2011-11-19, 13:24
Bannlyst
Jag letar efter tv seriealbum som jag har svaga minnesbilder av som jag skulle vilja f tag p.
Bda lsta jag nr jag gick p mellanstadiet. Jag lnade dem p det lokala biblioteket dr de stod insorterade i barnavdelningen, vilket jag nog tror var ett misstag. De riktade sig nog till en aningen ldre publik. Men framtidsintresserad som jag var tyckte jag om att titta p bilderna, ven om jag inte alltid frstod vad dialog och handling.

Serie 1 - var en framtidsdystopisk serie med frstavrldskrigsestetik. Allts ngot som ligger ngonstans mellan steampunk och dieselpunk. Den var dock uppenbart dystopisk och det jag vill minnas att det var rymdskepp och grejer i den ocks. Det r tyvrr allt jag kommer ihg.

Serie 2 - minns jag bara att den innehll idn om lngdistansrymdresande med hjlp av en "pod" el. dyl. som skickas mellan tv stationer. Mellan dessa tv stationer hade upprttats ngon form av absolut mrker eller ljusvakuum som i serien skulle tillta extremt hga hastigheter av ngon anledning.

Mycket diffusa minnesbilder och inte mycket att g p, men det vore roligt om ngon visste vilka serierna var och kunde hjlpa mig.

/ V.
Citera
2011-11-19, 13:33
Medlem
Lter som Epix eller mjligen pox. Och d med vink t det punkiga, dystopiska i den frsta serien du nmnde. Den andra serien skulle fristende kunnat vara hmtad ur t.ex. "1999", men dr frekom aldrig nt direkt punkigt.

Edit: (You cant fix stupid) Sg nu att det VAR 2 olika seriealbum du letade efter. Kp dig en gammal Epix p nn boklda och se om du knner igen ngon av tecknarna eller stmningarna i berttelserna.
Citera
2011-11-19, 13:37
Bannlyst
Tack fr hjlpen!

/V.
Citera
2011-11-19, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Highorbit
Lter som Epix eller mjligen pox. Och d med vink t det punkiga, dystopiska i den frsta serien du nmnde. Den andra serien skulle fristende kunnat vara hmtad ur t.ex. "1999", men dr frekom aldrig nt direkt punkigt.

Edit: (You cant fix stupid) Sg nu att det VAR 2 olika seriealbum du letade efter. Kp dig en gammal Epix p nn boklda och se om du knner igen ngon av tecknarna eller stmningarna i berttelserna.

Googlade nu p "Epix" och insg att jag kanske skall tillgga att anledningen till att jag skrev att det serierna inte var lmpliga att ha p barnavdelningen, inte var att de hade ett sexuella inslag utan bara att det innehllslig niv som en 10-12-ring svrligen skulle kunna tillgodogra sig.

/V.
Citera
2011-11-19, 13:56
Moderator
Allaballawallas avatar
Det kan ha varit Tung Metall (1986-1990, hette 2000+ 1991-1992.), de hade lite apokalytiska cyber/skrp/smutspunkventyr...
Citera
2011-11-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vallamnius
Googlade nu p "Epix" och insg att jag kanske skall tillgga att anledningen till att jag skrev att det serierna inte var lmpliga att ha p barnavdelningen, inte var att de hade ett sexuella inslag utan bara att det innehllslig niv som en 10-12-ring svrligen skulle kunna tillgodogra sig.

/V.

Lngt ifrn alla serier i Epix hade erotiska inslag, kolla ven inlgget ver, Tung Metall hade jag glmt, samma stuk. En hel del Franska tecknare, om jag inte missminner mig.
Citera
2011-11-21, 19:46
Medlem
franciscuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det kan ha varit Tung Metall (1986-1990, hette 2000+ 1991-1992.), de hade lite apokalytiska cyber/skrp/smutspunkventyr...

Jag pljde nyligen alla nummer av 2000+ och Tung Metall och jag kan inte pst att jag knner igen ntt rakt av.

Men med tanke p den diffusa minnesbilden hos TS och det enorma utbud som ovan nmda tidningar bjd p s r det inte orealistiskt att det r ntt som gtt i dom, och/eller givits ut i albumformat av Epix frlag.

