2011-11-18, 22:44
Medlem
Tjena.

Jag flyttade in i min nuvarande lägenhet (mitt första förstahandskontrakt) i Augusti, och beställde då internet via min hyresvärd som hade en lista på leverantörer. Då betalade man en anslutningsavgift till hyresvärdsföretaget (har jag för mig det var iaf), och sen kopplade operatören in en, så att säga. Inga konstigheter.

Jag har dock inte fått en enda räkning sedan internet slogs på, och det har nu gått 4 månader utan att jag behövt betala mer än anslutningsavgiften på 500 kr (som var obligatorisk och som inte skulle påverka månadsavgiften på något sätt). Jag har varit i kontakt med min internetleverantör när internet var nere en gång, angav kundnummer osv. så de lär ju ha sett min profil i deras system, tycker man. Företaget är vad jag vet ganska litet och opererar endast i Dalarna där jag bor, kanske till och med bara min stad.

Min undran är nu, hur ser det här ut juridiskt, och vad är min plikt? Jag betalar inte för en tjänst som fungerat fläckfritt, men kan de komma i Februari t.ex. och säga "Du har ju inte betalat ser vi här, vi ålägger dig härmed en straffavgift på X hundra kronor?", jag har ju inte fått någon faktura, men jag vet inte om jag kan komma med någon bortförklaring på något sätt, ifall det händer? Jag känner ju spontant att jag inte gjort något fel, även om jag eventuellt inte gjort det rätta heller här. Är student, så jag känner ju inte stenhårt för att ringa upp dem och säga "Hej, skulle jag kunna få betala er 350 kr per månad"

Vad tror ni?
Citera
2011-11-18, 22:46
Medlem
Spelbroderna.ses avatar
Kundens ansvar att betalning inkommer. Du kan ju alltid hoppas på det bästa, men då riskerar du att få en rejäl räkning när det väl uppdagas.
Citera
2011-11-18, 22:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Max 3år bakåt kan du bli fakturerad dessutom.
Citera
2011-11-18, 23:00
Medlem
Spelbroderna.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Max 3år bakåt kan du bli fakturerad dessutom.

Vilket alltså blir 12600kr på ett bräde. Lika bra att betala egentligen... eller hålla tummarna.
Citera
2011-11-18, 23:35
Medlem
Enskilds avatar
Bytte du adress (och alltså adress där du är skriven) i samband med flytten, har du eftersändning på post från gamla till nya?

Om du gjorde det och inte har eftersändning finns ju en risk att din ISP fick din gamla adress när de slog upp dig som ny kund och skickar räkningar dit. Har du maximal otur kan det gå till inkasso och det kan bli lite hett om öronen.

Den (mikroskopiska) risken, plus att du annars kan åka på en fet räkning när de väl kommer på att du inte betalt något som andra i tråden nämner, är två bra anledningar att kontakta dem och lösa det.
Citera
2011-11-20, 09:15
Medlem
downies avatar
Jag tror att det är smartast att du ringer upp och kollar så de fakturerar till rätt adress. Har varit med om ett liknade fall själv. Slutade tyvärr med inkasso-bolag och avbetalningsplan. Man skall alltid ta det säkra före det osäkra.
Citera
2011-11-20, 09:26
Medlem
De är inte skyldiga att skicka faktura. Men vill de ha ränta på skulden så får den beräknas tidigast 30 dagar från faktureringsdatum. straffavgifter etc är alltså inte relevanta om de inte skickat någon faktura.
Mycket ovanligt dock att denna typ av problem uppstår. Det borde inte vara något problem för den hederlige medborgaren att höra av sig till företaget och kolla upp hur det ska vara med betalningarna så allt går rätt till. Förutom att det blir en bra relation mellan leverantör och kund så känns det bättre att inte behöva oroa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in