2011-01-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundralapp
men det är ju bara vattenånga som hänger kvar i flera timmar
Vad skulle hända om fukten försvann från vår luft?
Citat:
dom vanliga molnen försvinner eller ändrar form snabbt

Även när jag har varit på västkusten har jag sett regnmoln som ligger kvar flera dagar i sträck och inte ändrar form. Aldrig du?
Citera
2011-01-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Värderingar och moral är överflödigt och har aldrig hjälpt oss att lösa sådana här problem.
Du vill uppenbarligen verka smart med du vet lika uppenbart inte vad du talar om så håll truten eller kliv in på topic.
Citera
2011-01-11, 18:18
Moderator
ksvs avatar
Citat:
det verkade bli en solig morgon på västkusten. sen kom flygplanen. nu är hela himlen täckt i nåt grått skit.
Hört talas om lågtryck och frontpassage?

Citat:
men det är ju bara vattenånga som hänger kvar i flera timmar
Och vet du vad? Till råga på allt kommer det komma snö ur den där konstiga "gråa skiten" över delar av västkusten ikväll.
Du vet såna där mystiska vita flingor som singlar ner.
Citera
2011-01-11, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fontainebleau
Ok, och vem ska bestämma vilka som inte ska få skaffa barn? Ditt tänk är sjukt vidrigt sett ur mitt perspektiv...det mest humana att göra är att begränsa barnafödandet.....se över din moral...grundligt....för jag betvivlar du klarar av något djupare än så....
Om de bäst lämpade är de enda som förökar sig så får vi bättre avkomma och bara en del blir utan barn.
Om ingen får barn har du just förbjudit hela mänskligheten deras naturliga behov att få barn. Det är bra mycket vidrigare och inhumanare.
Förövrigt är moralen det som hindrar folk från att lösa såna här problem.
Citera
2011-01-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Hört talas om lågtryck och frontpassage?

Och vet du vad? Till råga på allt kommer det komma snö ur den där konstiga "gråa skiten" över delar av västkusten ikväll.
Du vet såna där mystiska vita flingor som singlar ner.

dessa molnen skapades av dom helt normala contrailsen. det kom inte in några moln från kusten eller nånananstans. det va contrailsen som spred ut sig till moln. har kollat noggrant hela dan. gör du också det i dagarna. dvs om det är strålande solsken på morgonen. och det har inte snöat här och verkar heller inte göra det under resten av dygnet
Citera
2011-01-11, 21:26
Moderator
ksvs avatar
Citat:
dessa molnen skapades av dom helt normala contrailsen. det kom inte in några moln från kusten eller nånananstans. det va contrailsen som spred ut sig till moln.
Nej, det molntäcke som bildats över västkusten hänger ihop med det lågtryck som ligger över södra Norge.
Det har alltså inget som helst med några flygplan att göra utan hade bildats helt oavsett om det rått totalt flygförbud idag.

Citat:
har kollat noggrant hela dan. gör du också det i dagarna. dvs om det är strålande solsken på morgonen.
Jag tar del av detaljerade flygväderprognoser och har kunskaper att tolka dessa.
Att det solskenet du såg imorse skulle ersättas av ett molntäcke visste jag och andra alltså redan innan du såg skymten av något moln.

Citat:
och det har inte snöat här och verkar heller inte göra det under resten av dygnet
Göteborg-Säve beräknas få snöfall med start någon gång mellan 23 och 01 lokal tid.

Källa: http://www.lfv.se/sv/FPC/AISMET
Citera
2011-01-13, 11:43
Medlem
Citat:
Nej, det molntäcke som bildats över västkusten hänger ihop med det lågtryck som ligger över södra Norge.
Det har alltså inget som helst med några flygplan att göra utan hade bildats helt oavsett om det rått totalt flygförbud idag.

Jag tar del av detaljerade flygväderprognoser och har kunskaper att tolka dessa.
Att det solskenet du såg imorse skulle ersättas av ett molntäcke visste jag och andra alltså redan innan du såg skymten av något moln.

Göteborg-Säve beräknas få snöfall med start någon gång mellan 23 och 01 lokal tid.

Källa: http://www.lfv.se/sv/FPC/AISMET

då tycker jag du ska kolla upp mot himlen även när vädret på tv visar att de ska va solsken och molnfritt. likt förbannat skapar contrailsen en grå dimma över hela jävvla himlen
Citera
2011-01-13, 12:03
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:

Men det är klarlagt att contrails kan få en klar himmel molnig och att flygförbud ger en synbar effekt på himlen.

