• 1
  • 2
2011-11-20, 18:51
Medlem
Hej!

Har haft väldigt problem med klåda och att det kliar på pungen och lite på baksida penis upp mot ollonet. Men främst pungen. Har precis behandlat mig mot svamp mha Pevaryl på ollonet där jag hade svampinfektion, sen testade jag med pevaryl på ljumskar + pung och avslutade den 7dagars kuren i Onsdags. Efter detta har jag verkligen fått problem med klådan:

-Speciellt när man rör sig och är ute och går blir pungen väldigt känslig och röd (Klåda uppstår)
-Värme & lotion som ex innehåller aloe vero eller olivolja gör också att det börjar klia.

Kliar inte alls lika mycket när man sitter still, det är främst när man ska göra saker som det blir irriterat och börjar klia.

Jag har varit nyligen hos en läkare och han tittade och såg ingenting direkt, men sa att jag kunde testa med pevaryl för att få bort klåda på pungen men det har blivit värre nu!! Gjorde urinprov & blodprov och fick svar i Fredags att det inte var någon könssjukdom.

Har ni något tips på medicin eller vad det är som gör att det kliar och blir irriterat? Rakade mig senast för 5 veckor sedan där nere men nu rakar jag mig inte där nere. Duschar endast med vatten där nere och använder barnolja efteråt men verkar inte göra någon direkt skillnad alls :S

Har jag fortfarande svamp trots pevaryl kurerna? Allergisk eller känslig som fan? Har pevaryl förvärrat situationen pga slemhinnorna eller vad kan det vara?

Ursäktar för om jag varit otydlig men skulle vara sjukt tacksam om någon visste vad det kunde vara och medicin för detta.

\\ Fredrik
Citera
2011-11-20, 19:17
Medlem
kortison då? vet inte om de hjälper dig men du kan ju fråga läkaren.
Citera
2011-11-20, 19:30
Medlem
Har haft precis samma som du. Jag kan bara konstatera att det är ett elände. Pevaryl hjälper definitivt inte, det blir bara rödare och värre. Jag fick Lamisil creme som långkur och det var mycket bättre. I gång om dagen i minst 12 veckor. Ja du läste rätt. Fick också en stark Kortisonlösning, Betnovat. 1 gång om dagen tills det röda lägger sig. Det tar bara en vecka men sedan är det viktigt att inte avbryta förrän det är riktigt bra. Slutar man för tidigt blir svampen resistent mot medicinen. Har en superbra hudläkare. Han tipsade också om att tvätta sig i apotekets intimolja.

Det har tipsats här på FL. om att aceton är bra mot svamp och det hjälper direkt men det svider jäkligt i några minuter. Dränk in en servett i aceton och håll den på angripna ställen i några minuter. Upprepa i tre dagar så ska du se att det är supereffektivt. Jag har varit bra länge nu men äter jag antibiotika så kommer det tillbaka direkt, så då kör jag acetonkuren.

Lycka till! Var glad att du inte har det på ollonet, det sprider sig lätt dit.
Citera
2011-11-20, 20:32
Medlem
Jag gissar på värmeutslag. Prova att tvätta ofta, ha lösa kläder och pudra underlivet med vanlig oparfymerat barnpuder/talk. Tvätta gärna under dagen om du kan och sätt på nytt puder för att få det rent och torrt.
Citera
2011-11-20, 20:44
Medlem
Okey var väldigt intressant det du skrev Vastkusten och tackar så hemskt mycket.

Jag kan även påpeka att jag haft Kondylom och det var då jag troligtvis fick svampinfektion, jag har använt Wartec för att få bort kondylomet på ollonet vid strängen, sen körde jag Pevaryl som var bra mot svampen på ollonet.

Men sen fungerade Pevaryl väldigt dåligt på pungen då det nu blivit ännu ännu värre. Du tror inte svampen har försvunnit helt då alltså? Precis symptomen är att det kliar och sticker och känns riktigt obehagligt när man exempelvis är ute och går etc.

Är ditt förslag att jag ska köra Lamisil creme i 12veckor varje dag och parallellt köra Kortisonlösning tills det röda lagt sig? Ska jag köra både Lamisil och Kortisonlösning i 12veckor eller hur långt tid ska jag köra Kortisonlösningen?

Men Aceton lösningen verkade riktigt intressant, ska jag testa den först då? Du tror alltså att jag fortfarande har problem med min svampinfektionen då?

