2018-09-18, 06:53
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag tror att berg skapar moln genom iskristaller som blåser ut i atmosfären.
Jag tror att berg fungerar som ett medium för en destillerare som kyler ner ånga och skapar iskristaller som sen skapar moln.

Hur uppstår moln enligt dig? genom het ånga från flygplansmotorer och vilken mer het ånga?

Känns bara drygt att älta samma trams med samma stolpskott när vi redan kommit fram till att ni inte kan tänka själva och föddes in i en sekt som har dummat ner er genom skolprogrammering och mediaprogrammering tills ni inte ens kunde se chemtrailsen i skyn.

Det spelar ingen roll hur mycket bevis det finns så kan man inte lära en gammal hund vad bevis är.

Men vi kan ju se moln skapas mitt framför våra ögon utan berg. Är det magi menar du?

Se här: https://youtu.be/KxX-i0wsCW4

Och angående fråga A, nu vet vi att du inte förnekar att mycket hett/kokande vatten bildas till iskristaller när detta vatten kastas ut i kall luft vid -20 grader celsius eller kallare.
För alla vet varför du undviker att svara på den för det är det samma som att förstå att k-strimmor i -20 grader bildar cirrusmoln.
Citera
2018-09-18, 07:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Kondensstrimmor försvinner efter 30 sekunder så dom kan ju knappast vara iskristaller som dunstar.. men dom ser ut som ånga som är het och dunstar.
Nej, det kan inte ”se ut som ånga” eftersom ånga är osynlig. Strimmorna består va vattendroppar och/eller iskristaller. Precis som vanliga moln.

Citat:
Nej ångor kan inte destilleras i luft som består av syreatomer.. eftersom vatten består av 2 tredjedelar syreatomer.
Vid destillering måste det finnas en vindruta eller ett duschrum som samlar upp ångan tills den blir vatten efter nerkylning.
Ånga destilleras av temperaturskillnad. Är omgivningen tillräckligt kall kondenseras ångan till vatten. Är det ännu kallare fryser vattnet till is.

Citat:
Eftersom ångan försvinner i luften så måste syreatomerna separera från väteatomen så att det blir syrgas och vätgas som inte syns tillskillnad från vad vatten och ångan gör, för den syns ju vet alla som kokat vatten.
Ångan försvinner inte. Antingen sprids den i atmosfären utan att synas, eller så syns kondensen av ångan. Det beror på temperaturen.

Citat:
Jag sträcker mig så långt att jag säger med säkerhet att det inte finns någon tempratur som är kall nog för att destillera vattenångor tillbaks till vatten utan nån sorts medium som inte består av syreatomer där ångan försvinner enligt vad vi alla vet, tillåmed från att observera contrails så kan vi säga med säkerhet att ångan dunstar.
Vattenånga destilleras inte tillbaka till vatten. Ånga kondenserar tillbaka till vatten då den kyls ned. Andas på något kallt eller i kall luft så ser du att ångan kondenseras till vatten eller is om det är tillräckligt kallt.
Citera
2018-09-18, 07:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vill du bevisa att du kan destillera het ånga med hjälp av kall luft utan att ha ett medium för att kyla ångan på och i.. så får du problem eftersom du går emot allt som fysiken säger om het ånga i luft, vilket inte är samma sak som het ånga i en destillerare.

Det är omöjligt att destillera ånga av den enkla anledningen att ånga redan är destillerat. Ett tips till dig: använd inte för svåra ord som du inte vet vad de betyder.

Du kanske menar kondensera? Att vattenånga kan kondensera i luft har vi massor med bevis för, allt från dimma och moln till synlig andedräkt en kall vinterdag.

Citat:

Nej din lilla idiot, berg skapar inte moln. Moln skapas när fuktig luft kyls ned, moln skapas när daggpunkten passeras. https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

Anledningen till att berg över huvud taget nämns i sammanhanget är att berg tvingar luften uppåt varvid luften kyls ned. Det är mao inte berget som skapar moln utan det faktum att luften kyls ned när den pressas högre upp.

För övrigt bildas många molntyper, som tex cirrusmoln, långt upp i atmosfären och långt bort från några berg.
Senast redigerad av madtop 2018-09-18 kl. 08:33.
Citera
2018-09-18, 07:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag tror att berg fungerar som ett medium för en destillerare som kyler ner ånga och skapar iskristaller som sen skapar moln.
Där jag bor finns det inte ett enda berg i närheten, ändå kan det i en klarblå himmel plötsligt bildas ett moln. Läs på lite om ”termik” så kanske du förstår att moln kan bildas av att varm fuktig luft stiger och kyls ned på högre höjd. På samma sätt som den varma luften bakom flygplan kyls ned och bildar kondensstrimmor.

