• 1
  • 2
2011-11-15, 13:56
Medlem
Teh_Masterers avatar
Hejsan!

Jag ska fara till läkaren och ta ett blodprov för att jag har varit jätteförkyld och hängig under en längre tid. De lär väl leta efter olika brister i vitaminer eller vad de nu kan tänkas göra. Jag är lite orolig för jag har inte tänkt på att det faktiskt är ett blodprov så jag har puffat på som vanligt utan större tanke på det

Måste läkaren aktivt söka efter THC för att kunna hitta det, eller finns det med på blodprovet per automatik? Vad skulle hända ifall de upptäckte spårämnen av cannabis i min kropp när jag gör den där läkarundersökningen. Är de tvingade av lagen att rapportera det eller gäller tystnadsplikten om mina provresultat?

Tackar för svar.

/ teh_masterer
Citera
2011-11-15, 13:58
Medlem
GlassKattens avatar
Jag är relativt säker på att THC inte syns i ett vanligt blodprov, de bryr sig åtminstone inte om det.
Citera
2011-11-15, 14:03
Medlem
nuplie22s avatar
De kommer inte testa dig för droger, du skulle få veta det i förväg om det vore så.
Citera
2011-11-15, 14:06
Medlem
Teh_Masterers avatar
Ah okej, fan så skönt att höra. Men om det nu (av någon korkad anledning) skulle vara så att de sade att "Också kommer vi att kolla efter preparat" eller vad fan de nu kan säga - kan jag bara säga "Nej, det vill jag inte" - eftersom att det liksom inte är obligatoriskt eller liknande. Sure det verkar lite misstänksamt, men det är väl okej att göra?
Citera
2011-11-15, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuplie22
De kommer inte testa dig för droger, du skulle få veta det i förväg om det vore så.

Gäller det även beroende kliniker - Alltså om man söker hjälp för alkoholism, testar de då om man intar andra illegala preparat? (Då lär inte många alkisar söka hjälp frivilligt)
Citera
2011-11-15, 14:08
Medlem
nuplie22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teh_Masterer
Ah okej, fan så skönt att höra. Men om det nu (av någon korkad anledning) skulle vara så att de sade att "Också kommer vi att kolla efter preparat" eller vad fan de nu kan säga - kan jag bara säga "Nej, det vill jag inte" - eftersom att det liksom inte är obligatoriskt eller liknande. Sure det verkar lite misstänksamt, men det är väl okej att göra?

Droger syns inte i blodet om man inte letar efter dem, det finns liksom ingen anledning att leta efter droger. Om de misstänkte att droger skulle orsaka din hängighet så skulle de fråga istället.
Citera
2011-11-15, 14:10
Medlem
Teh_Masterers avatar
Så jävla fantastiskt, nu känner jag mig så sjukt mycket mindre stressad. Det ska jag fira med en puff
Citera
2011-11-15, 14:10
Medlem
nuplie22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanskaFaran
Gäller det även beroende kliniker - Alltså om man söker hjälp för alkoholism, testar de då om man intar andra illegala preparat? (Då lär inte många alkisar söka hjälp frivilligt)

Ingen som helst aning. Men antar att de kolla levervärden vid alkoholism? Men eftersom du söker hjälp mot ett missbruk så kan de mycket väl testa dig för att se att du håller dig nykter.

Men som sagt, ingen aning.
Citera
2011-11-15, 23:30
Medlem
UgLyBastards avatar
Dom får inte drogtesta dig utan att du vet om det.
Och så testar dom inte det själva utan det görs på SKL (Sveriges kriminaltekniska laboratorium)
Citera
2011-11-16, 18:42
Medlem
Om dom skulle säga (vilket jag absolut inte tror att dom kommer att säga/göra) att de vill testa dig för droger eller något liknande så kan du bara säga nej
Citera
2011-11-16, 19:29
Medlem
Teh_Masterers avatar
Alltså jag nojjar ur nu, grabbar. Idag pratade jag med labbet på min vårdcentral, och min läkare (som är väldigt snäll) har typ sagt "Men vi testar allt" - för att verkligen grundligt kolla. Så jag kommer testas på njurfunktion, blodprover, snabbsänka och... urinprov. Detta kommer att vara i övermorgon (på fredag morgon) Betyder det att det syns i urinet, eller liksom.. är det samma där? Alltså jag är typ jätterädd, jag vill verkligen inte åka dit.

Fan att det ska vara olagligt, så jävla dumt, har ni några tips eller tröstande ord?
Citera
2011-11-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teh_Masterer
Alltså jag nojjar ur nu, grabbar. Idag pratade jag med labbet på min vårdcentral, och min läkare (som är väldigt snäll) har typ sagt "Men vi testar allt" - för att verkligen grundligt kolla. Så jag kommer testas på njurfunktion, blodprover, snabbsänka och... urinprov. Detta kommer att vara i övermorgon (på fredag morgon) Betyder det att det syns i urinet, eller liksom.. är det samma där? Alltså jag är typ jätterädd, jag vill verkligen inte åka dit.

Fan att det ska vara olagligt, så jävla dumt, har ni några tips eller tröstande ord?

hej, du kan gott slappna av! får farbror doktor reda på att du har begått ett brott som kan ge över två års fängelse så är det frivilligt för dem att anmäla. troligtvis söker de inte efter droger alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in