2005-01-02, 12:42
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Någon som vet om och när Hedebyborna kommer att ges ut på DVD? Skulle vara kul att ha i samlingen och det var ju en utav de bättre svenska tv-serierna faktiskt.

Har sett att de säljer en amerikansk tv-serie som heter Taken och där även Spielberg verkar vara inblandad.
Någon som vet något om denna serie? Är den påkostad? Är det avslutade avsnitt eller en följetong? Är den värd pengarna (500 spänn) eller är det bortkastat?
Man blir ju lite misstänksam när den kommer ut till försäljning sådär direkt, utan någon som helst reklam eller någonting. Har aldrig hört talas om den faktiskt.
Citera
2005-01-02, 13:24
Medlem
BF_Swedens avatar
Taken spans spans five decades and four generations, centering on three families: the Keys, Crawfords...

User Rating: 7.5/10 (1,663 votes)

http://www.imdb.com/title/tt0289830/...c=1;ft=37;fm=1
Citera
2005-01-02, 14:58
Medlem
- Sjunga! Sjunga! Fjärsman ska sjunga!

Angående Taken så har jag för mig att den har gått på Canal+ nyligen.
Citera
2005-01-03, 08:02
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Hittade "Taken" på CDON för bara 298 spänn så jag skickade efter den. Billigt för nästan femton timmars underhållning!
Citera
2009-04-19, 18:15
Medlem
Wermlands avatar
Bumpelibump...

Har just tittat på Hedebyborna. Jag var ganska ung första gången jag såg den serien, men jag mindes klassikerna "länsman ska sjunga", "slit och släp" etc... Vad jag inte förstod då, när den sändes på 70-talet (japp, jag såg första sändningen), var samhällsskildringen. Jag vill inte vara tråkig, och jag ser nästan uteslutande på serier i rent underhållningssyfte, men visst är det en fin skildring av hur Sverige förändras före, under och efter kriget. Men själva kriget i sig tror jag nog ändå skildras bäst i "Någonstans i Sverige".

Jag tror jag förstår de flesta karaktärerna i serien... den gnidne handlar'n, de filosofiska och lata busarna med Svensson i spetsen, den arga och rent förhatliga Märtha. Fan att en så söt tjej ska vara så ilsken. Men hon är fylld av bitterhet och vill absolut inte ha det som sin mamma. Den sanningssägande Carl-Sebastian som tycker att vi MÅSTE berusa oss. Men... en person som jag inte klarar av att gripa riktigt är Nikodemus (Tor Isedal). Han går ju från mer eller mindre byfåne till kommunalråd, men hur blir han egentligen? En snäll och omtänksam politiker eller en kallhjärtad snobb? Han vurmar ju i och för sig för Rävfarmarn, men han erbjuder honom ju bara ett annat jobb. När Farmarns rygg inte klarar mer blir han erbjuden ett sämre jobb med sämre betalning. Varför blir han inte erbjuden förtidspension? Jovisst är det väl läkaren som tar hand om sånt, men Nikodemus säger ju inget om att Rävfarmarn ska uppsöka doktorn. Detta, plus en del småsaker, gör att jag inte riktigt får kläm på Nikodemus och vad för slags person han är. Någon som har en åsikt?

Wermland
Citera
2009-04-19, 21:23
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Hittade "Taken" på CDON för bara 298 spänn så jag skickade efter den. Billigt för nästan femton timmars underhållning!

dubbelbump

Köpte själv Hedebyborna på DVD för ca 2 år sedan. Har sett om den 2 gånger, fan vilken klockren underhållning. Dax igen till vintern hoppas jag!
Citera
2009-04-20, 00:23
Medlem
Cineastens avatar
Det var ingen dålig bump det här, 4 år. Men men jag ska inte skälla.
Citera
2009-05-04, 02:34
Medlem
Statztelevisioné började sända Hedebyborna idag.

http://svtplay.se/t/110051/hedebyborna

Min favoritscen är smörgåsbordet innan WW2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in