Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Detta är jag tveksam till men har full förståelse för att det kan te sig så.
Här instämmer jag, dock med reservationen att "präglas" inte skall förstås i meningen "skapas", utan tolkas mer som "påverkas".
Var inte meningen att min första mening skulle framstå som fakta utan ännu ett påstående/tes av mig då. Jag vidhåller dock att viljan påverkas av vad vi upplever och lär oss av saker, sen så verkar vi inte kunna styra över den trots de faktorerna men det spelar in.
Omedvetna är svårt att definiera vad det är, men även här vill jag påstå att det påverkas av hur vi lever och lär. Allt vi gör och upplever präglar oss på olika plan så även de undermedvetna, var det lagras vet jag inte men tror det är i någon av alla hjärnans funktioner som vi delvis vet eller inte vet.
Som försök till svar på viljan/insikten till hjärnsubstans så kanske det blir en produkt av kunskap/erfarenhet. Ifall viljan skulle vara kunskap som hjärnan sedan tolkar med ens egna erfarenheter/intressen kan det bli mer utav en materiell sak. Som att säga att man analyserar det och sätter in i ett (sitt egna) perspektiv.
Instinkt är väll lite liknande? Betingande saker som sker när man utsätts för en viss sak. Vilka delar syftar du på när du menar Natur, är det medfödda instinkter då?
(Detta är inget jag tänk igenom noggrant eller som jag tror. Var bara ett försök att få det att gå ihop på det materiella planet med hjärnsubstans).