• 1
  • 2
2011-11-17, 23:14
Medlem
localfreaks avatar
Hej.

Kommer troligtvis att få någon sorts benzo utskriven av min läkare mot ångest/depression.

Har dock väldigt dålig koll på vilka som finns och va de gör, men de jag undrar är följande:

Vilka är biverkningarna förutom beroende? har inga intentioner om att ta dom i berusnings-syfte så jag oroar mig inte för det.

Men kommer jag att kunna uppleva minskad sexlust? gå upp i vikt? känna mig som en zombie? inte längre "kunna ha kul" ? eller andra skumma grejer som jag absolut inte vill uppleva.. då är jag hellre utan!

så om man håller sig till den dos läkaren säger, vilka är biverkningarna jag löper risk att utsättas för? har googlat och sökt på forumet utan framgång.. är rätt kass på att formulera mig.

Fått Mirtazapin utskrivet men det vågar jag inte ta pga alla nasty side-effects.. tacksam för svar!
Citera
2011-11-17, 23:18
Medlem
Sweetnrtims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av localfreak
Hej.

Kommer troligtvis att få någon sorts benzo utskriven av min läkare mot ångest/depression.

Har dock väldigt dålig koll på vilka som finns och va de gör, men de jag undrar är följande:

Vilka är biverkningarna förutom beroende? har inga intentioner om att ta dom i berusnings-syfte så jag oroar mig inte för det.

Men kommer jag att kunna uppleva minskad sexlust? gå upp i vikt? känna mig som en zombie? inte längre "kunna ha kul" ? eller andra skumma grejer som jag absolut inte vill uppleva.. då är jag hellre utan!

så om man håller sig till den dos läkaren säger, vilka är biverkningarna jag löper risk att utsättas för? har googlat och sökt på forumet utan framgång.. är rätt kass på att formulera mig.

Fått Mirtazapin utskrivet men det vågar jag inte ta pga alla nasty side-effects.. tacksam för svar!

Vad jag har hört så är det inte direkt så mycket biverkningar förutom när du slutar.

Det är värre att sluta med benzo än horsh eller kokain. Och du kan bli galet deprimerad i lång tid. Fast det beror på dos osv, är du benzo pundare så kan du få ett helvete men tror om du äter en måttlig dos så är det nog ingen risk.
Citera
2011-11-17, 23:21
Medlem
localfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetnrtim
Vad jag har hört så är det inte direkt så mycket biverkningar förutom när du slutar.

Det är värre att sluta med benzo än horsh eller kokain. Och du kan bli galet deprimerad i lång tid. Fast det beror på dos osv, är du benzo pundare så kan du få ett helvete men tror om du äter en måttlig dos så är det nog ingen risk.

Nej jag tänker hålla mig till den dosen som ordineras och isf borde det väl inte vara några problem? antar jag?

Men inga andra biverkningar som medföljer i princip alla andra ångest/depressions mediciner?
Citera
2011-11-17, 23:33
Medlem
Enkelspårigs avatar
Citat:
Nej jag tänker hålla mig till den dosen som ordineras och isf borde det väl inte vara några problem? antar jag?

Men inga andra biverkningar som medföljer i princip alla andra ångest/depressions mediciner?
Inga biverkningar för mig, förutom att jag blir trött/dåsig. Ingen viktuppgång eller så, oroa dig inte för det. Se bara till att inte leda dig in i ett beroende! Vilken benso ska du få?
Citera
2011-11-17, 23:36
Medlem
localfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelspårig
Inga biverkningar för mig, förutom att jag blir trött/dåsig. Ingen viktuppgång eller så, oroa dig inte för det. Se bara till att inte leda dig in i ett beroende! Vilken benso ska du få?

minskad sexlust? du upplever fortfarande nöje av att göra saker och ting? du blir inte likgiltig liksom?

jadu inte en aning, läkaren sa att de va en möjlighet med "bensodiazepiner".. men jag är lite tveksam dock!
Citera
2011-11-17, 23:41
Medlem
Enkelspårigs avatar
Citat:
minskad sexlust? du upplever fortfarande nöje av att göra saker och ting? du blir inte likgiltig liksom?

jadu inte en aning, läkaren sa att de va en möjlighet med "bensodiazepiner".. men jag är lite tveksam dock!
Min sexlust är inte stor alls på grund av ångest, så det kan jag inte svara på. Nöje av att göra saker har jag väl till viss del fortfarande kvar, och det nöjet kan förbättras när jag tar Stesolid. Mindre ångest = mer lust att göra saker.

Fråga på om du undrar mer.
Citera
2011-11-18, 01:34
Medlem
Sweetnrtims avatar
Citat:

Av min erfarenhet och bekantas erfarenheter. Om du ska äta anti-dep med benzo i så är det svårt att bli normal efter. Om du nu ska äta benzo som innehållet i sömnpillerna immovan zopiklon osv. så är det nog ingen fara. beroendet är det jobbiga ta inte mer än din dos så är du nog lugn börjar du få panik eller ångest så tror ja att du får söka upp läkaren och fråga vad fan de ger dig.
Citera
2011-11-18, 04:22
Medlem
Stormorfars avatar
Inte några direkta biverkningar när man tar dom direkt, värre när man slutar som sagt.

Du kan dock bli lite seg av dom, dom flesta gillar ju dock effekten av benzo och det är inte direkt nån katastrof om du inte gillar ruset så att säga.. Dom vanliga antideppen har mycket värre biverkningar, just mirtazapin har inte många alls förutom trötthet och att man går upp i vikt som fan. För min del hjälpte dock mirtazapinet som fan då jag var underviktig och sov kasst.
Citera
2011-11-18, 20:31
Bannlyst
Citat:
Hej.

Jag har bara fått två biverkningar av mirtazapin, en liten vikt uppgång men åter du normalt så är det inga problem! Sen sover jag som en gris, 7-9 timmar per natt! Testa och se!
Citera
2011-11-18, 20:42
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetnrtim
Av min erfarenhet och bekantas erfarenheter. Om du ska äta anti-dep med benzo i så är det svårt att bli normal efter. Om du nu ska äta benzo som innehållet i sömnpillerna immovan zopiklon osv. så är det nog ingen fara. beroendet är det jobbiga ta inte mer än din dos så är du nog lugn börjar du få panik eller ångest så tror ja att du får söka upp läkaren och fråga vad fan de ger dig.
Antidepressiv medicin innehåller inte några bensodiazepiner. Imovane/Zopiclon är samma medicin och är heller ingen bensodiazepin. Bensodiazepiner ges mot ångest, så det är knappast läge att klaga hos doktorn för att h*n ger dig medicin som skapar ångest.
Hela ditt inlägg var alltså helt felaktigt och värdelöst.
Citera
2011-11-18, 20:49
Medlem
Jag har benzo på recept,och det är inte regelbundet intag,,utan vid svåra situationer
Din läkare har säkert informerat dig om faran vid beroende
Jag får fruktansvärd kolhydrat hunger,dåsig ,trött,slappa muskler,kan knappt spänna musklerna på gymet,bara dåliga biverkningar,
Den dödar ångest effektivt,stesolid,jag har låga doser 2 och 5 mg
Inte använt dom sen i somras,men dom har räddat mig när det har behövts,,du ska inte inta benzo regelbundet
Citera
2011-11-18, 20:52
Medlem
Citat:
Hej.

Mot ångest tillfälligt,,men mot depression är inte benzo så smart,då måste du ju äta dom varje dag eller,,,,är det det din läkare menar,min läkare sa att benzo är inte alls en bra långsiktig lösning mot depression ,,utan ångest o de skillnad på depp o ångest
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in