2004-12-30, 23:12
Medlem
hejsan

jag har en sida där det finns 2 frames. i den ena skall en extern sida laddas ex "www.xxx.com" där andvändaren knappar in en adress eller liknande och i den andra hade jag tänkt ha lite kod som loggar vad personen skriver in i den externa sidan.

är det java som gäller eller kan man andvända någon finurlig html kombination?
Citera
2004-12-31, 01:14
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
hejsan

jag har en sida där det finns 2 frames. i den ena skall en extern sida laddas ex "www.xxx.com" där andvändaren knappar in en adress eller liknande och i den andra hade jag tänkt ha lite kod som loggar vad personen skriver in i den externa sidan.

Är tämligen säker på att du inte kan logga nåt med javascript, men om du använder php så ska det inte vara nån match.

Om jag har fel angående javascript så får gärna nån rätta mig, det är nåt en föreläsare i webbprogrammering fått mig att tro.
Citera
2004-12-31, 01:25
Medlem
ok får kolla på lite php då.

iofs tycker jag inte att det borde vara så svårt att få det med en java script.
om det bara är en vanlig form funktion som man vill logga så borde det ju funka.
Citera
2004-12-31, 01:52
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
ok får kolla på lite php då.

iofs tycker jag inte att det borde vara så svårt att få det med en java script.
om det bara är en vanlig form funktion som man vill logga så borde det ju funka.
Jo, men vart ska du logga det? Vi gjorde en uppgift i min senaste kurs då vi skulle använda oss av xml och sen lägga till fakta till xml-filen, det vi kom fram till var att det inte går att skriva till filer med javascript. Vi var tvugna att använda oss av en *.hta fil där man fyllde i uppgifterna och sen skrev denna till xml-filen.

Det är möjligt att jag har fel och att det visst går att skriva fakta till filer, men även om så är fallet så tror jag fortfarande att php eller asp är det enklaste valet.
Citera
2004-12-31, 02:05
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
hejsan

Jag har för mig att det i IE numera inte går att göra så eftersom folk inte uppskattade sådana lösningar. Tror dock att det fungerar om båda sidorna ligger på samma server.
Citera
2004-12-31, 02:13
Medlem
ja det är sant. det kanske är problem att skriva till en fil. fast å andra sidan kan jag ju andvända mail. alltså att den mailar resultatet till mig.
Citera
2004-12-31, 04:09
Medlem
xatrixs avatar
Citat:
ja det är sant. det kanske är problem att skriva till en fil. fast å andra sidan kan jag ju andvända mail. alltså att den mailar resultatet till mig.
tänk på att javascript är client-side och php är server-side. Det går alltså inte att skicka mejl med javascript utan att användaren märker det genom att mejlprogrammet poppar upp.
Citera
2004-12-31, 04:26
Medlem
man skulle kunna andvända ett sånt där cgi script som mailar formen till en.

nu känner jag att jag börjar snurra till det. för att förtydliga lite:

frame A skall alltså innehålla en sida som ligger utanför min kontroll att ändra på tex www.xxxx.com. På denna sidan finns det en form som man kan fylla i lite värden och skicka genom att trycka på en submit knapp.

frame B innehåller ett script (java, php eller nåt annat) som "fångar" upp det som skrivs/skickas i frame A.

Kanske det är bättre att lägga eventuellt script i index filen istället? dumt att lägga den i en annan frame.
Citera
2004-12-31, 10:54
Medlem
phreakdentas avatar
Gör en kopia av deras indexsida, om formulärdatan skickas via php kan du ange att det ska skickas till din egen sida. Ditt script loggar vad som skickats och skickar sedan vidare formulärdatan till rätt sida.
Citera
2004-12-31, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Gör en kopia av deras indexsida, om formulärdatan skickas via php kan du ange att det ska skickas till din egen sida. Ditt script loggar vad som skickats och skickar sedan vidare formulärdatan till rätt sida.

låter exakt som det jag vill åt. har du någon exempelsida eller något där jag kan kolla på koden? Är inte så haj på php.
Citera
2005-01-02, 17:54
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
låter exakt som det jag vill åt. har du någon exempelsida eller något där jag kan kolla på koden? Är inte så haj på php.
Php är inte min starka sida, men en duktig kodare skulle kunna göra detta på 5 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in