på att det var en ytterdörr du nämnde, och dessa ofarliga apparater gör inte skillnad på människor eller djur, så du och din hund kan ju få en vattendusch eller din hund en ljudshock likväl som katterna.
Senast redigerad av lacrima 2011-11-20 kl. 22:59.
Senast redigerad av lacrima 2011-11-20 kl. 22:59.