Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-11-18, 09:06
Medlem
Successions avatar
"Gör en utförlig och detaljerad manual i Word eller Powerpoint där ni beskriver med text och skärpdumpar (Print Screen) hur man kan använda kommandot Sudo i Terminalen på en Linux dator. Informationen om dessa kommandon kan ni inhämta från Internet och/eller från datorns online hjälp. Manualen skall innehålla tydliga exempel som ni testat på eran dator att dem fungerar.
Ni får lösa uppgiften antingen i grupp eller enskilt. Om olaglig kopiering av uppgiften har ägt rum så kommer både den som har kopierat och den som tillåtit kopiering skickas till rektorn för vidare behandling!"

Så lyder min datoruppgift, någon som möjligen sitter på en Manual till Sodo? eller kan hjälpa mig då, jag missat en del och inte är helt hundra på Linux?

Tack på förhand.
Citera
2011-11-18, 09:11
Medlem
Googla
sudo apt-get install google

1sec google; http://www.sudo.ws/sudo/sudo.man.html
Senast redigerad av Nightdevil 2011-11-18 kl. 09:12. Anledning: apt get
Citera
2011-11-18, 09:18
Medlem
Successions avatar
Redan vart där inne, men fattar inte riktigt hehe.
Citera
2011-11-18, 09:21
Medlem
Successions avatar
Jag har gjort apt-setup och # apt-get install shellutils i terminalen utan resultat.
"Kommandot hittades inte"
Citera
2011-11-18, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Succession
Jag har gjort apt-setup och # apt-get install shellutils i terminalen utan resultat.
"Kommandot hittades inte"

Skriv sudo innan apt-get install shellutils?
testa skriv wine ist för shellutils
ett tag sedan jag körde linux så inte riktigt säker.
Men det är ingen större svårighet.
Hur skaffade du linux? Kör du arch? Du bör kunna detta..
Senast redigerad av Nightdevil 2011-11-18 kl. 09:25. Anledning: -
Citera
2011-11-18, 09:27
Medlem
MarchingBands avatar
Sudo är ekvilent med "kör som..." i Windowsmiljö (kortfattat). Att skriva en manual gällande sudo känns tämligen onödigt, men kolla man page för sudo och su.

PS När du ser # ska du icke skriva det i terminalen.........
Citera
2011-11-18, 09:33
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Succession
... Om olaglig kopiering av uppgiften har ägt rum så kommer både den som har kopierat och den som tillåtit kopiering skickas till rektorn för vidare behandling!....
Det lär bli ganska trångt på rektorsexpeditionen ifall alla på Flashback ska in där samtidigt
Citera
2011-11-18, 09:37
Medlem
Successions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightdevil
Skriv sudo innan apt-get install shellutils?
testa skriv wine ist för shellutils
ett tag sedan jag körde linux så inte riktigt säker.
Men det är ingen större svårighet.
Hur skaffade du linux? Kör du arch? Du bör kunna detta..
Funkar ändå inte..
Vi läser en kurs i skolan som heter Linux.
Nej, vi kör barch.
Citera
2011-11-18, 09:40
Medlem
Successions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Det lär bli ganska trångt på rektorsexpeditionen ifall alla på Flashback ska in där samtidigt
Haha 1 +
Citera
2011-11-18, 09:42
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarchingBand
Att skriva en manual gällande sudo känns tämligen onödigt...
Ligger man på den nivån är det helt klart onödigt, men sudo är inte bara det och ska man göra mer så kan en manual vara bra att ha. Till att börja med kan man ju nämna kopplingen till sudoers så användare över huvud taget kan börja använda det. Sen finns det funktioner som att köra i en annan grupp, ändra HOME, välja någon annans rättigheter och så vidare.

Som introduktion kan man börja med att förklara att man aldrig ska sitta inloggad som root och även förklara varför, därefter berätta skillnaden mellan sudo och su och varför su ibland är att föredra och så vidare.
Citera
2011-11-18, 09:45
Medlem
Successions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Som introduktion kan man börja med att förklara att man aldrig ska sitta inloggad som root och även förklara varför, därefter berätta skillnaden mellan sudo och su och varför su ibland är att föredra och så vidare.
Skulle du kunna förklara skillnanderna och varför man ska använda Sudo, vore skitschysst.
Citera
2011-11-18, 10:22
Medlem
Har du provat att läsa manualsidan för sudo?
Kod:
man sudo
Kommandot sudo betyder superuser do och är ett sätt att exekvera kommandon som systemanvändaren (root).
Du kan läsa mer här: http://ss64.com/bash/sudo.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in