2011-12-02, 16:52
Medlem
cykelskytte fanns fö kvar 1990.
då i form av tre månaderssoldater.
ett väldigt mörkt kapitel i försvarsmaktens historia.
Citera
2011-12-02, 17:00
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
cykelskytte fanns fö kvar 1990.
då i form av tre månaderssoldater.
ett väldigt mörkt kapitel i försvarsmaktens historia.
Var det inte 5 månader?

Cykelskytte fanns kvar betydligt längre än så ( och då i form av lokalförsvarsförband, kompanier och bataljoner), de sista förbanden försvann troligtvis genom FB96, men det är inte helt självklart.
Citera
2011-12-02, 17:23
Medlem
jo du har så rätt, 5 månader var det.
men det fanns förslag på tre månaders, vilket som tur var avstyrdes.
minns att gruppchefer hade hela 7 och en halv månads utbildning.

men det var tyvärr lika mörkt för det.
Citera
2011-12-02, 19:12
Medlem
ZyclonBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Var det inte 5 månader?

Cykelskytte fanns kvar betydligt längre än så ( och då i form av lokalförsvarsförband, kompanier och bataljoner), de sista förbanden försvann troligtvis genom FB96, men det är inte helt självklart.

Jajjamen. Jag har bekant/a Som legat som cykelskytte, lokalförsvarsförband. Jag mins dock inte när... Det som gjorde att man la det på minnet va tjänstgöringstiden, som va konstig! Och jag vet att det va efter 95. Tror det va lite senare ändå... Men jag är inte hundra.
Citera
2011-12-02, 19:19
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyclonB
Jajjamen. Jag har bekant/a Som legat som cykelskytte, lokalförsvarsförband. Jag mins dock inte när... Det som gjorde att man la det på minnet va tjänstgöringstiden, som va konstig! Och jag vet att det va efter 95. Tror det va lite senare ändå... Men jag är inte hundra.
5 månaders soldaterna som utbildades på 1990-talet ( försöksverksamhet), var inget riktigt cykelskytte.

Cykelskytte förknippar man främst de bataljoner och kompanier som jag nämnde tidigare, i de överfördes man främst från moderna Brigader mm, när man närmat sig 30-års åldern.
Citera
2011-12-03, 00:06
Medlem
Forskningsprojektet FOKK har resulterat i en samling skrifter som torde vara av intresse för flera av trådens läsare.
http://forsvaretochdetkallakriget.se/

För att anknyta till trådens namn så var personal i statlig och kommunal tjänst krigsplacerad. Från brevbärare till handläggare på Försäkringskassan. Antingen i Krigs-/Försvarsmakten eller i civilförsvaret, d.v.s. på sin arbetsplats. Bostadsbidrag och julkort var ju lika viktiga i ofred...
Citera
2011-12-03, 00:37
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyclonB
Skyddsrumsorter, det va däremot en underlighet!
Ett län kunde ha massa små byar med 0-10 skyddsrum. Sen sa det bara pang så fanns det en jämförbar by (i storlek till dom andra) Som kunde besitta närmare 70 skyddsrum. Smedjebacken i södra Dalarna va en sådan.. Det underliga va ju att orten i regel hade många skyddsobjekt, mob förråd samt fabriker med krigsuppgifter. Varför man blandade dessa förstod aldrig jag.

Du menar att det var underligt att man la många viktiga objekt ihop istället för att sprida risken genom att lägga ut dem på olika orter?

Kunde det bero på transportmöjligheter, såsom, tillgång på stora vägar och järnväg? Eller var de lättare att försvara om de låg samlat så lokalförsvarsförband kunde koncentreras?
Citera
2011-12-03, 09:55
Medlem
pantamera12s avatar
Kanske inga underligheter men inget som man ser idag, Är när jag var i 6-8 års åldern, Militären hade en stor övning mitt i kvarteret där jag är uppväxt, Dom hade intagit ett stort ödehus och övade krigsföring i stadsmiljö. Dom hade slagit ut väggar och kulsprutorna stack ut lite här och där i fasaden. Huset var ett mycket stort lägenhetshus som legat öde säkert i 10-15 år. Taggtråd överallt och massor av soldater överallt. Min kompis och jag utlöste en larmmina när vi smög runt på området. Soldaterna omringade oss och förklarade att nu var det krig! Dom gav oss i uppgift att hålla utkik efter fienden gav oss choklad och massor med Tic-Tac?? Vi fick även massor med tomhylsor och kulspruteband att hänga runt halsen.