TS: Var de i frg eller s/v? var det album eller tidningar?
Citera
2011-11-26, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av franciscus
Jag pljde nyligen alla nummer av 2000+ och Tung Metall och jag kan inte pst att jag knner igen ntt rakt av.

Men med tanke p den diffusa minnesbilden hos TS och det enorma utbud som ovan nmda tidningar bjd p s r det inte orealistiskt att det r ntt som gtt i dom, och/eller givits ut i albumformat av Epix frlag.

TS: Var de i frg eller s/v? var det album eller tidningar?

De var definitivt i frg bda tv.
De var i albumformat. (Jag inbillar mig att det heter s nr man syftar p typ det format Tintin och Asterix ges ut i, vet inte om det r korrekt anvndning av termen album.)

edit: otydlig formulering frtydligades ngot
Senast redigerad av Vallamnius 2011-11-26 kl. 20:31.
Citera
2011-11-26, 21:13
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
De var definitivt i frg bda tv.
De var i albumformat. (Jag inbillar mig att det heter s nr man syftar p typ det format Tintin och Asterix ges ut i, vet inte om det r korrekt anvndning av termen album.)

edit: otydlig formulering frtydligades ngot

Vill du nmna ungefr vilket r det kan ha rrt sig om? Det borde ju kunna identifieras lttare om man kan utesluta senare publicerade album, och borde nd inte vara s jttemycket som versatts till svenska och kommit ut i album i den hr genren. (Fr de var vl p svenska?)
Citera
2011-11-26, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Vill du nmna ungefr vilket r det kan ha rrt sig om? Det borde ju kunna identifieras lttare om man kan utesluta senare publicerade album, och borde nd inte vara s jttemycket som versatts till svenska och kommit ut i album i den hr genren. (Fr de var vl p svenska?)

Jag r ganska sker p att jag lnade dem under mellanstadiet, vilket fr mig innebr fre 1993.
Men de kan ju vara bde ett och flera r ldre n s. De kan ju ha funnits p biblioteket ett tag.

/ V.
Citera
2011-11-27, 09:07
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Jag r ganska sker p att jag lnade dem under mellanstadiet, vilket fr mig innebr fre 1993.
Men de kan ju vara bde ett och flera r ldre n s. De kan ju ha funnits p biblioteket ett tag.

/ V.

OK. Med lite tlamod kanske du kan identifiera dem genom att markera ett rtal i taget frn 1992 och bakt p Seriesamlarnas lista ver alla svenska seriealbum. ldre n 1978 borde det knappast kunna vara, det var d Carlsen brjade de frsta frsken med utgivning av "serier fr vuxna" i albumform p svenska, och 1984-85 och framt r kanske den troligaste perioden sedan Epix/Medusa och dess konkurrenter brjat sa ut nya titlar och genrer p svenska. (Det borde vl vara formella album snarare n inslag i tidningar som Tung Metall om biblioteket nu haft dem.)

Kanske kan du ocks knna igen ngon titel i kategorin Science fiction-serier p Seriewikin?
Citera
2011-11-27, 09:50
Medlem
franciscuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
OK. Med lite tlamod kanske du kan identifiera dem genom att markera ett rtal i taget frn 1992 och bakt p Seriesamlarnas lista ver alla svenska seriealbum. ldre n 1978 borde det knappast kunna vara, det var d Carlsen brjade de frsta frsken med utgivning av "serier fr vuxna" i albumform p svenska, och 1984-85 och framt r kanske den troligaste perioden sedan Epix/Medusa och dess konkurrenter brjat sa ut nya titlar och genrer p svenska. (Det borde vl vara formella album snarare n inslag i tidningar som Tung Metall om biblioteket nu haft dem.)

Kanske kan du ocks knna igen ngon titel i kategorin Science fiction-serier p Seriewikin?

Det finns ett alternativ till seriesam:

http://www.seriekatalogen.se/

Det finns en del kritik mot seriesam i diverse seriekretsar - notera att seriesam r en seriehandlare - framfrallt mot hans prissttning i hans katalogmen det spelar kanske inte s stor roll fr dig i det hr fallet!

Kommer du p flera ledtrdar s skriv, detta r bda kul och spnnande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in