2011-11-16, 11:26
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flasket.brinner
Ja, okej. Jag ligger på en kanske 9 reps första och sen minskar det eftersom jag gör fler... omgångar? Det var därför jag skrev 5-10.

Grejen med den här tråden var att se om jag är svag eller stark (i biceps) för att inte ha tränat nått, inte att få råd! Men, det är kul att få lite tips också.

Du åker på att lägga ut en film om det ska gå att bedöma.
Citera
2011-11-16, 12:47
Medlem
Ballooos avatar
Många som tränar bryr sig för mycket om vad dom som är omkring en ska tänka, speciellt nybörjare. Koncentrera dig på att utföra rörelsen rätt och fixera dig inte alltför mycket på vikten.
Citera
2011-11-16, 12:52
Medlem
yeahgrrs avatar
Citat:

Grejen med den här tråden var att se om jag är svag eller stark (i biceps) för att inte ha tränat nått, inte att få råd! Men, det är kul att få lite tips också.
det beror väl alldeles på hur du ser ut.... är du 1.68 och väger 60 kilo så är det väl bra men är du 2 meter lång och väger 170 pannor så är du väl rätt svag skulle jag säga,....
Citera
2011-11-16, 16:39
Bannlyst
Citat:
Jag har aldrig tränat i hela mitt liv och är i 20 års åldern. Är 14 kg bra för en nybörjare (5-10 rep)?

Eller borde jag ha kunnat tagit mer?
Enligt mig är det urusel styrka du har på biceps trots din ålder. När jag var 16år körde jag på 22kg hantlar 10reps. Men det är jag.

Vill du öka i styrkan se till kör färre reps men tyngre vikter. Om du har någon som passar dig är det också bra, när muskeln är helt slut du inte okrar mer, ska din polare passa 3st extra reps.

Jalla öka vikter
Citera
2011-11-16, 16:54
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Om du är nybörjare så borde din första fråga rimligen vara om du använder dig av en bra teknik.

Jag vill nog byta ut den frågan mot ett påstående om att han gör fel, vilken nybörjare gör inte det?

TS, ge fan i att tänka vikt, tänk teknik, vikten får du gratis om du bara har vettig teknik, har du inte vettig teknik får du skador gratis istället.
Citera
2011-11-16, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexzer
Tvivlar på att du tar 14kg's hanteln 10 reps strikt utan att ha tränat innan eller har något fysiskt jobb.
Varför?
Citera
2011-11-16, 22:34
Medlem
Sikkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Varför?

Kanske efter egen erfarenhet,tror att alla e lika?
Citera
2011-11-16, 22:48
Medlem
Citat:
Tvivlar på att du tar 14kg's hanteln 10 reps strikt utan att ha tränat innan eller har något fysiskt jobb.

Du vet, man blir stark av att spela datorspel!
Citera
2011-11-17, 09:44
Medlem
Lexzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Varför?
Har sett många småkillar/nybörjare på gymmet som ger sig på hantlar i den storleken. De har en mycket speciell teknik:
1: Svinga för hjälp, hålla mot på tillbaka vägen förefaller onödigt.
2: Lyft ut armbågen från kroppen, på så vis hjälper axel och övriga delar till mer, sedan är det bara att försöka lirka in armbågen när vikten är tillräckligt högt upp.
3: Lutar gärna ryggen bakåt, nästan som om de försökte gå limbo.
Jag antog att TS var en sådan eftersom han "aldrig tränat". Jag förblir skeptisk till 10 hyfsat strikta reps på 14kg tills jag får en film på det.
Citera
2011-11-17, 11:49
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBlatteKille84
Enligt mig är det urusel styrka du har på biceps trots din ålder. När jag var 16år körde jag på 22kg hantlar 10reps. Men det är jag.

Vill du öka i styrkan se till kör färre reps men tyngre vikter. Om du har någon som passar dig är det också bra, när muskeln är helt slut du inte okrar mer, ska din polare passa 3st extra reps.

Jalla öka vikter

Det är väl han som ska träna? Inte hans polare?
Citera
2011-11-17, 12:31
Medlem
Citat:
Har sett många småkillar/nybörjare på gymmet som ger sig på hantlar i den storleken. De har en mycket speciell teknik:
2: Lyft ut armbågen från kroppen, på så vis hjälper axel och övriga delar till mer, sedan är det bara att försöka lirka in armbågen när vikten är tillräckligt högt upp.
Jag antog att TS var en sådan eftersom han "aldrig tränat". Jag förblir skeptisk till 10 hyfsat strikta reps på 14kg tills jag får en film på det.

Jag trycker in armbågen i insidan av låret, sitter bredbent och rakryggad. Sen gör jag väldigt sakta faktist...
Citera
2011-11-17, 16:04
Medlem
Citat:
.

Dem flesta får ju bättre utvecklingen av en "lösare" stil så jag ser inte problemet. Stå som att man står vid en vägg ger inte mycket överbelastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in