Sedan smög vi runt och letade efter fienden och avlade rapporter om skumma bilar och människor som rörde sig i området

Ontopic: I en gammal Scanfabrik på orten fanns det en ventilationstrumma, Bakom den var det en tunnel på ca två meter sedan en stege ner till ett hemligt skyddsrum där det fanns gasmasker, M/50 hjälmar?? stridsselar och konserver.
Senast redigerad av pantamera12 2011-12-03 kl. 10:01.
Citera
2011-12-03, 11:10
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allak
Jag måste bara fråga vad våran fiende i öst skulle ha för användning av att veta var tjänstehundarna finns? Kanske skicka spetznaz för att slå ut hotet?

Fö riktigt intressant tråd! Att Sverige var så förberett för krig kunde jag aldrig tro men det gör mig lite stolt.

Lede fi var också förberett på krig, förstår du unge man. I förberedelser för krig ingår underrättelse verksamhet bla. Ett exempel är dessa tjänstehundar. Hur många finns det? Var finns de? Därefter kan Fi göra en analys över hundfrågan i närskyddet av bla vägbaser, krigsförtöjnings platser mm.

Tankbilars rörelser och antal, körstrecka/tid/hastighet kunde ge en god uppskattning om var och volym på bla bergrumslagrad MC77.

Hur många sulor till marschkängor gjorde Trelleborg per år = Hur ofta förnyas uniformer.

Kalla kriget var inte CS
Citera
2011-12-03, 13:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Lede fi var också förberett på krig, förstår du unge man. I förberedelser för krig ingår underrättelse verksamhet bla. Ett exempel är dessa tjänstehundar. Hur många finns det? Var finns de? Därefter kan Fi göra en analys över hundfrågan i närskyddet av bla vägbaser, krigsförtöjnings platser mm.

Tankbilars rörelser och antal, körstrecka/tid/hastighet kunde ge en god uppskattning om var och volym på bla bergrumslagrad MC77.

Hur många sulor till marschkängor gjorde Trelleborg per år = Hur ofta förnyas uniformer.

Kalla kriget var inte CS

Underrättelsetjänst och underrättelseöverföring var en sport båda sidor ägnade sig åt. Det är inte heller så att det var helt av ondo att Fi kände till ett och annat, eftersom försvaret skulle ha en allmänpreventiv effekt. Att vår doktrin med att en mobilisering inte skulle avbrytas, att mobförråd fanns "överallt", att förbanden mobbade småskaligt och genererades till större enheter av sig själva, att hela det civila samhället sattes på krigsfot (soldater och alla andra) och att motståndsviljan var helgjuten var ju bra att Fi kände till. Det minskade ju risken för kuppanfall och småskaliga, isolerade (=genomförbara) anfall.

Sedan var ju en bieffekt av det öppna samhället att en del mer strategiska förmågor blev kända. Att vitala förråd hade bevakning och att det fanns förråd med flygbränsle inom bilavstånd från baserna är ju inget som man kan hemlighålla, då det är gängse SOP för alla liknande anläggningar. Möjligen var väl Sveriges möjligheter att förvara mycket utrustning, materiel och bränsle i "hårda" förråd litet speciella.
Citera
2011-12-03, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Underrättelsetjänst och underrättelseöverföring var en sport båda sidor ägnade sig åt.
Jag kan meddela herrn att det har ökat igen enligt en för mig trovärdig källa. "Varför" spekulerar jag inte i, det vet jag inget om.
Citera
2011-12-03, 16:44
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *Teknikern*
Jag kan meddela herrn att det har ökat igen enligt en för mig trovärdig källa. "Varför" spekulerar jag inte i, det vet jag inget om.

Det räcker ju bara att titta åt öst. Ryssland drar ner på numerären men höjer kvaliteten, tillför ny materiel (inklusive landstigningsfartyg typ Mistral) i ett mycket högt tempo och övar mer i vårt närområde. Kvalificerat luftvärn med lång räckvidd och robotförsvar grupperas i Kaliningrad. Samtidigt är Putin de facto redan vald till president igen, för någon annan utgång får anses som osannolik.

Dags att sluta försumma försvaret, med andra ord. Som väl är finns det vissa tecken på att fler iledande ställning fattat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in