Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det korta svaret är ja. De kan neka dig. Ett bankkontor MÅSTE inte ta emot dina pengar om du vill sätta in dem. Faktum är att om pengarna är svarta och banken tar emot dem så kan de åka dit på det.
Du måste då kunna bevisa vart pengarna kommit ifrån med exempelvis kvitton osv. Det låter ganska osannolikt att någon lyckas spara pengar i 40 år då både mynt och sedlar byter utseende etc och blir värdelösa med jämna mellanrum. Mer sannolikt är det att någon kanske lyckas spara 10000kr under 10 år i enkronor exempelvis.
Sen ska tilläggas att ingen vettig människa sparar sina pengar hemma i madrassen. Med inflation så tappar pengar enormt mycket i värde under tid. Även om banken tjänar pengar på att förvara dina pengar så tjänar även DU pengar på det. Glöm inte det.
Nu var inte frågan ang. om de är smart att spara pengar i en bank eller hurvida det är möjligt att spara ihop så mycket pengar.
Klart det är möjligt att spara ihop stora pengar i kontanter bara man vill de, utan kvitto.
Om jag mot all förmodan skulle ta ut alla mina lönpengar, och leva väldigt snålt skulle jag lätt kunna spara ihop över en miljon på ca 10 år.
Spara dom under maddrassen för att jag har en psykisk sjukdom som gör mig sjukt paranoid och inte litar på någon, inte ens banken.
Då jag varken har kvitto på något eller kan bevisa att de är vita pengar vad gör jag med en miljon i kontanter om dom skulle neka mig att köpa hus/bil eller sätta in i banken?