2015-04-03, 06:01
Medlem
Av alla kapitel jag läst minns jag ett med karaktären Umpa. Gillar verkligen henne
Citera
2015-04-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aiming-HIGH
Av alla kapitel jag läst minns jag ett med karaktären Umpa. Gillar verkligen henne

Umpa?
Är inte det den kvinnliga stenålders figuren som förekommer i tidningsformatet Kalle Anka & Co?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Prinsessan_Umpa
Citera
2015-04-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Kunde du möjligtvis berätta när du läste den här historien? Någon form av tidsavgränsning skulle underlätta sökandet. Minns du om det var en nyutkommen pocket eller nyutgåva av en äldre?

Ja det är ialla fall en 15 år sedan, skulle tippa på någonstans på sent 90-tal, men det kanske inte säger så mycket eftersom jag tyvärr inte minns om det var en nyutkommen pocket. Men jag kan tänka mig att pocketen köptes mellan 95 och 2000.

Ska luska runt lite på inducks och se om jag känner igen något
Citera
2015-04-04, 08:52
Medlem
Kroegarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av littlewiloo
kanske ska spoilervarna, om någon känner för att äntligen börja läsa kalle anka

Jag har försökt googla fram detta men utan resultat och testar här istället.

Vilken pocket var det där joakim von anka och von pluring inte kunde komma överens om vem som var rikast och istället startade en tävling för att avgöra detta. Det gick ut på att båda börjar från scratch. Har något svagt minne av att joakim börjar deala med en grönsakshandlare i det tidigare skedet. Tror det hela slutar med att de har var sitt torn jämte varandra. Vill även minnas att plurings kaxighet förlorade honom tävlingen.

anyone?

Det är inte den pocket där Pluring och Von Anka i princip köper upp varandras tillgångar? Allt startar pga en palsternacksskalare och det slutar med att Von Anka äger allt som pluring ägde, Pluringtornet med mera. Och Pluring i sin tur äger bingen osv. För att avgöra vem som är rikast så singlar dem slant. med hjälp av Jockes slantsinglare. och turkronan landar då på högkant, men faller sedan till Joakims fördel.

Ingen av dem trivs dock och det slutar med att dem båda går med på att byta tillbaka allting? Om så vore fallet så finns serien i pocket nr 183 "Nu ligger du illa till Kalle" och serien ifråga hette Titanernas kamp.
Citera
2015-04-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroegarn
Det är inte den pocket där Pluring och Von Anka i princip köper upp varandras tillgångar? Allt startar pga en palsternacksskalare och det slutar med att Von Anka äger allt som pluring ägde, Pluringtornet med mera. Och Pluring i sin tur äger bingen osv. För att avgöra vem som är rikast så singlar dem slant. med hjälp av Jockes slantsinglare. och turkronan landar då på högkant, men faller sedan till Joakims fördel.

Ingen av dem trivs dock och det slutar med att dem båda går med på att byta tillbaka allting? Om så vore fallet så finns serien i pocket nr 183 "Nu ligger du illa till Kalle" och serien ifråga hette Titanernas kamp.

Känner inte igen pärmen. Men jag minns ganska väl att det som pluring förlorade på var att han i slutet på något högfärdigt sätt ger joakim en krona, vilket sedan blir den avgörande kronan när de räknar ihop sina förmögenheter. Det intressanta med den här storyn är ju att de väljer att börja från scratch, då får de testa sina färdigheter på riktigt, via byteshandel osv. Tills de sakta men säkert bygger upp sina förmögenheter pånytt.
Citera
2015-04-04, 22:56
Medlem
Om någon bor nära Kristianstad och är sugen på en hyfsat stor samling pockets så rekommenderar jag en titt på Blocket.

122 pockets till en kostnad av 150:-
Billigare än så kommer man nog inte undan
Citera
2015-04-05, 16:44
Medlem
Hittade den tillslut! Pocket nr 81 - Kom loss Kalle

Serien hette Giganternas Kamp och börjar på sidan 118
Citera
2015-04-06, 13:14
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stekspade
Om någon bor nära Kristianstad och är sugen på en hyfsat stor samling pockets så rekommenderar jag en titt på Blocket.

122 pockets till en kostnad av 150:-
Billigare än så kommer man nog inte undan

Tack för tipset! Jag ska iväg ikväll och hämta ikväll! Fatta att jag kommer sträckläsa varenda pocket i samlingen
Citera
2015-04-06, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av littlewiloo
kanske ska spoilervarna, om någon känner för att äntligen börja läsa kalle anka

Jag har försökt googla fram detta men utan resultat och testar här istället.

Vilken pocket var det där joakim von anka och von pluring inte kunde komma överens om vem som var rikast och istället startade en tävling för att avgöra detta. Det gick ut på att båda börjar från scratch. Har något svagt minne av att joakim börjar deala med en grönsakshandlare i det tidigare skedet. Tror det hela slutar med att de har var sitt torn jämte varandra. Vill även minnas att plurings kaxighet förlorade honom tävlingen.

anyone?

Det har jag för mig är i en av de tidigaste pocket som har varannat uppslag i färg och varannat i svart vitt.
Citera
2015-04-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stekspade
Umpa?
Är inte det den kvinnliga stenålders figuren som förekommer i tidningsformatet Kalle Anka & Co?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Prinsessan_Umpa

Jaaa precis! Hon var med i något kapitel som jag tyckte om extra mycket när jag var liten, kunde läsa det kapitlet hur många gånger som helst.
Citera
2015-04-08, 00:32
Medlem
Khorneflakess avatar
Vet någon vilken pocket det är där Joakim von Anka spelar Ankeborgs motsvarighet till Dorian Gray och sakta men säkert försjunker i en sjukt jobbig dekadens som visar sig i hans oljemålning långt senare? Läste denna berättelse när jag var barn och den var oerhört kuslig.

Har pocketen någonstans i garaget idag, men vet inte vilket nummer den tillhör. Skulle förenkla om någon kunde peka ut det.
Citera
2015-04-08, 06:50
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khorneflakes
Vet någon vilken pocket det är där Joakim von Anka spelar Ankeborgs motsvarighet till Dorian Gray och sakta men säkert försjunker i en sjukt jobbig dekadens som visar sig i hans oljemålning långt senare? Läste denna berättelse när jag var barn och den var oerhört kuslig.

Jag vet ingenting om en sådan story, men en Inducks-sökning tyder på att en ankversion av Dorian Grays porträtt publicerades i pocket nummer 204, som gavs ut år 1997. Var du barn då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in