2011-11-20, 21:24
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonelyonly
Ja, det har du rätt i, skenande bostadspriser.

http://www.economist.com/node/21009954/

What to do?
Exportvalutor med. Sålänge världsekonomin tuggar på och vi får sälja stiger väl både AUD och SEK. Blir det oroligt sjunker båda.

Lika gärna som att hålla AUD (som kanske rör sig än mer än SEK?) så kan du väl behålla sek. Säg att man petade in pengarna under de närmaste tre åren i Asiatiska aktiemarknaden, havererar ekonomin får man ju iaf köpa billigare och någon gång bör de väl komma tillbaka, hur hårt det kan haverera är väl svårt att veta men tre års tid är ju ett tag.

Havererar det inte utan stiger får du väl mest försöka komma ut innan du tror att det havererar ... Eller vara glad över att du har viss marginal neråt iaf.

Nu tror du ju att allt skall ner, men allt kan ju inte gå ner relativt allt annat, så sålänge du lyckades peka ut vad som skulle ner mest och vad som skulle hålla emot mest hade du ju kunnat hedgea din position genom att blanka förloraren gentemot vinnaren och således gjort en vinst hur som helst antar jag.

Men då skall du ju ha rätt också ..

Träråvaror skall ju ha varit billiga, men det är ju kanske svårt att köpa typ virke eller fönster eller så och hålla på dem tills priserna blir pissigare. Kanske blir ännu billigare med om det byggs ännu mindre.

De bästa investeringarna är kanske Cornucopiastyle.

Dvs köpa berg-/luftvärmepump, tilläggsisolera, bättre fönster, fet kamin (kanske inte alla ), osv. Besparingar är ju riskfria så att säga ..

(Såklart samma sak med en mer bensinsnål och/eller tillförlitlig bil än en som är raka motsatsen om du kan få dem till samma slant osv.)
Senast redigerad av annanmedlem 2011-11-20 kl. 21:27.
Citera
2011-11-20, 21:37
Medlem
lonelyonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
...

De bästa investeringarna är kanske Cornucopiastyle.

Dvs köpa berg-/luftvärmepump, tilläggsisolera, bättre fönster, fet kamin (kanske inte alla ), osv. Besparingar är ju riskfria så att säga ..

(Såklart samma sak med en mer bensinsnål och/eller tillförlitlig bil än en som är raka motsatsen om du kan få dem till samma slant osv.)

Ja, det är ju rimliga saker.

Hyr dock min bostad så det är helt förlorade pengar att investera i den. Jag skulle kunna byta till en snålare bil - men då jag kör rätt lite känns det onödigt.

Förlåt om jag är "tråkig" - jag är dock väldigt osäker på vad jag skall satsa på.

Andra liknande alternativ skulle vara t.ex. att satsa på någon utbildning, eller liknande - det är dock inte aktuellt för mig.

Fler förslag uppskattas!
Citera
2011-11-20, 21:42
Medlem
lonelyonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acre
"Kommisarna" har lovat att stärka sin valuta minst 10 gånger.

Den här gången kan man även tolka det som att de kommer försvaga den ännu mer.

De har med största sannolikhet lyckats nödlanda deras överhettade ekonomi och skulle inte vinna något på att stärka sin valuta i nuläget. Istället har möjligheten att elda på den lite igen öppnats, och det gör man genom att försvaga valutan ytterligare.

Ja, allt där hamnar om att bibehålla stabiliteten, och det gör de knappast genom att stärka sin valuta. Dock gäller ju balansgången att hålla igång de ekonomier som köper prylar från Kina.

Citat:
Ursprungligen postat av daniellarsson
Att satsa på guld är aldrig fel och har fungerat rätt bra under de senaste 3000 åren. Det finns ju också andra ädelmetaller som platina, silver och palladium. Skog och råvaror är ju inte heller fel men bostadsmarknaden i Sverige är väl iskall ifall man ska tro tidningen the Economist.
http://www.guldpriset.eu/

Kolla 1975-2011
http://www.kitco.com/scripts/hist_charts/yearly_graphs.plx
Enorm stegring - det innebär hög risk i min värld. Högre risk än att ligga kvar i SEK.
Citera
2011-11-20, 23:36
Medlem
ifconfigs avatar
realräntefonder?
Citera
2011-11-20, 23:48
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ifconfig
realräntefonder?
Hellre realräntekonto (som eventuellt precis som med behållna realränteobligationer inte riskerar tappa i värde?) isf känner jag, utan att riktigt känna till hur det är (löptider på 15 år på realränteobligationer?)

