Citat:
Ursprungligen postat av hundralapp
då tycker jag du ska kolla upp mot himlen även när vädret på tv visar att de ska va solsken och molnfritt. likt förbannat skapar contrailsen en grå dimma över hela jävvla himlen
Flygväderprognoserna är mycket mer detaljerade och exakta.
När det gäller molnen du observerade härom dagen på västkusten skedde exakt det som prognosen förutspådde. T.o.m. att det skulle börja snöa över Göteborg mellan 23 - 01 som jag skrev, stämde.
Som jag förklarat tidigare i tråden, så är ligger k-strimmor kvar länge när det är fuktigt och finns förutsättningar för moln att ligga kvar.
Det innebär förstås att eftersom förutsättningarna finns, kan det vara så att moln är på väg att bildas i vilket fall. Man kan alltså säga att när det är så fuktigt att moln håller på att bildas, kommer även k-strimmorna ligga kvar ovanligt länge under tiden detta sker.
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Men det är klarlagt att contrails kan få en klar himmel molnig
Javisst!
Jag har skrivit en hel del om det
tidigare i tråden och även
berättat att jag observerar det själv i mitt yrke ibland.
Har även
hänvisat till SMHI:s kunskapsbank som ger detaljerad information om hur man ska klassificera de moln flygplanen skapat.
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
och att flygförbud ger en synbar effekt på himlen.
Det
kan få iallafall. Nu här vi inte så tät flygtrafik i Sverige och det är inte alla dagar som k-strimmor ligger kvar någon längre tid. Andra dagar är det helmulet och då påverkar det inte heller in- eller utstrålning.
Som jag tidigare nämnde, höjdes medeltemperaturen i USA över en grad under flygförbudet efter 11 september-attackerna.
Då ska man komma ihåg att det flygs nästan lika mycket i USA enbart, som resten av världen tillsammans.