2011-11-19, 11:30
Medlem
Ajaxxs avatar
Corioliskraften medför att luft- och vattenströmmar roterar medurs på norra halvklotet och moturs på södra halvklotet.

Är det någon som vet var gränsen går samt vad som händer med rotationen runt gränsområdet?

...är det så att det ibland roterar åt ena hållet och ibland åt andra eller roterar det inte utan bra rinner?
Citera
2011-11-20, 18:41
Medlem
Ramses-XIIIs avatar
Du fattar mekanismen, om du tänker att du betraktar Jorden från en punkt 100.000 km över Nordpolen. Då ser du Jorden som en skiva under dig. Ytterkanten på skivan är ekvatorn. Den är 40.000 km lång (= Jordens omkrets). Jorden vrider sig runt ett varv på 24 tim. Den är som en karusell, vars ytterkants platser rör sig fortare än de inre.

En punkt på ekvatorn rör sig motsols (österut) med hastigheten 40.000 km/24 tim. Någonstans i höjd med Europa har vi en breddgrad halvvägs mot skivans centrum (mot Nordpolen). Där rör sig Jordens yta österut med bara 20.000 km/24 tim. Luften över dessa platser på jordytan följer med, och har ungefär samma hastighet som marken.

Om luften över ekvatorn blåser mot norr, upplever du att den går in mot skivans centrum. Den behåller dock sin rörelsehastighet mot öster (40.000 km/24 tim). Marken under rör sig strax norr om ekvatorn (= strax innanför skivans kant) österut med hastigheten 39.900 km/24 tim.

Om du står på marken där, upplever du, att luften söderifrån rör sig österut med en hastighet, som är 100 km/24 tim högre än din egen fart runt Jordens axel. Friktionen mot geografin och ditt hår m.m. sänker dock farten på vinden söderifrån, så det blir aldrig så att vindhastigheten här uppe når upp till 20.000 km/24 tim.

Det här lyckades mina lärare aldrig förklara för mig. Det fick jag komma på själv. Förstår du den här mekanismen, kan du nog själv svara på dina frågor.
Citera
2011-11-21, 21:06
Medlem
Ajaxxs avatar
STORT tack
Citera
2012-05-01, 13:54
Medlem
Weebls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramses-XIII
Text

Fast din förklaring ger inte svaret på varför rörelse i ost-västlig riktning också ger corioliskraft.
Alltså, om du som i ditt exempel står halvvägs mellan ekvatorn och polen och det blåser rakt österut roterar jorden med samma hastighet även 100km längre bort på samma latitud. Ändå så viker vinden av åt höger (på norra halvklotet).

Kan någon snälla förklara för mig varför?

Jag har letat över hela internet efter en förklaring till detta, men alla som förklara nämner bara förflyttning i nord-sydlig riktning.
Citera
2012-05-01, 15:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weebl
Fast din förklaring ger inte svaret på varför rörelse i ost-västlig riktning också ger corioliskraft.
Alltså, om du som i ditt exempel står halvvägs mellan ekvatorn och polen och det blåser rakt österut roterar jorden med samma hastighet även 100km längre bort på samma latitud. Ändå så viker vinden av åt höger (på norra halvklotet).

Kan någon snälla förklara för mig varför?

Jag har letat över hela internet efter en förklaring till detta, men alla som förklara nämner bara förflyttning i nord-sydlig riktning.
Det är så enkelt som att corioliseffekten inte verkar på rörelser i rent ost-västlig riktning.
Citera
2012-05-01, 18:12
Medlem
Fris avatar
Ramses-XIII:
Jättebra förklaring! Detta lätt mystiska fenomen har plötsligt blivit en självklarhet. Du är ett pedagogiskt geni.
Citera
2012-05-01, 19:31
Medlem
Weebls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är så enkelt som att corioliseffekten inte verkar på rörelser i rent ost-västlig riktning.

"Den ger intrycket att bara nord-sydrörelser avlänkas, när det också lika väl gäller för väst-öströrelser"

SMHI tycks ha den uppfattningen, samt min föreläsare i meteorologi.
Citera
2012-05-21, 20:41
Medlem
pajasens avatar
På SMHIs hemsida finns mycket information om corioliskraften liksom om andra fenomen som påverkar rörelser i atmosfär och hav:
http://www.smhi.se/kunskapsbanken
Sök på coriolis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in