Citat:
Hur uppstår moln enligt dig? genom het ånga från flygplansmotorer och vilken mer het ånga?
Det behöver inte vara het ånga. Luft kan innehålla fukt utan att vara het. Utandningsluften är ett exempel på det.

Citat:
Känns bara drygt att älta samma trams med samma stolpskott när vi redan kommit fram till att ni inte kan tänka själva och föddes in i en sekt som har dummat ner er genom skolprogrammering och mediaprogrammering tills ni inte ens kunde se chemtrailsen i skyn.
Vad du tror om andra påverkar inte att det helt saknas bevis för chemtrails.

Citat:
Det spelar ingen roll hur mycket bevis det finns så kan man inte lära en gammal hund vad bevis är.
Säg inte det, rätt vad det är så lär sig folk saker. Jag har inte så stort hopp vad gäler blint troende personer, som du.
Citera
2018-09-18, 10:29
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nu låter du som den typiske konspirationsidioten. Sista halmstrået är att skylla på att vår kunskap är felaktig och allt vi lärt oss genom utbildning är en del av den gigantiska jättekonspirationen som bluffar om allt möjligt från jordens form till något så grundläggande som vattens aggregationstillstånd.

Citat:
Contrails försvinner efter cirka 30 sekunder eftersom det är ånga som dunstar.. det finns inga contrails som kan få sin ånga att förvandlas till vatten och sen frysa till is.. det går inte till så i fysikens värld.

Det är möjligt att det inte går till så i din imaginära låtsasvärld.

Men här den riktiga världen där vi har riktig fysik så funkar det inte riktigt som du tror. Bland annat så kan omöjligen ånga dunsta eftersom ånga redan har dunstat. Och här på den riktiga jorden så är ånga vatten i gasform, ånga behöver mao inte "förvandlas" till vatten av den enkla anledningen att vattenångan redan är vatten.

Och att iskristaller, oavsett om de skapats naturligt eller med hjälp av vatten från flygplan, inte alltid förångas inom 30 sekunder är ställt utom allt rimligt tvivel. Vi har massor med empiriska bevis för detta där helt vanliga moln är ett av de tydligaste bevisen. Vi vet att cirrusmoln kan ligga kvar i timmar - vi vet mao att iskristaller i atmosfären kan bestå i timmar.

Citat:
.. det går inte till så i fysikens värld.

Förklara gärna hur det går till i din hemsnickrade "fysik". När förångas iskristaller? Finns det inget som helst beroende till omgivningens temperatur och luftfuktighet? Är det verkligen så att i din värld förångas iskristaller lika snabbt vid -20 som vid -60 grader?
Citera
2018-09-19, 00:51
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nu låter du som den typiske konspirationsidioten. Sista halmstrået är att skylla på att vår kunskap är felaktig och allt vi lärt oss genom utbildning är en del av den gigantiska jättekonspirationen som bluffar om allt möjligt från jordens form till något så grundläggande som vattens aggregationstillstånd.

Det är möjligt att det inte går till så i din imaginära låtsasvärld.

Men här den riktiga världen där vi har riktig fysik så funkar det inte riktigt som du tror. Bland annat så kan omöjligen ånga dunsta eftersom ånga redan har dunstat. Och här på den riktiga jorden så är ånga vatten i gasform, ånga behöver mao inte "förvandlas" till vatten av den enkla anledningen att vattenångan redan är vatten.

Och att iskristaller, oavsett om de skapats naturligt eller med hjälp av vatten från flygplan, inte alltid förångas inom 30 sekunder är ställt utom allt rimligt tvivel. Vi har massor med empiriska bevis för detta där helt vanliga moln är ett av de tydligaste bevisen. Vi vet att cirrusmoln kan ligga kvar i timmar - vi vet mao att iskristaller i atmosfären kan bestå i timmar.

Förklara gärna hur det går till i din hemsnickrade "fysik". När förångas iskristaller? Finns det inget som helst beroende till omgivningens temperatur och luftfuktighet? Är det verkligen så att i din värld förångas iskristaller lika snabbt vid -20 som vid -60 grader?

Konspirationsidioten låter som ett ord som nån idiot har kommit på för att slippa tänka på att konspirationer oftast inte är teorier.

Iskristaller förångas inte vid -20 och -60 grader.. men dom gör det vid +100 grader.

Do tror alltså att contrails är iskristaller som dunstar och blir osynliga efter 30 sekunder?

Contrails ser ut som ånga eller vatten, inte iskristaller.
Citera
2018-09-19, 04:59
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är omöjligt att destillera ånga av den enkla anledningen att ånga redan är destillerat. Ett tips till dig: använd inte för svåra ord som du inte vet vad de betyder.

Du kanske menar kondensera? Att vattenånga kan kondensera i luft har vi massor med bevis för, allt från dimma och moln till synlig andedräkt en kall vinterdag.

