2004-12-30, 10:52
Medlem
Är det någon skillnad?
Citera
2004-12-30, 18:45
Medlem
Pettans avatar
stavningen??
nää, ärligt talat vet jag inte det..
smördeg fanns inte med på susning, däremot mördeg...
Citera
2004-12-30, 18:49
Medlem
prettygirls avatar
Smördeg är väl det man gör wienerbröd på och mördegskakor är typ Bragokex.

Om jag inte misstar mig, men det tror jag inte.
Citera
2004-12-30, 18:58
Medlem
OliTs avatar
Absolut, det är skillnad.. Smördeg heter pâte feuilletée på Franska, Mördeg pâte sucrée. Mördeg innehåller ägg, smördeg gör det inte. Dessutom tror jag att man brukar ha ättika i smördeg, kan någon bekräfta?
Citera
2004-12-30, 19:10
Medlem
Jag trodde det var tvärtom, att det var ägg i smördegen, men jag kan ha fel. Mördeg är väl lite som pajdeg, typ mjöl, mycket fett och bara några matskedar vatten. Har även för mig att man brukar ha ättika i mördeg.
Citera
2004-12-30, 19:14
Medlem
flowss avatar
Smördeg (grundrecept)
Vetemjöl
Vatten
Ättikssprit
Margarin

Mördeg
Bakpulver
Mjöl
Smör
Socker
Ägg

Slutsats
Ja, det är skillnad. Och ovan ser du vad för någon.
Citera
2004-12-30, 19:42
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Smördeg (grundrecept)
Vetemjöl
Vatten
Ättikssprit
Margarin

Mördeg
Bakpulver
Mjöl
Smör
Socker
Ägg

Slutsats
Ja, det är skillnad. Och ovan ser du vad för någon.

Så sant, typiska exempel på smördegsverk är wienerbröd och croissant och typiska exempel på mördeg är många av typiska svenska småkakor, torra och ganksa möra. Mördeg kan dock finnas med eller utan ägg.
Citera
2004-12-30, 19:56
Medlem
Johnnyboys avatar
Nordisk Familjebok har ju ofta rätt och upplyser om följande:

Mördeg, kokk., en deg af hvetemjöl, smör, socker, ägg och litet salt i olika blandningar för olika ändamål, till små pastejer, tårtor, kakor o. d., bakelser, bottnar. Bakelser af mördeg ("mörbakelser") kallas sandbakelser, mandelformar, crusen-stolpar, skarpskyttar, trekantiga hattar, tarteletter, galetter, äss, mörspritsar, mörblad, muskotbröd m. m. De olika namnen antyda olika behandling och olika fyllning.

Smördeg göres af bästa mjöl, fast smör, litet salt, något vatten och stundom något socker (s. k. hel smördeg innehåller intet socker; och tillredes på ett svalt ställe. Först göres en lös deg af mjölet, vattnet och saltet; den utklappas tunn. Smöret, utklappadt i en servett, lägges ofvanpå. Kanterna öfvervikas, och degen sättes på is en kvarts timme; den utkaflas åter och sättes på is en kvarts timme; så utkaflas den åter och ställes på plåt i kallt rum. Hopkaflingen och utläggningen, hvarvid åtskilligt är att iakttaga, upprepas fyra till sex gånger; mellan hvarje gång ställes degen åter på is. Af smördeg beredes nu en mångfald rätter. såsom tårtor, t. ex. smörtårta (den läckra tusen-bladstårtan, fr. gâteau mille feuilles, m.fl. former). kakor,"paj", bakelser m. m. Smördeg bör skiljas både från pastejdeg, som ej behöfver kyla vid tillredningen på grund af en något annan sammansättning, och från mördeg (se d. o.), som innehåller betydligt mera socker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in