Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-11-18, 06:00
  #25
Medlem
Sverige Bajsland som inte kan se till att sina egna får jobb! Kompis flytta till köpenhamn här har de jobb åt Danskar PLUS svenskar!!

Underbart land!
Citera
2011-11-18, 07:04
  #26
Medlem
tjocken332s avatar
Bästa är att besöka arbetsplatsen och prata med någon så får man intervju otroligt mycket lättare.
Gjort detta ett flertal gånger och har funkat jävligt bra, annars så skriv in dig på olika bemanningsföretag, funkar också jävligt smidigt.
Citera
2011-11-18, 09:28
  #27
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PabloPicachu
Nej riktigt så är det inte men jag ville locka läsare till tråden såsom aftonhoran gör med sina rubriker. Är tråden placerad fel får mod flytta till rätt forum.

/thread

Det är såhär att jag är 22 år och bor bortfarande hemma. Jag har endast gymnasial utbildning där jag hade rätt bra betyg. Började på högskola förra året men hoppade av efter ett tag för att det passade inte mig alls. Mina föräldrar blev arga för att de tyckte de var bra att jag kom igång med något men hade inte klarat tentorna om jag gått kvar ändå så kände att det var lika bra att hoppa av. Sen dess har jag bara gått hemma typ och sökt jobb och inte gjort något speciellt.

De säger att jag ska skriva in mig i ams för att få något bidrag á 120 kr per dag men för att få det måste man vara inskriven i minst 3 månader. Sen jobben de ordnar till en är bara praktikplatser och inget som kommer leda till någonting så vill inte gå med där.

De säger att jag ska söka jobb men det har jag gjort helt utan framgång. Skickar mitt cv och personliga brev till allt möjligt på ams platsmarknad eller vad det heter. Inga svar, inte ens något mail om tackar för din ansökning eller något. Jag ger snart upp.

Vi har inte haft så bra ekonomi på senaste tiden så de vill att jag ska börja betala hem snart (rätt dyr hyra och vi bor alldeles för stort) men det kan jag inte då jag inte har någon inkomst.

Jag har tänkt söka till högskola till hösten igen men kommer inte få CSN-bidrag den första terminen då jag tog ut det förra året utan att klara några HP. Dumt kanske men så är det.

Jag och min mamma bråkar nästan varje dag om detta så det känns snart som att jag kommer bli utkastad och undrar vad fan jag ska göra om så händer?

Hjälp mig snälla

Jag är svensk och inte blatte. Ser det ut som jag har dyslexi eller annat så har jag inte det utan skriver från en ipad på gående fot.

Vad läste du på gymnasiet- ett yrkesinriktat eller studieförberedande program?

Att du hoppade av universitetet/högskolan tycker jag var bra. Ska du läsa vidare och skaffa skulder hos CSN bör du vara motiverad och veta vad studierna ska leda till.

Det är knepigt att få arbete på bara gymnasiekompetens- men det går. Det kräver dock att du lägger ner hela din själ i det. Aktivitet alltså. Sök, sök och sök. Annonser, dra i alla tänkbara kontakter och sök upp tänkbara arbetsgivare direkt.

Men jag skulle nog rekommendera någon slags utbildning. T.ex. någon kvalificerad yrkesutbildning (KY). Har du gått en studieförberedande gymnasieutbildning kan det vara värt att vidga perspektiven litet och fundera på yrken som svetsare, byggnadsplåtslagare etc. De betalar sig faktiskt riktigt hyggligt jämfört med många skrivbordsjobb som kräver högskoleutbildning och du har en färdighet som kan bilda grunden till ett eget företag.

Annars kan du ju fundera på Försvarsmakten- nu när värnplikten har försvunnit söker de ju folk och det finns ju en lång rad befattningar och karriärer du kan söka efter genomförd GMU.

Det finns massor du kan ägna dig åt!
Citera
2011-11-18, 10:48
  #28
Medlem
cosmic_dancers avatar
Det var ett bra beslut av dig att hoppa av en utbildning som inte var något för dig, det skapar bara massa problem om man gör något som är fel för en. Vill du ha en högskoleutbildning? Jag har ingen högskoleutbildning, gått gymnasiet, ya och enstaka kurser. Jag har fast jobb, så det är inge problem om du känner att du inte orkar plugga.

Men du måste skriva in dig på ams, visst praktikplatser men det kan mycket väl leda till jobb. Ring runt till butiker och industrier och hör själv också. Jag har haft olika korta praktiker, jobbat extra och gått som timvikarie, nu senast och längst period också inom omsorgen och lyckades nu i höst bli inlasad vilket betyder att jag har en fasttjänst inom kommunen. Så samnmanfattningsvis måste du skriva in dig på ams och ta någon praktiktjänst och även ringa runt själv.