Mvh Fredrik Karlsson
Citera
2011-11-20, 22:01
Medlem
Kortisonlösning brukar jag ta varje dag i en vecka sedan kan man trappa ner till varannan i en vecka sedan var tredje i en osv. Allt efter ordination av min hudläkare. Lamisiltuberna kan köpas receptfritt också. Dom är inte stora, det går åt en hel del. Min läkare brukar skriva ut 3 tuber som jag kan köpa ut 4 gånger. Googla på Lichen schlerosus så kan du lära dig.

Acetonmetoden är enormt bra....om du vågar. Bra mot fotsvamp när man får sår mellan tårna också!
Citera
2011-11-20, 22:10
Medlem
Har googlat om det här och lärt mig mycket. Balanitis obliterans är en annan diagnos som är snarlik. Drabbar ca. 3 % av män som inte är omskurna. Tänk på att man får kondylom om huden på penis är irriterad Så det behöver inte vara så att man har blivit smittad av någon annan. Lamisil tar man till natten efter att man kissat sista gången. Kortisonlösning på dagen. Intimtvättoljan är riktigt bra också. Skölj inte av den så noga så håller huden sig lite fet och det gör att svampen inte trivs.
Citera
2011-11-20, 22:16
Medlem
Nu kom jag på en sak till. Fick en engångstablett av min kvinnliga husläkare efter att jag ätit antibiotika senaste gången, som förebygger svampangrepp Den heter Diflucan. Läs om den på Fass. Jag åt en tablett i veckan i tre veckor.
Citera
2011-11-20, 22:27
Medlem
Okej!

Hmm får se om jag vågar mig på Aceton, vet du ifall någon testat den på pungen/kuken, inte bara på fötterna?

Kortisonlösningen, heter den något exakt namn ifall man skall köpa den på Apoteket? Men kortison tar man väll bara under de 12veckorna, man kan väll inte ständigt hålla på att ta kortison? Efter 12veckor så är väll hela kuren över eller?
Citera
2011-11-20, 22:56
Medlem
Kortisonlösningen heter Betnovat och är receptbelagd. Kortisonsalva som man kan använda heter Dermovat och är också på recept. När du är helt besvärsfri kan du trappa ner lamisilen till varannan dag ett tag och sedan om du ser att allt ser normalt ut sluta.

Jag har kört acetonmetoden en gång och det funkar jättebra. Jag är förvånad för detta är en livslång sjukdom som blossar upp i bland. Jag kan vara bra i något år så helt plötsligt kommer det. Nu motar jag den direkt och då behöver man inte ha så långa behandlingsperioder. Senaste gången tog jag acetonmetoden och det blev bra.

Nu har du fått så mycket råd så du blir väl förvirrad. Jag rekommenderar att du googlar och läser på i lugn och ro.
Citera
2011-11-21, 11:54
Medlem
Vaskusten:

Jag var hos samma läkare/doktor som tidigare och visade pungen/kuken.

Han höll med att den var irriterad pga Pevaryl, men han kunde INTE så någon svamp sa han eller andra tecken på ex flatlöss/skabb liknande. Det han sa var att den var inflammerad typ och att lösningen för detta var helt enkelt att inte använda några oljor/krämer och låta pungen självläka i 2-3månader.

Jag sa till honom att du haft liknande problem och använt kortisonlösningen & lamisil, men han tyckte att kortison skulle göra det mer irriterat.

Så det han sa var att sluta klia och va som vanligt i 2månader.

Tycker du fortfarande att din kur är aktuell eller Acetonmetoden, eller vad anser du är lösningen på problemet? Har du några grymma tips ?

Tackar så sjukt mycket för din hjälp!
Citera
2011-11-21, 18:09
Medlem
Ja prova du, men kom ihåg att märker du att det sprider sig eller blir värre så måste du behandla direkt. Jag har en kompis som har det i bland. Första gången han hade det väntade han också och det såg fasansfullt ut. Jag skrev ut ett par sidor från internet och skickade honom till infektionsläkare och han fick samma behandling som jag. Det du har är exem efter svampangrepp och kortison hade varit perfekt.
Det är inte bra att raka sig, dom små såren som uppstår blir lätt grogrund för svamp.

Du kan väl höra av dig hur det går så ska jag hjälpa dig mer om jag kan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in