Citat:
Ursprungligen postat av
fsdfsdf
Hej,
Satt och spelade Yatzy härom dan på ett tåg och hamnade då i följande situation efter två slag:
Hade två sexor och en femma och ville ha två par. Övervägde då att:
1. Spara de kvarvarande två tärningarna för att försöka få en till femma på sista kastet
samt
2. Strunta i femman och istället kasta om alla tre tärningar i hopp om att få två lika av någon valör.
Stod då och tvekade och valde sen att spara femmorna. (fick den inte bör tilläggas.)
Sen efter partiet hade jag inget att göra utan funderade då på om jag valde rätt. Försökte ställa upp lite beräkningar på ett papper och kom fram till svaret. Dock vill jag gärna kolla med er...
Så:
a) Vilket är störst chans att få - 1 eller 2?
b) Yatzy handlar ju om poäng och att få två sexor och två femmor ger 22 poäng. Vilken blir väntevärdet för de båda fallen (satsa på femmorna vs försöka få två lika av någon annan valör.)
Till sist, nej, detta är inte en skoluppgift jag har även om det ser ut som en.
Återkommer med min lösning senare i tråden!
Kanske onödigt att posta, men tycker det finns ett enklare sätt att resonera än det som postats(därmed inte sagt att det är fel har inte läst igenom all poster).
1. Spara femman. Att få två par kan nu göras genom att rulla

5,6),(6,5),(5,5)(4,4) osv vilket är 7 kombinationer av 36 möjliga.
Rullar man tre tärningar x x x så är antalet sätt att få tre av samma sort 1 st. Om man tänker på antal sätt att placera ut tex två femmor så finns det tre sätt: (5 5 något),(5,något,5)samt(något,5,5). Något är då vilket tal som helst utom en femma. Dvs totalt 3*5 kombinationer + 1 kåkkombo som ju också ger tvåpar. Det finns 5 möjliga tvåpar så totalt: 5*16 kombinationer av 218
Litet större chans att få tvåpar(vilket som helst) med metod 2 då 80/218 >10/36
När det gäller del 2 så är det här jag tycker att ovanstående resonemang förenklar det hela. Om man rullar två så blir väntevärdet :
(3/36)*22 +(1/36)*( 20+18+16+14) = (ungf) = 3,72
Om man rullar tre så är det 16 kombinationer av 218 för varje möjligt tvåpar så väntevärde:
(16/218)*( 22+20+18+16+14) = (ungf) = 6,6
Så metod två är klart bättre och precis tvärtom vad jag gjort alla dessa jävla år...