2011-11-17, 13:11
Medlem
Jag tänkte börja helgjobba på typ ICA. När kommer lönen? Om jag jobbar vi säger nu i helgen kommer lönen i slutet av denna månaden eller slutet av nästa månad?

Jag jobbar med event ibland och då kommer lönen in månaden efter, vilket är lite trist.
Citera
2011-11-17, 13:12
Medlem
lukk3l33ts avatar
Timanställd får lön månaden efter vanligtvis.
Citera
2011-11-17, 13:19
Medlem
Grogganns avatar
Japp, bekräftar ovanstående. Skulle du jobba nu i helgen skulle du få pengarna lagom till jul.
Citera
2011-11-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggann
Japp, bekräftar ovanstående. Skulle du jobba nu i helgen skulle du få pengarna lagom till jul.

Får man lön den 25e? får det på eventföretaget jag jobbar åt i alla fall.
Citera
2011-11-17, 13:30
Medlem
PlyckaPlocks avatar
Som timanställd får man lön månaden efter. Däremot är det möjligt att du får lönen den 15e månaden efter. Det får de anställda på Coop iaf.
Citera
2011-11-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noknok.
Får man lön den 25e? får det på eventföretaget jag jobbar åt i alla fall.

Om du i vanliga fall får lönen den 25:e, så ska det fortsätta ske så om det är en vardag. Om den 25:e infaller på en lördag, så får man pengarna på fredagen. Infaller den 25:e på söndagen, så får man pengarna på måndagen. Om det istället är en röd dag, så beror det på vilken veckodag det är. Den 25 dec i år är både på en söndag och en röd dag, vilket innebär att pengarna bör finnas på tisdagen (den 27:e) eftersom 25-26 december är röda dagar.
Citera
2011-11-18, 10:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltimora
Om du i vanliga fall får lönen den 25:e, så ska det fortsätta ske så om det är en vardag. Om den 25:e infaller på en lördag, så får man pengarna på fredagen. Infaller den 25:e på söndagen, så får man pengarna på måndagen. Om det istället är en röd dag, så beror det på vilken veckodag det är. Den 25 dec i år är både på en söndag och en röd dag, vilket innebär att pengarna bör finnas på tisdagen (den 27:e) eftersom 25-26 december är röda dagar.

De flesta kollektivavtal brukar ha någon regel om att decemberlönen skall utbetalas på eller före julafton så det är nog väldigt få arbetstagare (i praktiken bara de som är dumma nog att jobba på en arbetsplats utan kollektivavtal) som får lön den 27:e i december.
Citera
2011-11-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
De flesta kollektivavtal brukar ha någon regel om att decemberlönen skall utbetalas på eller före julafton så det är nog väldigt få arbetstagare (i praktiken bara de som är dumma nog att jobba på en arbetsplats utan kollektivavtal) som får lön den 27:e i december.

Kanske det. På min förra arbetsplats så fanns det kollektivavtal, men man fick ändå lönen den 27:e dec. Kanske är annorlunda på andra arbetsplatser, jag har inte så stor koll på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in