2011-11-17, 19:50
Medlem
2days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Absolut. Det tar dock lite tid, ett par sekunder, för signalen att åka fram och tillbaka. Så online-spel kan man nog glömma.

Man har givetvis haft radiokontakt med de som varit på månen, en internetförbindelse fungerar på "samma" sätt.
http://www.youtube.com/watch?v=5QS3JSRGk3o

Varför skickar man inte upp lite HD-kameror som dokumenterar konstant? Kan vara jag som inte vet var jag ska leta efter materialet ifs... Eller har det att göra med att det mesta är hemligt för allmänheten och att man inte vill lämna utrymme för misstag kanske?

En annan undran som kanske ligger OT, men hur ofta fyller de på vattenförrådet? Har de en filterpump som renar vattnet ett antal gånger så att det kan användas igen? Hur mycket vatten tar de med och hur länge ska det hålla?
Citera
2011-11-17, 19:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2day
Varför skickar man inte upp lite HD-kameror som dokumenterar konstant?
Jag stavar med "c", dessutom befinner jag mig inte på månen.

Men: Det finns intressantare saker att titta på: http://www.nasa.gov/mission_pages/mars/main/index.html
Senast redigerad av constant 2011-11-17 kl. 19:57.
Citera
2011-11-17, 20:12
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
förutom att månen saknar mobilmaster saknar den även luft. de ljudvågor du producerar kommer aldrig att nå telefonen då de inte har något medium att fortplanta sig i, så det blir inte mycket till samtal.
blue tooth?
Citera
2011-11-17, 20:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
blue tooth?
Till vad?
Citera
2011-11-17, 21:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Till vad?
Från ett headset inne i hjälmen till mobiltelefonen kanske? Fast telefonen kan lika gärna få vara inne i dräkten då den (åtminstone de dräkter som användes senast människan studsade runt på månen) inte är gjord av material som nämnvärt avskärmar radiovågor.

Förresten så var det inte så himla mycket högre effekt på radiosändarna i månfarkosterna än en mobiltelefon. 20 W var allt som behövdes tack vare jättestora antenner där man tog emot signalen på jorden. När man sände från jorden till farkosterna var effekten mycket högre, 2000 W (ungefär som en mikrovågsugn) eftersom farkosterna inte kunde ha så stora antenner. Farkosternas primära antenner hade kraftig riktverkan och måste sikta mot jorden för god mottagning. Det fanns även runtomstrålande reservantenner om riktantennerna skulle tappa orienteringen men med dessa var det sämre kapacitet.

Med extraantenn med riktverkan till telefonen och moderna förstärkare på stationen på jorden känns det inte omöjligt att en ordinär mobiltelefons enstaka W skulle kunna räcka för samtal jorden-månen.

Frekvensen som man använde för Apollo var förresten 2,2 GHz, ungefär som en mobiltelefon.
Citera
2011-11-17, 21:29
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2day
Varför skickar man inte upp lite HD-kameror som dokumenterar konstant?
Jag tror att en orsak är att rymdfarande har förstatligats till en oändligt improduktiv planekonomi som heter sånt som NASA och ESA. Givetvis är det inte särskilt dyrt att skicka en massa minisonder till Månen. En annan orsak är att den anledning du anger "dokumenterar konstant" kanske inte är så värdefull när det gäller en himlakropp där inget av intresse händer på en tidsskala med upplösningen miljoner år...
Citera
2011-11-17, 22:08
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Naturligtvis går det, en mobiltelefon är inte mer än en radio, tyvärr finns det inget mobiltelefonsystem som är anpassat för ändamålet. Inte ens teoretiskt går det att använda en GSM mobiltelefon (sändeffekt cirkus 3W) även om effekten hade varit tillräcklig eftersom den arbetar med att allokera tidsintervaller till varje användare, det medför att den maximala räckvidden är typ 3-4 mil i normalfallet, och kanske 3-4 gånger det när extra tidsintervall tilldelas en användare.
Citera
2011-11-17, 23:20
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
förutom att månen saknar mobilmaster saknar den även luft. de ljudvågor du producerar kommer aldrig att nå telefonen då de inte har något medium att fortplanta sig i, så det blir inte mycket till samtal.
En mobiltelefon kommunicerar inte (med andra telefoner) med ljudvågor. Om det hade gjort det hade det varit en kvarts fördröjning vid samtal från Sverige till USA:s östkust. Elektromagnetiska vågor fortplantas genom vakuum.
Citera
2011-11-17, 23:26
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
En mobiltelefon kommunicerar inte (med andra telefoner) med ljudvågor. Om det hade gjort det hade det varit en kvarts fördröjning vid samtal från Sverige till USA:s östkust. Elektromagnetiska vågor fortplantas genom vakuum.
ja. informationen från användaren anländer däremot oftast till telefonen i form av ljudvågor. samma förhållande gäller för informationen som går från telefonen till användaren (alltså ljudet av samtalspartnerns röst).

men man skulle ju kunna ha ett videosamtal och prata teckenspråk utan problem. om rymddräktens handskar är finlemmade nog, vill säga.
Citera
2011-11-17, 23:28
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
ja. informationen från användaren anländer däremot oftast till telefonen i form av ljudvågor. samma förhållande gäller för informationen som går från telefonen till användaren (alltså ljudet av samtalspartnerns röst).

men man skulle ju kunna ha ett videosamtal och prata teckenspråk utan problem. om rymddräktens handskar är finlemmade nog, vill säga.

Eller bara ha mobiltelefonen eller i vart fall högtalare och mikrofon i hjälmen?
Citera
2011-11-17, 23:32
Medlem
Jooncs avatar
Citat:

Ja det är klart att det var vad du menade. Jag har fått i mig lite för mycket tequila. Ber om ursäkt om jag idiotförklarade dig.
Citera
2011-11-17, 23:34
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Eller bara ha mobiltelefonen eller i vart fall högtalare och mikrofon i hjälmen?
javisst. men det har redan föreslagits i tråden och behövde inte upprepas, trodde jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in