2011-11-17, 19:01
Medlem
marchinons avatar
Hade här om dagen varit uppe lite för länge så hjärnan var väl inte i toppskick direkt men det var en fråga då som jag kom att tänka på. Den är väl lite dum så det är tillåtet att skratta, men frågan lyder

- Kan man använda mobiltelefon på månen? Alltså till att ringa? Och om man inte kan det, är det möjligt att använda den i övrigt från samtal och allt som har med nätverket att göra utan t.ex. kameran och appar?
Citera
2011-11-17, 19:02
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marchinon
Hade här om dagen varit uppe lite för länge så hjärnan var väl inte i toppskick direkt men det var en fråga då som jag kom att tänka på. Den är väl lite dum så det är tillåtet att skratta, men frågan lyder

- Kan man använda mobiltelefon på månen? Alltså till att ringa? Och om man inte kan det, är det möjligt att använda den i övrigt från samtal och allt som har med nätverket att göra utan t.ex. kameran och appar?
Du tror på allvar att det finns mobilmaster på månen???
Citera
2011-11-17, 19:04
Medlem
johanness avatar
förutom att månen saknar mobilmaster saknar den även luft. de ljudvågor du producerar kommer aldrig att nå telefonen då de inte har något medium att fortplanta sig i, så det blir inte mycket till samtal.
Citera
2011-11-17, 19:05
Medlem
marchinons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Du tror på allvar att det finns mobilmaster på månen???

Nej jag är väl inte dum i hela huvudet heller, utan syftade på att om exempelvis en bemannad månlandning skulle äga rum och låt oss då säga att astronauten har med sig en telefon, skulle det fungera?
Citera
2011-11-17, 19:06
Medlem
marchinons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
förutom att månen saknar mobilmaster saknar den även luft. de ljudvågor du producerar kommer aldrig att nå telefonen då de inte har något medium att fortplanta sig i, så det blir inte mycket till samtal.

Men att använda telefonen i övrig, exempelvis ta kort?
Citera
2011-11-17, 19:07
Avslutad
Citat:
Nej jag är väl inte dum i hela huvudet heller, utan syftade på att om exempelvis en bemannad månlandning skulle äga rum och låt oss då säga att astronauten har med sig en telefon, skulle det fungera?

Frågan kvarstår, tror du det finns mobilmaster på månen?
Citera
2011-11-17, 19:07
Medlem
johanness avatar
Citat:
Men att använda telefonen i övrig, exempelvis ta kort?
det går säkert bra. men för det ändamålet är en kamera bättre.
Citera
2011-11-17, 19:15
Medlem
marchinons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Frågan kvarstår, tror du det finns mobilmaster på månen?
Inte mobilmaster med satelliter finns i omloppsbana runt jorden?
Citera
2011-11-17, 19:20
Medlem
constants avatar
Citat:
- Kan man använda mobiltelefon på månen?
Inte en vanlig, det behövs mycket högre effekt, både i telefonen och i sändaren/mottagaren på jorden.
Citera
2011-11-17, 19:27
Medlem
Fris avatar
Mobiltelefoner och mobilmaster kommunicerar på som mest några kilometers avstånd. En satellittelefon kan kommunicera med en satellit i omloppsbana runt Jorden, men avståndet Månen-Jorden är nog ca 100 eller 1000 gånger större, och radiovågorna ebbar ut med kvadratroten ur avståndet, så chansen lär vara obefintlig att en satellittelefon på Månen kan få kontakt med satelliter runt Jorden.

I övrigt tror jag att en mobiltelefon fungerar på Månen, med kamera och display m.m.. En vanlig glödlampa fungerar inte ombord på rymdstationen eller Sojus (Rymdfärjan har ju seglat färdigt nu) eftersom den är beroende av gravitation för att den luft den värmer upp ska avlägsna sig från den. Annars överhettar den och smälter. I vakuumet på Månens yta finns eventuellt inte det problemet. I alla fall, detta som exempel på att vakuum och låg gravitation faktiskt kan ha rätt så oförutsedda konsekvenser för hur diverse elektronik fungerar. Eller har LCD-skärmar problem med vakuum eller låg gravitation?

GPS:en skulle i vart fall sakna mottagning, trots att en majoritet av alla GPS-satelliter skulle finnas inom ostört synhåll, vilket är omöjligt från någon punkt på jordytan, för avståndet skulle vara för långt.
Senast redigerad av Fri 2011-11-17 kl. 19:30.
Citera
2011-11-17, 19:32
Medlem
2days avatar
Funderade också på detta. Såg filmen Love igår (http://www.imdb.com/title/tt1541874/).

Skulle man inte kunna fixa internet och telefonförbindelser till en rymdstation? Vad är det som förhindrar det i så fall? Hade varit kul om de hade en livestream någon gång i veckan eller någon form av videoblogg.

Om jag hade varit i sittsen som i filmen hade jag spelat PS3/xbox/dator varje dag.
Citera
2011-11-17, 19:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2day
Skulle man inte kunna fixa internet och telefonförbindelser till en rymdstation?
Absolut. Det tar dock lite tid, ett par sekunder, för signalen att åka fram och tillbaka. Så online-spel kan man nog glömma.

Man har givetvis haft radiokontakt med de som varit på månen, en internetförbindelse fungerar på "samma" sätt.
http://www.youtube.com/watch?v=5QS3JSRGk3o
Senast redigerad av constant 2011-11-17 kl. 19:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in