Som frågan lyder. Hur mycket är normalt att spara av sin lön om man har en riktigt bra lön? Har i korthet kommit upp i en lön där jag antingen kan leva ett smärre playboyliv och spendera det mesta eller vara förståndig och spara ihop till en trygg ålderdom.
Brottas en del med den där frågan då jag är 30 år och att spara pengar på ett konto känns egentligen inte speciellt upphetsande då man numera är singel.
Svårt att säga för oss när vi inte har en aning om vilka utgifter och inkomster du har.
Givetvis kan du spara en riktigt stor del av din lön men samtidigt kan du ju även spendera en hel del.
Försök håll det på en hyfsad nivå bara helt enkelt.
Vill inte skryta, mitt bryderi är rätt seriöst även om det kan ses som ett lyxproblem kanske. Jag drar in runt 65k efter skatt och gör av med ungefär hälften. Förstår inte riktigt vart pengarna försvinner men efter att kollat mitt Amex online så verkar jag lägga ut typ 8-10k per månad på restaurangbesök (lagar aldrig mat hemma) och typ 5k på resor per månad. Hyran ligger på kring 10k, bil 2500kr, försäkringar 1200kr, telefon 700kr.
Sparar alltså typ 25-30k per månad, men om jag drog ner på sparandet hade jag ju t.ex. kunnat köra en Porsche 911 GT3(!). Frågan är hur man ska se på det där. Man lever ju bara en gång så att säga och har ju bara några år till innan man bör skaffa familj osv.
du är singel... då spelar det ingen roll. Jag är i samma sits fast några år yngre. Jag har stabil inkomst och så vidare, men känner inget behov av att spara pengar som bara ligger när man kan ha kul för dagen istället.
Insåg efter att tänkt lite att det kan vara värt att spara till en grundplåt till en lägenhet åtminstone. Men en 911 GT3 vore inte fel heller och om det är någon gång man ska ha en så är det väl när man är 30 snarare än när man är 50 och har familj..
Om du har relativt mycket pengar över vid månadens slut så skulle jag föreslå att du spekulerar åtminstone en liten del av kapitalet. Öppna ett konto på etrade eller vanguard och kolla efter penny stocks med hög potential (t.ex. oetablerade biotech-företag). Riskfyllt, och definitivt inte vad jag skulle rekommendera som en långsiktig investeringsplan, men så länge du inte sätter undan mer än du har råd att förlora...och definitivt mer spännande än ett sparkonto.
Överlag anser jag att allt för många är för rädda att spendera sina pengar.
En del njuter när han/hon lyckats spara pengar, men det är ju faktiskt BARA i det ögonblicket man använder pengarna som de i praktiken tillför livskvalité.
Min mening är inte att jag är mot sparande, men jag anser att man ska prioritera att använda sina pengar till det man vill. Vad är det egentligen man vill göra med livet?
Så TS - Vad är det som är viktigt för dig? Om Porschen är mycket viktig för dig tycker jag definitivt du ska köpa den. Lev för dagen och njut av dina pengar och låt ditt överskott växa i några spridda placeringsformer med blandade risknivåer. Tvinga dig inte till ett sparande just för sparandets skull
Skulle du välja att spara 10-15k i månaden (räntekonton, amorteringar, vad tusan du vill) så skulle du fortfarande spara mer än .. 97-98% av befolkningen?
Då har du ju fortfarande ~15k till att leka med varje månad.. borde ju räcka!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!