2011-11-17, 17:41
Medlem
Hej kan ni FB svara på min fråga som jag undrar över. Varför kan man inte konstruera en evighetsmaskin?
Citera
2011-11-17, 17:43
Medlem
asdf.s avatar
Ingenting varar förevigt.
Citera
2011-11-17, 17:45
Medlem
Sparv88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latkorven
Hej kan ni FB svara på min fråga som jag undrar över. Varför kan man inte konstruera en evighetsmaskin?
Vad hade du tänkt att den skulle drivas på? När du har kommit på svaret så kan du återkomma här i tråden. Du kommer nämligen då att ha besvarat din egen fråga.
Citera
2011-11-17, 17:48
Medlem
Finans.killens avatar
För att energi går förlorad och då måste man tillföra mer.
Citera
2011-11-17, 17:53
Medlem
Det har ju redan gjorts....
http://www.youtube.com/watch?v=Hccf-8BYaDg
Citera
2011-11-17, 17:57
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latkorven
jag måste fråga dig. Varför tror du att det skulle gå?
Citera
2011-11-17, 18:08
Medlem
Fris avatar
Det går att tillverka en evighetsmaskin. I fantasin! Så den intressanta frågan för fysikerna är då: Vad består fantasin av? Hur kommer det sig att evighetsmaskiner är möjliga där? Om fantasin är en del av verkligheten så är väl evighetsmaskiner därmed möjliga i verkligheten?
Citera
2011-11-17, 18:21
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
om man ska vara petig går energin inte förlorad på så sätt att den skulle förintas. energi kan däremot omvandlas i andra energiformer. det finns än så länge inga maskiner som lyckas bevara all den energi som tillförs -- en del av den omvandlas nämligen i värme och andra energiformer, som inte kan tas tillvara för att driva maskinen igen.
Senast redigerad av johannes 2011-11-17 kl. 18:31.
Citera
2011-11-17, 18:29
Medlem
CokaColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen

Fast energi förloras aldrig, den förändrar sig bara

När energi "A" förbrukas så går den inte upp i rök utan förändras till energi "B", (lägesenergi)

Därför borde det vara möjligt att skapa en evighetsmaskin
Citera
2011-11-17, 18:37
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CokaCola

När energi "A" förbrukas så går den inte upp i rök utan förändras till energi "B", (lägesenergi)

Nej, i bästa fall så bara lagrar du energi. För energi kan ju som sagt var varken skapas eller förgöras. Och hur skall du få ut någonting av ingenting om du inte skapar energi?
Citera
2011-11-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CokaCola

Det är sant att energin bara omvandlas, men tyvärr gör den det på ett sätt som minskar exergin, alltså den del av energin som kan omvandlas till mekaniskt arbete. Detta medför att det inte går att skapa en evighetsmaskin.
Citera
2011-11-17, 19:16
Medlem
Ett mer praktiskt problem är att en maskin inte håller för evigt. även om man hittar en evig energikälla så kommer en maskin aldrig att hålla i evighet. Även om man hittar på ett sätt att maskinen underhåller sig utan driftstopp och förnyar sig organiskt så måste man ändå tillföra material. All materia kommer att förintas om man tittar på ett otroligt långt tidspann så därför kan det inte finnas någon evig energikälla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in