• 1
  • 2
2002-11-03, 12:18
Medlem
skippers avatar
Läste på mjölkpaketet att filosofer tillbringar hela dagarna med att klura ut huruvida en person som uttallar nedanstående mening far med osanning eller tvärtom:

Nu ljuger jag.

Dum som man är låg man ju vaken o funderade på det där några timmar, men jag behöver hjälp!
Citera
2002-11-04, 19:51
Awaiting Email Confirmation
Shejk Linuss avatar
Se upp för sådana frågor. De är beroendeframkallande. Jag slösade just bort en halvtimme på den.
Citera
2002-11-04, 20:00
Medlem
Giuseppes avatar
Det är ju helt sjukt. Det är ju beroendeframkallande.
Citera
2002-11-05, 11:18
Medlem
Quektimas avatar
Skitlätt!
Personen i fråga kan fara med båda, fast inte samtidigt, men det ör det bara han som vet.
Han levererar ett påstående som är sant eller falskt, vad påståendet består i är oväsentligt. Det kan lika gärna vara "Nu springer jag".
Enda skillnaden är att motparten inte kan avgöra om personen far med osanning eller inte genom att jämföra med någon referens. Det är då vi börjar att analysera påståendet. Det är det som är paradoxen - ett tankefel i våra huvuden. Vi koncentrerar oss på att avgöra om påståendet är sant eller falskt, detta är dock omöjligt när påståendet är en "negation" av sig själv utan någon referenspunkt.

Rätt svar är alltså att den som uttalar påståendet "Nu ljuger jag" är den enda som kan avgöra om han talar sanning eller lögn.

Något som däremot får mig att bli knäpp är filosofin kring universums storlek...

Mvh Q
Citera
2002-11-05, 13:16
Medlem
Giuseppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quektima
Skitlätt!
Personen i fråga kan fara med båda, fast inte samtidigt, men det ör det bara han som vet.
Han levererar ett påstående.................................

Ljuger du nu?
Citera
2002-11-05, 16:40
Medlem
Tragiskt, men sant.

Varför tänka på det, när man vet svaret.

Aningen ljuger han eller så ljuger han inte. Stor idé att tänka vidare på det med tanke på att det är så meningslöst.

Samma som när man lekete tvärtomleken, det kanske är roligt tidsfördriv, men hur kul är det igentligen?
Små barn roar sig lätt...
Citera
2002-11-05, 22:22
Medlem
skippers avatar
Citat:
Skitlätt!

Tack!
Citera
2002-11-06, 12:27
Medlem
Jag vet inte om det är en modern myt men iaf hörde / läste jag att en person hadde haft prov i filosofi på högskolenivå. Provet bestod i endast en frågan, denna löd: "Är detta en fråga?", varpå eleven svarade: "Ja, om det här är ett svar". Tydligen hadde detta belönats med ett VG.
Citera
2002-11-06, 16:27
Medlem
Quektimas avatar
Är nog en skröna/vits...
Fick upp ett antal träffar när jag sökte på det som länkar till humorsajter:
http://www.google.com/search?hl=sv&a...amp;lr=lang_sv
Citera
2002-11-07, 20:12
Awaiting Email Confirmation
Shejk Linuss avatar
Citat:
Något som däremot får mig att bli knäpp är filosofin kring universums storlek...
Begreppet universum syftar på all materia som finns. Universum är därför begränsat och inte obegränsat i storlek som jag har hört flera personer tro.

Eller hur?
Citera
2002-11-07, 21:40
Medlem
Giuseppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shejk Linus
Begreppet universum syftar på all materia som finns. Universum är därför begränsat och inte obegränsat i storlek som jag har hört flera personer tro.

Eller hur?

Varför skulle all materia behöva vara begränsad?
Citera
2002-11-08, 06:51
Medlem
Det första en genuin filosof lär sig är att kunna urskilja det meningslösa från det som innehar en mening av något slag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in