Det är ju ändå en förlust i köpkraft inkl. kapitalskatt och lite godtyckligt uträknad inflation men...
Senast redigerad av annanmedlem 2011-11-20 kl. 23:51.
Citera
2011-11-22, 05:08
Medlem
lonelyonlys avatar
Återigen tack för era kommentarer.

Jag lutar obligationer / kontanter på konton.

Jag välkomnar tips angående hur valuta-mixen skall se ut!
Citera
2011-11-22, 05:56
Medlem
annanmedlems avatar
100% SEK fördelat som du vill på säg Collector sparkonto och Riksgäldens Realräntekonto?

Fritt fram att köra lite USD.

Yen och CHF kan du ju inte lita på eftersom centralbankerna där gärna vill hålla dem nere.
Citera
2011-11-23, 17:18
Medlem
lonelyonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
100% SEK fördelat som du vill på säg Collector sparkonto och Riksgäldens Realräntekonto?

Fritt fram att köra lite USD.

Yen och CHF kan du ju inte lita på eftersom centralbankerna där gärna vill hålla dem nere.

Vad säger du om GBP?
Citera
2011-11-24, 11:41
Medlem
Vekrusets avatar
Jag har inga tips, men är lika arg.

Som jag ser det så är kryphålen till safe havens ganska tilltäppta, för oss som inte var med på festen. Vi är i fasen där allt redan är överprissatt sedan många år, och en hög inflation kommer att tugga ner överbelåningen (tills det är dags att börja blåsa upp nästa bubbla).
D v s de skuldsatta räddas tillbaka till noll, medan de som inte lånat stora pengar får se sin ekonomiska trygghet raderas mot noll.

Vår nuvarande bubbla är dock episkt stor, så det gäller att hålla tummarna för att inte hela västvärlden sveps med den här gången. De där uppe i toppen blev helt enkelt lite för giriga, när de skulle skörda oss gräsätare.
Citera
2011-11-24, 22:41
Medlem
lonelyonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag har inga tips, men är lika arg.

Som jag ser det så är kryphålen till safe havens ganska tilltäppta, för oss som inte var med på festen. Vi är i fasen där allt redan är överprissatt sedan många år, och en hög inflation kommer att tugga ner överbelåningen (tills det är dags att börja blåsa upp nästa bubbla).
D v s de skuldsatta räddas tillbaka till noll, medan de som inte lånat stora pengar får se sin ekonomiska trygghet raderas mot noll.

Vår nuvarande bubbla är dock episkt stor, så det gäller att hålla tummarna för att inte hela västvärlden sveps med den här gången. De där uppe i toppen blev helt enkelt lite för giriga, när de skulle skörda oss gräsätare.

Tack för ett välskrivet inlägg! Speciellt det om hur alla kommer pressas mot noll i förmögenhet, både de som har skulder och de som har förmögenhet. Jag har faktiskt aldrig blivit så sugen på att köpa ett stort hus med ett megalån som när jag läste det!
Citera
2011-11-25, 10:31
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonelyonly
Tack för ett välskrivet inlägg! Speciellt det om hur alla kommer pressas mot noll i förmögenhet, både de som har skulder och de som har förmögenhet. Jag har faktiskt aldrig blivit så sugen på att köpa ett stort hus med ett megalån som när jag läste det!

Tack!

Men jag skulle inte rekommendera ett megalån så här sent i den stora blåsningen. Vinnarna tog ett stort men hanterbart lån för sådär 10 år sedan, när priserna dessutom var rätt. De som har färskare lån eller tar lån nu lär få kämpa mot stigande räntor och sjunkande reallöner, och ett ganska stort antal kommer att hamna i personliga konkurser - som förra gången.
Citera
2011-11-25, 14:07
Medlem
lonelyonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Tack!

Men jag skulle inte rekommendera ett megalån så här sent i den stora blåsningen. Vinnarna tog ett stort men hanterbart lån för sådär 10 år sedan, när priserna dessutom var rätt. De som har färskare lån eller tar lån nu lär få kämpa mot stigande räntor och sjunkande reallöner, och ett ganska stort antal kommer att hamna i personliga konkurser - som förra gången.

Låt oss hoppas att det blir så.

Annars ser jag en skrämmande tendens, PIGS-länderna slösar och vi andra får betala för att de inte helt skall krascha våra ekonomier, PIGS-arnas lån skriv ner.

Massor med folk har tagit megalån i Sverige, för att inte Sveriges ekonomi skall krascha så skriver vi ner deras lån...

Slösas slutgiltiga seger över Spara.
http://seriewikin.serieframjandet.se/images/1/1c/Spara_Slösa.jpg
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Spara_och_Slösa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in