2011-11-14, 23:37
Medlem
sockbats avatar
Tja!

Jag har haft töjningar i mina öron ett år nu typ, har töjt långsamt som bara den. För några månader sen började mitt höger öra fucka ur, då va den på 6mm. Det blev typ uttorkat och vägrade riktigt läka. Smörjde in örat med helosan 24/7 men inget hjälpte.. Till sist valde jag att gå ner till 4mm, och det läkte på typ 1 vecka. Och så jag tänkte att jag beställde nya töjningar så jag kan börja om. Jag började då att köpa 4,5,6 mm töjningar.

Igår fick jag töjningarna och jag valde att sätta i ett par nya 4mm töjningar(hade haft 4mm i någon vecka och det hade typ läkt helt då) från bodyjewellery.com(dessa). Efter en dag började öronen fucka ur igen och nu ser de ut såhär:

Fuckat öra

Vad är det som händer med örat? Är det kört? Vad bör göras? Hjälp
Citera
2011-11-15, 00:11
Medlem
ItWasGhostss avatar
Vad är o-ringarna i för material?
Sådär såg nämligen mitt öra ut för länge sedan och jag kom fram till att det var på grund av o-ringarna jag använde. Blev visserligen ringar av torkad sårvätska runt hålet, där o-ringarna tryckte, men annars var det väldigt lika.
Byt till o-ringar i silikon istället och kika om det hjälper.

Vad för slags material är det du använder i öronen? Såg att den du länkade var av akryl, har dina tidigare smycken också varit det? Kan ju vara någon reaktion du fått för att du är känslig för akryl, vet själv att mina öron blir lite irriterade ifall jag har i akrylpluggar för länge.

Jag skulle förresten rekommendera dig att töja med kirurgiskt stål istället, akryl är inte bra att ha i nytöjda piercingar alls egentligen.

Tvätta med lite koksalt och downsize:a nån millimeter och fortsätt inte töja förrän det läkt, så ska du se att det nog blir bättre snart.
Citera
2011-11-15, 17:48
Medlem
Låter som du töjjt för fort eller med fel material.

Gå ner i storlek och vänta är rätt melodi, det kan vara rätt skönt att göra emellanåt ändå när man töjjer, jag tycker det känns som snibbarna blir lite köttigare och pluggarna sitter bättre. Se till att inte ha några tunga smycken, men det är sällan ett problem om de är under typ 20mm.

Sen är det bara att börja om och upprepa för sig själv: Tålamod tålamod tålamod
Citera
2011-11-15, 20:55
Medlem
sockbats avatar
6 mm på 1 år för snabbt? tveksamt alltså

Men fel material kan ju stämma, jag bytte tillbaka till dom jag hade innan jag satte i dom jag fick om dagen. Och låter dom vara i lite så ska jag försöka dra till något piercinghak och köpa nya av rätt material.

Tack för alla svar i alla fall!
Citera
2011-11-16, 00:01
Medlem
Kiddets avatar
Som föregående talare så kan det absolut hänga på materialet i både smycke och o-ringar! Testa att byta material först och se hur det går :>

Jag själv har töjt till 33mm i båda snibbarna och stött på några hemska scenarion på vägen -.-
mina tips är främst att byta från sådana där 'töjstavar' till att köra med gängtejp.
Gängtejp finns på Claes Ohlson för typ 16:- packet. Jag körde från ca 5mm ända upp till 33 med tejp och det gick hur bra som helst! Du gör helt enkelt så att du köper pluggar i den storlek du har atm, och börjar sen att tejpa några lager för att successivt öka storleken tills du kan köpa pluggar i några storlekar större.
Gängtejp är väldigt tunt och poröst så du får tejpa 2-3 ggr i veckan beroende på hur mottagliga dina snibbar är.
Denna metod är ju inte för alla, men av egen erfarenhet så säger jag att den är SÅ mycket skönare mot snibbarna.
Ett annat tips är att sluta med helosanen, kör med Jojobaolja istället, det är en gudagåva för oss som töjer Finns på hälsokostbutiker och ja, helt underbar är den!
Lycka till med snibbarna och ta det varligt så du slipper ärrvävnad!
Citera
2011-11-17, 12:24
Medlem
qrounxqrounxs avatar
tapers är inga smycken utan dom ska användas som ledstickor. på dom flesta så funkar inte akryl så bra alls. örat blir torrt, svullet, irriterat. har du ens övervägt att byta material? sätt i ett smycke. kosta på dig träpluggar av bra kvalite och sluta vara så dumsnål tycker jag för att sen jobba dig upp en gång varje/varannan månad i storlek. det går fort att läsa sig till hur man ska töja bra istället för att bara hoppa på något som verkar lätt tills man upptäcker att "oj, nu har jag feta blowouts, det kanske inte är så bra". hoppa inte över storlekar!

lycka till
Citera
2012-08-02, 20:07
Medlem
Nu bumpar jag tråden men jag måste fråga TS; löste det sig? Hur bar du dig åt isf?

Jag har precis samma problem. Töjde upp till 7 mm på 8 månader och allt gick fint och gjorde aldrig ont, men helt plötsligt blev bägge öronen alldeles sårvätskiga som på bilden... Använde akryl innan problemen uppstod, gick då ner till 4or (också akryl). Beställde trä att sätta i och låta det lugna ner sig med, hjälpte knappt men efter ytterligare två veckors regelbunden rengöring med koksaltlösning blev de äntligen fina igen. Lät dem vara i ungefär två veckor till och eftersom att allt verkade frid och fröjd igen så köpte jag tapers i kirurgiskt stål och tänkte att jag skulle börja töja igen... vilket jag också gjorde, VÄLDIGT försiktigt. Morgonen därpå var öronen sårvätskiga igen.

Använder vanliga o-ringar, likadana som jag alltid gjort... kanske är värt att testa andra? Var hittar jag ringar i annat material?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in