• 1
  • 2
2011-11-14, 19:02
Medlem
Hej

På Åland är det arbetskraftsbrist. De som står utan jobb i Sverige, eller vill byta jobb rekommenderar jag starkt Åland. Gå in på www.ams.ax och kolla in de lediga jobb som finns just nu.

Jag är själv från Åland så jag kan försöka svara på alla praktiska frågor om att flytta till och bo på Åland.

Mvh
Citera
2011-11-14, 20:13
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Hur ser bostadsituationen ut på Åland dådå?
Citera
2011-11-14, 20:47
Medlem
Ganska svårt att få lägenhet. Men inte svårare än en storstad i Sverige. Är du beredd att bo 10-20 km utanför staden Mariehamn så är det lättare.
Citera
2011-11-14, 21:24
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potte90
Ganska svårt att få lägenhet. Men inte svårare än en storstad i Sverige. Är du beredd att bo 10-20 km utanför staden Mariehamn så är det lättare.
Synd
Citera
2011-11-25, 03:17
Medlem
buffalos avatar
Jag vill flytta till Åland. Vilken kompetens anser du vara nödvändig för att kunna konkurrera med ålänningarna om jobben?
Senast redigerad av buffalo 2011-11-25 kl. 03:21.
Citera
2011-11-25, 07:00
Medlem
SkoterBengts avatar
Kollade igenom hela listan med 79 jobb.
Kunde inte direkt se någon jobb som INTE kräver att man har erfarenhet,utbildning eller dylikt för yrket.
Citera
2011-12-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Jag vill flytta till Åland. Vilken kompetens anser du vara nödvändig för att kunna konkurrera med ålänningarna om jobben?

Det som Åland är i absolut störst behov av är inom vården. Närvårdare, sjuksköterskor, läkare m.m. Men inom restaurang behövs det väldigt mycket personal på somrarna. Då lär man inte behöva någon utbildning då vi är så stor turistort. Men är man utbildad inom IT så har man nog också väldigt stor chans att få jobb.
Citera
2011-12-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkoterBengt
Kollade igenom hela listan med 79 jobb.
Kunde inte direkt se någon jobb som INTE kräver att man har erfarenhet,utbildning eller dylikt för yrket.

Det stämmer. Men hittar du något jobb som du är intresserad av och om du uppfyller åtminstone vissa av kvalifikationerna skulle jag definitivt söka det. Jag brukar gå in på ams.ax några gånger i månaden och jag får känslan av att jobben ligger kvar väldigt länge där = de har svårt att hitta någon alls som söker.
Citera
2012-03-06, 01:18
Medlem
Potte90, lägg till mig på msn/fb . Är väldigt intresserad och skulle vilja prata med dig om lite saker

Robinlindgren_@live.se
Citera
2012-03-06, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindgrenr
Potte90, lägg till mig på msn/fb . Är väldigt intresserad och skulle vilja prata med dig om lite saker

Robinlindgren_@live.se

Lol, wut?

Men hur det med lönerna?
Citera
2012-03-06, 13:26
Medlem
Ålänningar gillar bara ålänningar, oerhört konstigt "land" det där.halva ön kallar sig finnar men kan inte ett dugg finska,men pratar finlandssvenska, och andra halvan kallar sig svenskar men ogillar att arbeta tilsammans med svenskar
Citera
2012-04-22, 00:02
Medlem
rayprices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Ålänningar gillar bara ålänningar, oerhört konstigt "land" det där.halva ön kallar sig finnar men kan inte ett dugg finska,men pratar finlandssvenska, och andra halvan kallar sig svenskar men ogillar att arbeta tilsammans med svenskar

Om man bara tränger sig på kan det bli så, men lär du dig känna en ålänning lite bättre är det nog inga problem. Det beror ju på vad du själv är för person. Själv känner jag flera svenskar som brukar komma hit, en familj som har hyrt stuga av oss bland annat, hur trevliga som helst var dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in