2011-11-16, 23:08
Medlem
n1lss avatar
Har haft en dundrandes jävla feber sen i söndags kväll (4, snart 5 dgr) utan några som helst andra symptom (förutom lite hosta idag och att jag är lite kass i magen) jag har visserligen ulcerös colit så jag blir krasslig oavsett vilken typ av sjukdom jag har. Tror inte jag orkar mer själv dock så jag planerar att glida ner till min medic imorgon.

Det här betyder ju ändå att jag ska behöva genomlida denna natt också med hallucinationer, yrsel, byta lakan 40 jävla gånger och drömma mardrömmar. Därför till min fråga, som kanske kan svaras med ett ja eller nej om ni bara läste topic:

Har lite penicillin hemma, är det lugnt om man drar i sig en eller två såhär på kvällskvisten om det skulle vara en bakteriell infektion (Det är väl bara då det biter?). Vet att det är dåligt för att det blir mer resistenta bakterier i världen men just nu skiter jag i det.

Vad rekommenderas?
Citera
2011-11-16, 23:32
Medlem
Sereenas avatar
Definitivt INTE nån bra ide.

Penicillin är endast effektivt om du äter en komplett kur (du ska alltid äta alla tabletterna i kuren även om du känner dig frisk) och att "dra i sig en eller två såhär på kvällskvisten" har noll positiv effekt och en jäkla massa risker.
Citera
2011-11-17, 00:47
Medlem
måste göra en odling för att vetta exakt vad det rör sig om för bakterie! annars måste du äta bred antibiotika och kanske kombinera till ex cipro och flagyl!

är du annars sämre i magen så kanske du fått ett skov och behöver kortison!!
Citera
2011-11-17, 01:20
Bannlyst
Kan du inte ta något febernefsättande istället?
Citera
2011-11-17, 19:46
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Ytterst få förkylningar beror på bakterier. De beror i huvudsak på virus. Och det kriget vinner kroppen på egen hand utan några tillsatser! Fiffigt va?

PS. Dessutom så slipper vi multiresistenta bakterier som gör att den gången du får en bakterieinfektion så kan du bli botad och slipper dö av den. Men kan du inte tänka ut detta själv så kanske det är den vägen du bör gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in