Vart bor du? Din kommun borde säkert ha en bemaningsenhet för vikarier inom vårdech inse attn, socialaomsorgen och barnomsorgen. Ring och fråga och säg att du vill gå som vikarie. Börja sedans tämpla de dagar du inte får arbeta. För att få a-kassa måste du ju även ha jobbat minst 6 månader. Det finns ju alfakassan också för de som inte jobbat något.
Citera
2011-11-18, 11:01
  #29
Medlem
Maledictuss avatar
Men skriv in dig på arbetsförmedlingen för helvete! Att få praktik och kontakter är mycket bättre än att sitta hemma och lata sig. Gå till företagen istället för att skicka brev! Gå dit och be att få prata med chefen och förklara att du söker arbete, ha med dig CV som du kan visa upp ifall de frågar efter det. Det är mycket bättre att etablera en kontakt istället för att skicka brev/mail.

Fan vad bortskämda dagens ungdomar är. Och socialbidrag? Vad fan är det för råd att ge? Grabben ska antingen arbeta eller plugga, inte dra benen efter sig och få socialbidrag!
Citera
2011-11-18, 13:46
  #30
Avstängd
Ta en praktik..
Citera
2011-11-18, 14:24
  #31
Medlem
Såg ut ungefär såhär när jag läste att du skrev från en iPad, med tanke på din situation.

Ta ett riktigt jävla hårt tag i ditt liv bara och fixa ett jobb, snabbt som attan. Så svårt är det inte.
Citera
2011-11-18, 16:03
  #32
Medlem
Nord88s avatar
Tycker det är löjligt av de lite äldre att anklaga vi som är födda runt 1990 för att vara lata för att vi har problem med att skaffa jobb. Invandrare får förtur via t ex instegsjobb och sänkta arbetsgivaravgifter och enkla monotona arbeten flyttas utomlands eller blir ersatta. Det var inte som förr när arbetslösheten var extremt låg och det sågs som en rättighet att arbeta, visst var denna keynesianistiska politik fullständigt åt helvete, men folk hade i alla fall jobb. Idag får arbetslösheten vara vad den är och det är inflationsmålet som är det viktiga.

Det är upprörande att se hur landet förstörs av politiker som inte fattat att välfärdsstaten är oförenlig med en stor invandring och hur mycket samhället förfaller på varje plan. Det ska bli intressant att se hur det går när ekonomin börjar klappa ihop på allvar under de kommande åren, jag har i alla fall ingen framtidstro.
Citera
2011-11-18, 16:05
  #33
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Tycker det är löjligt av de lite äldre att anklaga vi som är födda runt 1990 för att vara lata för att vi har problem med att skaffa jobb. Invandrare får förtur via t ex instegsjobb och sänkta arbetsgivaravgifter och enkla monotona arbeten flyttas utomlands eller blir ersatta. Det var inte som förr när arbetslösheten var extremt låg och det sågs som en rättighet att arbeta, visst var denna keynesianistiska politik fullständigt åt helvete, men folk hade i alla fall jobb. Idag får arbetslösheten vara vad den är och det är inflationsmålet som är det viktiga.

Det är upprörande att se hur landet förstörs av politiker som inte fattat att välfärdsstaten är oförenlig med en stor invandring och hur mycket samhället förfaller på varje plan. Det ska bli intressant att se hur det går när ekonomin börjar klappa ihop på allvar under de kommande åren, jag har i alla fall ingen framtidstro.
Dummaste jag har läst idag. Tror inte att jag ens behöver börja att förklara varför...
Citera
2011-11-18, 17:36
  #34
Medlem
JohnneyBois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Tycker det är löjligt av de lite äldre att anklaga vi som är födda runt 1990 för att vara lata för att vi har problem med att skaffa jobb. Invandrare får förtur via t ex instegsjobb och sänkta arbetsgivaravgifter och enkla monotona arbeten flyttas utomlands eller blir ersatta. Det var inte som förr när arbetslösheten var extremt låg och det sågs som en rättighet att arbeta, visst var denna keynesianistiska politik fullständigt åt helvete, men folk hade i alla fall jobb. Idag får arbetslösheten vara vad den är och det är inflationsmålet som är det viktiga.

Det är upprörande att se hur landet förstörs av politiker som inte fattat att välfärdsstaten är oförenlig med en stor invandring och hur mycket samhället förfaller på varje plan. Det ska bli intressant att se hur det går när ekonomin börjar klappa ihop på allvar under de kommande åren, jag har i alla fall ingen framtidstro.

Du har inte heller någon koll alls på arbetsmarknaden...
Citera
2011-11-18, 17:46
  #35
Medlem
gersmans avatar
Äh, det är bara struntprat.
Citera
2011-11-19, 17:45
  #36
Medlem
Ogdens avatar
Ändrade den enormt fyndiga rubriken till något som faktiskt stämde med tråden.

/mod
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback