2011-11-25, 14:58
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonelyonly
Låt oss hoppas att det blir så.

Annars ser jag en skrämmande tendens, PIGS-länderna slösar och vi andra får betala för att de inte helt skall krascha våra ekonomier, PIGS-arnas lån skriv ner.

Massor med folk har tagit megalån i Sverige, för att inte Sveriges ekonomi skall krascha så skriver vi ner deras lån...

Slösas slutgiltiga seger över Spara.
http://seriewikin.serieframjandet.se/images/1/1c/Spara_Slösa.jpg
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Spara_och_Slösa

Jag tycker i och för sig inte att det är OK att de som hann vara med för sådär 10 år sen har fått ha party på alla andras bekostnad. Det räcker inte för mig att några hamnar i personlig konkurs (och särskilt de som har kommit in i pyramidspelet sist). Jag blir rånad på det som skulle ha varit mitt, om de inte hade kört ett varv till med bubbla/inflation.

Alla vanliga människor är förlorare. Ingen kan skaffa en ekonomisk trygghet. Men de som har tagit stora bostadslån slåss med näbbar och klor för att försvara systemet och det som de har roffat åt sig. Och det är praktiskt för somliga som befinner sig lite högre upp att vi är upptagna med att bekämpa varandra för att få smulor, utan att lyfta blicken och fundera över vart festmåltiden försvann.

Jag hatar att säga det, för att det är emot mina principer (som "Spara"), men ett lån som är hanterbart i förhållande till din ekonomi (inte avseende hur räntorna ser ut i just det här ögonblicket), kan fortfarande vara en hyfsad idé, för att få del av inflationsavskrivningen. Om man köper fast egendom där priserna inte har tokrusat, i alla fall.

Personligen är jag lite seg, och avvaktar den politiska utvecklingen. Jag är inte säker på att det är en bra idé att binda mitt öde till Sverige. Med fast egendom får man djupare rötter.
Citera
2011-11-26, 03:28
Medlem
lonelyonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag tycker i och för sig inte att det är OK att de som hann vara med för sådär 10 år sen har fått ha party på alla andras bekostnad. Det räcker inte för mig att några hamnar i personlig konkurs (och särskilt de som har kommit in i pyramidspelet sist). Jag blir rånad på det som skulle ha varit mitt, om de inte hade kört ett varv till med bubbla/inflation.

Alla vanliga människor är förlorare. Ingen kan skaffa en ekonomisk trygghet. Men de som har tagit stora bostadslån slåss med näbbar och klor för att försvara systemet och det som de har roffat åt sig. Och det är praktiskt för somliga som befinner sig lite högre upp att vi är upptagna med att bekämpa varandra för att få smulor, utan att lyfta blicken och fundera över vart festmåltiden försvann.

Jag hatar att säga det, för att det är emot mina principer (som "Spara"), men ett lån som är hanterbart i förhållande till din ekonomi (inte avseende hur räntorna ser ut i just det här ögonblicket), kan fortfarande vara en hyfsad idé, för att få del av inflationsavskrivningen. Om man köper fast egendom där priserna inte har tokrusat, i alla fall.

Personligen är jag lite seg, och avvaktar den politiska utvecklingen. Jag är inte säker på att det är en bra idé att binda mitt öde till Sverige. Med fast egendom får man djupare rötter.

Det är ju som en bostadsproffessor sade för ett tag sedan, detta är den största förmögenhetsöverföringen sedan xxx (någon historisk reform av någon kung, minns ej). Och det är ju enorma belopp som bytt händer - SPECIELLT med tanke på svenskars totala oförmåga att spara pengar har detta skapat förmögenheter som aldrig hade uppstått annars.

Jag minns en tant jag träffade som student. Hon hade bott i Stockholm, hyresrätt, haft turen att få lägenheten ombildad. Flyttade sedan till Göteborg, där händer samma sak IGEN, en kort tid efter att hon flyttat in. Hon hade tjänat riktigt mycket pengar på detta - och hon skämdes inte - och varför skulle hon göra det - hon gjorde ju rätt givet hennes situation.

I många situationer tror jag att vi återkommer till att vi inte har marknadshyror - det har bidragit till att blåsa upp bostadsbubblan ännu mer, och skapat orättvisa förmögenheter genom omvandlingar till bostadsrätter etc..
Citera
2011-11-26, 05:07
Medlem
tenstakickerss avatar
Citat:
Jag har en viss mängd pengar som jag skulle vilja värdesäkra så att jag har kvar ungefär samma belopp i framtiden, om några år. Dvs jag har inga större drömmar eller krav att det skall växa till sig.

Då jag är ganska pessimistisk vad gäller framtiden för nästan alla tillgångsslag så vet jag inte vad jag skall satsa på.

Här kommer min lista och lite åsikter, kommentera gärna och berätta vad du skulle vilja satsa på.

SEK
Snart spricker bostadsbubblan, räntan sänks och värdet försvinner - speciellt om inflationen tar fart och riksbanken (emot sina regler) av konjunkturskäl inte vågar höja räntan för att stävja inflationen.

EUR
Förutom de nordliga länderna en valuta för överbelånade länder som snart lär ta till inflationtionsvapnet eller liknande för att få bort sina enorma skulder.

USD
Nollränta och värdedumpning står på programmet.

Aktier
Jag hade trott att aktier skulle stiga i värde då de flesta riksbanker har urholkat valutornas värde genom bostadsbubblor och nollräntor - men när det blir oroligt på finansmarknaden sjunker aktier mest. T.ex. när USA förlorade sin AAA så vad köpte folk då?, amerikanska stadspapper och aktierna sjönk i värde, tjena!