Citat:
These vapour trails create clouds which, experts claim, can block out sunlight for millions. This is the reason that our skies appeared unusually blue when the Icelandic volcano Eyjafjallajokull was erupting, and all flights over Britain were banned.

Citat:
Reading University’s Professor Keith Shine, an expert in clouds, said that those formed by aircraft fumes could linger ‘for hours’, depriving those areas under busy flight paths, such as London and the Home Counties, of summer sunshine.

Read more: http://www.dailymail.co.uk/sciencete...#ixzz1AubZYn8J

Så även om det just den dagen hundralapp angav formades naturliga moln så är fenomenet inte okänt.

Citera
2011-01-13, 13:28
Moderator
ksvs avatar
Citat:
då tycker jag du ska kolla upp mot himlen även när vädret på tv visar att de ska va solsken och molnfritt. likt förbannat skapar contrailsen en grå dimma över hela jävvla himlen
Flygväderprognoserna är mycket mer detaljerade och exakta.
När det gäller molnen du observerade härom dagen på västkusten skedde exakt det som prognosen förutspådde. T.o.m. att det skulle börja snöa över Göteborg mellan 23 - 01 som jag skrev, stämde.

Som jag förklarat tidigare i tråden, så är ligger k-strimmor kvar länge när det är fuktigt och finns förutsättningar för moln att ligga kvar.
Det innebär förstås att eftersom förutsättningarna finns, kan det vara så att moln är på väg att bildas i vilket fall. Man kan alltså säga att när det är så fuktigt att moln håller på att bildas, kommer även k-strimmorna ligga kvar ovanligt länge under tiden detta sker.

Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Men det är klarlagt att contrails kan få en klar himmel molnig
Javisst!
Jag har skrivit en hel del om det tidigare i tråden och även berättat att jag observerar det själv i mitt yrke ibland.
Har även hänvisat till SMHI:s kunskapsbank som ger detaljerad information om hur man ska klassificera de moln flygplanen skapat.

Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
och att flygförbud ger en synbar effekt på himlen.
Det kan få iallafall. Nu här vi inte så tät flygtrafik i Sverige och det är inte alla dagar som k-strimmor ligger kvar någon längre tid. Andra dagar är det helmulet och då påverkar det inte heller in- eller utstrålning.

Som jag tidigare nämnde, höjdes medeltemperaturen i USA över en grad under flygförbudet efter 11 september-attackerna.
Då ska man komma ihåg att det flygs nästan lika mycket i USA enbart, som resten av världen tillsammans.
Citera
2011-01-13, 13:52
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Som jag tidigare nämnde, höjdes medeltemperaturen i USA över en grad under flygförbudet efter 11 september-attackerna.
Då ska man komma ihåg att det flygs nästan lika mycket i USA enbart, som resten av världen tillsammans.

Misstänkte att du var bekant med detta, får erkänna att jag inte läst hela tråden men det verkade på ditt svar som att du motsatte dig ens möjligheten.
En grad verkligen, är inte det ganska häpnadsväckande, man kan ju undra vad som hade hänt med medeltemperaturen om trafikflyg inte existerat öht, fast och andra sidan bidrar ju co2 till en ökning av temperaturen (sägs det) så det kanske hade blivit + -0.
Citera
2011-01-14, 22:33
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Ursprungligen postat av HC47
"Vad snackar du om? Har du några bevis för genmanipulerade grödor?"

Du talar om "kunskap". Du verkar vara en finnig gymnasielev som är helt manipulerad.
Ett stort problem med er generation är att ni tror att kunskap är att klippa och klistra emedan ni uppenbarligen inte med erfarenhet kan se förändringar i himmelen.
Är det ens ett dygn sedan du sade att du skrivit klart i den här tråden? (vilket väl var den fjortitolfte gången du har sagt att du skall sluta)
Citera
2011-01-16, 15:05
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Jag vet att din uppgift är att strypa all väsentlig info. på denna tråd och andra. Du verkar att lyckas men det finns andra media utanför denna sandlåda.
Tror du också att GMO är en fråga om konspirationsteorier? (Viket det var för 15 år sen).
Jag tror att:
1. Du är helt rudis och dyker upp här när du har frigång.
2. Är ett troll som medvetet försöker vara Herr Lindholms onda alias.

Alt. 2 skulle förtjäna dig ett pris om det vore sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in