2011-11-16, 23:42
Medlem
Jag har ett problem som i stort sett nedgraderar min livskvalitet ENORMT!

Det handlar om att vid MINSTA lilla, dvs om ja bara blir LITE rädd, nervös eller vad som helst. Då blir min kropp svinvarm och jag börjar svettas enormt på hela kroppen, detta håller i sig i några sekunder och kan hända över 300x per dag. Det gör att jag inte klarar av att göra sociala saker. Det känns som min kropps sympatiska nervsystem (?) är så jädra känsligt att det är pinsamt. Typ som en full bägare som endast kräver en droppe vatten för att rinna över.

T.ex. om ja tänker på något som är LITE obehagligt, nu menar jag verkligen lite som egentligen inte ens påverkar mig, så blir jag svinvarm och svettas sönder.

Hur ska jag ordna detta, jag orkar inte leva såhär längre. Hur varmt det är spelar ingen roll, jag kan få det ute inne eller vad som. Jag tror detta kallas hot flushes.

Jag har testat efexor 50mg hjälpte ingenting mot något, inga biverkningar heller. 35mg mirtazapin som inte heller hjälpte något. Nu kör jag på 150mg venlaflaxin och det hjälper INGET alls.

Kan det vara så att jag har något problem med min kropp som gör att dessa svettningar/värmevallningar kommer fram? Ja menar en människa ska väl kunna vara neutral/mindre glad utan att bli hypervarm?

Värt att nämna är att jag ofta har högt/stark puls om det är relevant.
Citera
2011-11-16, 23:51
Medlem
Forsnackes avatar
Svettningar är ju aldrig kul, man blir av med alla såna där egenheter när man kommer ur puberteten, så lugn bara.

Citera
2011-11-16, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsnacke
Svettningar är ju aldrig kul, man blir av med alla såna där egenheter när man kommer ur puberteten, så lugn bara.

Dessa svettningar är inte relaterade till värme eller puberteten, jag har haft så i 5 år utan någon skillnad, jag är nu 20
Citera
2011-11-16, 23:58
Bannlyst
Hormoner.. kolla dem. du kan utsöndra för mycket av något typ "Skölkörtelhomon"
Citera
2011-11-17, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukpenis
Hormoner.. kolla dem. du kan utsöndra för mycket av något typ "Skölkörtelhomon"

Enligt läkaren hade jag en lite förhöjd sköldkörtelproduktion. Dock inte tillräckligt hög för o göra något åt de
Citera
2011-11-17, 01:07
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacob92
Enligt läkaren hade jag en lite förhöjd sköldkörtelproduktion. Dock inte tillräckligt hög för o göra något åt de
gå tillbaka till läkare och säg att du verkligen börjar lida av detta! om du mår kass av det, så ska de ta dig på allvar.
jag håller med ovan talare, sköldkörteln.
sen fick ja lite tankar på panikångest.
det finns en jättebra medicin som heter "inderal". den sänker ner stresshormoner i kroppen. ta upp den frågan med din läkare om du kan få pröva "Inderal".
samt be läkare utreda din sköldkörtel ytterligare,,,
lycka till!
Citera
2011-11-17, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
gå tillbaka till läkare och säg att du verkligen börjar lida av detta! om du mår kass av det, så ska de ta dig på allvar.
det finns en jättebra medicin som heter "inderal". den sänker ner stresshormoner i kroppen. ta upp den frågan med din läkare om du kan få pröva "Inderal".
lycka till!

Jag har testat inderal ett par gånger, min läkare sa max 40mg jag tog idag 80mg och det hjälpte inget, förutom minskad hjärtfrekvens.
Citera
2011-11-17, 02:28
Bannlyst
Blir problemen värre på vintern?
Hur känns det precis efter att du har duschat?
Påverkas synfältet negativt under dessa värmevallningar?
Citera
2011-11-17, 02:47
Medlem
Hur kommer det sig att du är 20 när du är född 92?
Citera
2011-11-17, 11:38
Medlem
Det kan hända direkt efter duschen också, min kropp svarar inte på dom fysiska "elementen". Jag får ingen konstig syn eller liknande heller. Samma sak året runt.

Jag fyller 20 om 2 månader så jag tänkte jag avrundar uppåt
Citera
2011-11-18, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
lycka till!

Låter lite som panikattacker ja.. men x300 om dagen ? njae..
Citera
2011-11-20, 01:19
Medlem
Jag har också problem med pulsen, den åker upp och slår hårt som fan oavsett vad jag gör, ska ja ta upp fjärrkontrollen från golvet osv så slår hjärtat stenhårt.

Gjort EKG men kanske ska göra något meR?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in