Guld
Bubbelvärdering med hög sannolikhet

Bostäder
Totalt övervärderat i Sverige, kanske OK värdering nu i USA?

Renminbi / kinesiska Yuán?
Kommisarna har lovat en stärkning?
-------------------------------------------------------------------------------------
Hej,

kände mig tvungen att kommentera när det gäller SEK:

Bostäderna kommer inte att sjunka i värde nämnvärt. Bankerna i Sverige har varit försiktiga i 3 år när det gäller nya lån. Idag kräver de flesta banker 15% i kontantinsats (SHB kräver 25% av många kunder). Räntan kommer att vara låg under ett tag framöver och arbetsmarknaden kommer vara ganska konstant under ett par år framöver. Inflationen kommer inte att stiga, snarare sjunka, då hela Europa lider och Asien kommer att vilja ha avsättning för sina produkter...(och minskar efterfrågan sjunker priserna. Kina är världens fabrik och Kinas ledning måste ha en tillväxt på minst 9% för att det inte ska bli revolution i landet. När Europa och Usa har sämre tider måste de sänka priset för att få avsättning för sina varor.)

Min gissning är att vi ser ökade bostadspriser efter 2:a kvartalet under 2012. Bostadsbristen gör att vi har en en stark efterfrågan främst i Sthlm. När lösningarna på Europakrisen blir tydligare kommer folk till visningarna igen.

Det är m a o läga just nu att köpa större villa/ lägenhet. Idag slipper du de hysteriska budgivningarna och som förmodligen kommer tillbaka under 2012.

Fastigheter är en suverän placering dels bor du bra dels har du tillväxt på lånade pengar!
Citera
2011-11-26, 05:16
Medlem
tenstakickerss avatar
Citat:
Ja, det är ju rimliga saker.

Hyr dock min bostad så det är helt förlorade pengar att investera i den. Jag skulle kunna byta till en snålare bil - men då jag kör rätt lite känns det onödigt.

Förlåt om jag är "tråkig" - jag är dock väldigt osäker på vad jag skall satsa på.

Andra liknande alternativ skulle vara t.ex. att satsa på någon utbildning, eller liknande - det är dock inte aktuellt för mig.

Fler förslag uppskattas!

-------------------------------------------

Här kommer ett stalltips - HM.

HM är billigt idag.

HM kunden har en begränsad budget och söker klädkedjor där de får bäst värde/ mode för pengarna. Och HM är i en klass för sig.

Nu har vi en sval vinter vilket gör att det är svårt att sälja vinterkläder vilket gjort att kursen dalat oförtjänt mycket.

Köp HM idag och du kommer att vara nöjd när sommaren kommer (jag menar sommaren 2012!)

Lycka till och glöm inte att alla placeringar innehåller risk, även räntepapper...(Lehman & Brothers..)
Citera
2011-11-26, 05:20
Medlem
tenstakickerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenstakickers
-------------------------------------------

Här kommer ett stalltips - HM.

HM är billigt idag.

HM kunden har en begränsad budget och söker klädkedjor där de får bäst värde/ mode för pengarna. Och HM är i en klass för sig.

Nu har vi en sval vinter vilket gör att det är svårt att sälja vinterkläder vilket gjort att kursen dalat oförtjänt mycket.

Köp HM idag och du kommer att vara nöjd när sommaren kommer (jag menar sommaren 2012!)

Lycka till och glöm inte att alla placeringar innehåller risk, även räntepapper...(Lehman & Brothers..)
---------------------------

Glömde att skriva in kursen så att du kan se hur rätt jag har om ett halvår :
H&M B kurs 195,90 2011-11-25
Citera
2011-11-27, 23:05
Medlem
lonelyonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenstakickers
---------------------------

Glömde att skriva in kursen så att du kan se hur rätt jag har om ett halvår :
H&M B kurs 195,90 2011-11-25

Oj, det var mycket på en gång!

Det är möjligt att HM är en bra investering. Precis som du säger kan räntepapper även det vara en farlig investering, men om något liknande skulle inträffa tror jag att börsen faller ännu mera än vad man slutligen får ut från sina räntepapper - om t.ex. en konkurs skulle inträffa.

Se t.ex. vad som händer när USA fick försämrat kreditbetyg, börsen sjönk men dollarn steg (har jag för mig).

Jag delar inte alls din syn på bostadsmarknaden - svenskar är generellt fattiga, och bankerna kommer att låna ut mindre och mindre pengar, då kan inte nuvarande nivå underhållas. Jag tror på ett enormt ras, definitivt 30% upp till kanske 50% pga en "översläng" nedåt. Detta inom 2-5 år.

Postar data så du kan kolla mig! :-)
Mäklarstatistik
2011-11-27
Stockholms län
34149 kr/kvm
Citera
2011-11-28, 00:48
Medlem
Om du vill ha några vettiga råd så bör du nog skriva vilken summa det rör sig om.
De flesta tillgångsslag, Skog, fastigheter, guld, jordbruksmark, obligationer, aktier, sparkonton etc är bara tillgängliga för vissa belopp.
Citera
2011-11-28, 10:19
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
D v s de skuldsatta räddas tillbaka till noll, medan de som inte lånat stora pengar får se sin ekonomiska trygghet raderas mot noll.
En fin bild, som kan ge lite vägledning i situationen.

http://2.bp.blogspot.com/-iurp4LreE_4/TfyLsQECckI/AAAAAAAAAos/hJN8VNFeYYQ/s1600/assets%2Band%2Bclaims%2Bdiagram.png
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in