Nej din lilla idiot, berg skapar inte moln. Moln skapas när fuktig luft kyls ned, moln skapas när daggpunkten passeras. https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

Anledningen till att berg över huvud taget nämns i sammanhanget är att berg tvingar luften uppåt varvid luften kyls ned. Det är mao inte berget som skapar moln utan det faktum att luften kyls ned när den pressas högre upp.

För övrigt bildas många molntyper, som tex cirrusmoln, långt upp i atmosfären och långt bort från några berg.

Att destillera är att förånga och sen kondensera en vätska.. detta är nånting som jag gör nästan dagligen.

Kondensering är när en gas går tbx till att vara en vätska.. så rimligtvis så är contrails vatten som blandas med luft för att tillslut bli så utblandat att vattnet inte längre syns.. och därför försvinner contrails på 30 sekunder.

Ja okej det är inte berget som skapar moln det är berget som pressar upp luft som sen skapar moln.. du får ursäkta min klantighet då jag bara observerat berg som typ spruta moln ungefär som du tror att en kokande kastrull med vatten, på nordpolen, gör.
Citera
2018-09-19, 06:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Konspirationsidioten låter som ett ord som nån idiot har kommit på för att slippa tänka på att konspirationer oftast inte är teorier.
Det är möjligt, men i det här fallet finns det ju inte ett enda bevis för att det fins någon konspiration som sprayar kemikalier.

Citat:
Iskristaller förångas inte vid -20 och -60 grader.. men dom gör det vid +100 grader.
Kotrekt, det är därför kondensstrimmor kan bli kvar länge, om de befinner sig i luft som är tillräckligt kall.

Citat:
IDo tror alltså att contrails är iskristaller som dunstar och blir osynliga efter 30 sekunder?
Nej, se ovan.

Citat:
IContrails ser ut som ånga eller vatten, inte iskristaller.
Att de är vita tyder på att de är iskristaller.
Vattenånga är som sagt osynlig. Du har kanske noterat att kondensstrimmorna börjar synas en bit bakom motorn, det beror på att ångan inte hunnit kondensera/frysa ännu.
Citera
2018-09-19, 06:56
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är möjligt, men i det här fallet finns det ju inte ett enda bevis för att det fins någon konspiration som sprayar kemikalier.

Näää verkligen inte ett enda bevis. Speciellt inte när dom pratade om chemtrails i riksdagen först år 1998 och sen några gånger efter det vad jag kan se efter sökningar på deras hemsida.
Tänk att dom är så galna i Riksdagen att dom tror på chemtrails.
Citera
2018-09-19, 06:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Att destillera är att förånga och sen kondensera en vätska.. detta är nånting som jag gör nästan dagligen.
Korrekt, tidigare skrev du (förmodligen av misstag) att ångan destillerades.

Citat:
Kondensering är när en gas går tbx till att vara en vätska..
så rimligtvis så är contrails vatten som blandas med luft för att tillslut bli så utblandat att vattnet inte längre syns.. och därför försvinner contrails på 30 sekunder.
Ibland är det så kallt att vattndropparna fryser till iskristaller. Om det är tillräckligt kallt blir iskristallerna kvar länge.

Citat:
Ja okej det är inte berget som skapar moln det är berget som pressar upp luft som sen skapar moln.. du får ursäkta min klantighet då jag bara observerat berg som typ spruta moln ungefär som du tror att en kokande kastrull med vatten, på nordpolen, gör.
Bra. Det behöver inte vara klantighet att ha fel, huvudsaken är att inse felet och lära sig något nytt under tiden.
Citera
2018-09-19, 07:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Näää verkligen inte ett enda bevis. Speciellt inte när dom pratade om chemtrails i riksdagen först år 1998 och sen några gånger efter det vad jag kan se efter sökningar på deras hemsida.
Tänk att dom är så galna i Riksdagen att dom tror på chemtrails.
Pratar du om experiment med Cloud seeding/vädermanipulation nu? Jag tror inte riksdagen diskuterat daglig global besprutning med passagerarplan för att påverka hela jordens befolkning med hjärntvättgift och/elller nanorobotar.

Att det pratas om ett fenomen behöver inte betyda att fenomenet finns.
Citera
2018-09-19, 07:54
Medlem
constants avatar
För ett par dagar sedan såg jag ett passagerarplan som släppte ut en strimma contrails eller om någon vill kalla dem chemtrails.

Strimman som släpptes ut såg precis likadan ut hela tiden, men nu kommer det intressanta: Efter kanske en minut började delar av strimman att lösas upp, medans andra delar låg kvar. Då såg det alltså ut som om någon "satt på och stängt av".
Ena strimman låg kvar tills jag var tvungen att flytta på mig, kanske tio minuter.

Har ni som tror på chemtrails någon förklaring till vad jag såg? Var det contrails eller chemtrails?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in