Citat:
Ursprungligen postat av discord
Väderleken är helt avgörande för att det skall bildas contrails.
Vad gäller dina "pulverstrimmor" får du allt specificera dig lite samt producera något exempel.
Det hela är väldigt enkelt. Samma plan ger först ifrån sig en vanlig kondenstrimma; sedan ger den ifrån sig något annat som med tiden blir ett moln; och slutligen så lämnar den scenen med en vanlig kondenstrimma bakom sig.
Det enda jag vill veta är ifall detta går att förklara på något sätt. Jag vill helt enkelt veta ifall ni kan förklara det, för jag vet vad jag såg. Finns det ingen rimlig förklaring så ser jag inte att det kan röra sig om en vanlig kondenstrimma.
Citat:
För att dom är under in eller utflygning? För att dom flyger i lågnivåflyglederna för att dom flyger korta flygningar där man inte tjänar nog mycket på att brassa upp på högre höjd?
Jag vet var jag bor och jag vet vad det finns för destinationer. Jag har även väldigt bra lokalsinne. Jag vet var flygplatsen ligger och jag vet var inflygningsrutten ligger.
Grejen är att den här flygplatsen inte är speciellt hårt belastad. Det behövs inte långa väntetider för att komma ner. Ifall planen startar härifrån och ska någon annanstans så kommer man inte upp på den här höjden så fort. Sen så var planet heller inte i någon brant stigning, så man var inte på väg upp till marschhöjd, och inte heller ner till någon lägre. Så det måste alltså röra sig om plan som bara flyger över staden där jag bor. Men då är frågan varför de går ner i höjd så långt från målet. Det finns ingen anledning eftersom luftrummet här inte är speciellt hårt trafikerat.
Citat:
Som du ser finns det flera olika anledningar. Halva höjden är hur som helst för högt om man vill ha någon precision i sin besprutning.
Vad jag sett så sker dessa överflygningar endast när det är relativt fint väder med vind under runt 2 m/s. De gånger jag iakttagit det hela har det aldrig blåst.
Citat:
Då har du kollat dåligt. Exemplifiera så kan säkert någon hjälpa dig.
Jag har kollat omgivande flygplatsers hemsidor och försökt klura på vilka rutter som existerar. Jag använde också följande sida för att få en första överblick:
http://www.inrikesflygen.se/flyglinjer.html
Sedan har jag även kollat på följande sida för att få hjälp med tiderna:
http://www.flygresor.se/
Jag har kollat och jag fick inget att stämma. Om du sen säger att det beror på att jag är inkompetent, så vet jag att du inte har något svar som övertygar mig om att det är vanliga plan. Och några exempel får du inte eftersom jag inte vill ange i vilken stad jag bor i.
Citat:
Nej det har inte alltid varit så här, flygplanet uppfanns för drygt hundra år sedan. Att flygplan lämnar kondensstreck har varit ett faktum sedan länge. Om du "nyligen" har upplevt en förändring får du återigen precisera dig om du vill ha något svar.
Det jag menar är att planen aldrig uppfört sig som jag har beskrivit. Bara så att du vet har jag varit intresserad av flygplan sen jag var liten. Jag är ingen idiot.
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det blir så när man flyger genom olika luftmassor. De som sitter i planen upplever sannolikt det som luftgropar.
Jo, jag tänkte att det kunde vara så, men då är frågan ifall luften alltid är annorlunda över en stad. Jag har nämligen sett det där upprepas. Och jag tyckte inte att vädret var så väldigt annorlunda när man tittade runt.
Citat:
Turboprop flyger på 15000 fot och business-jets på över 50000 fot, så spannet för normal höjd är stort.
Ser man till vanliga lite större passagerarflygplan beror höjden ofta på flygtid.
På korta inrikesturer hinner man inte upp till så hög höjd. Tunga långdistansmaskiner på väg till Asien har ofta inte orkat upp till mer än 30000 fot på när de passerar Sverige på ditvägen. På hemresan har de mindre bränsle när de passerar oss och susar förbi på över 40000 fot.
Det var ett tvåmotorigt jetflygplan. Se mitt svar till
discord ovan.
Citat:
Hur menar du nu? Att de inte följer en publicerad airway?
När man kommer in i en ny sektor får man ofta klarering direkt till en viss utflygningspunkt ut ur det området.
Jag menar att ifall du tittar på tiderna hos de plan som antingen ska ut från staden, och möjligtvis skulle göra en sväng tillbaka in över staden, eller de som bara flyger över staden, så stämmer dessa inte. Se mitt svar till
discord ovan.
Sen var den där sidan
www.flightradar24.com ett bra tips. Nästa gång det händer så kommer jag att kolla, och Ifall något då inte är som det ska, så tänker jag inhandla en luftvärnsrobot och skjuta ner skiten.