2011-11-11, 13:43
Medlem
Har ett litet problem, min bmw 735i skakar när jag håller farten, mellan 50 till 70 km/h.
Under acceleration eller inbromsning skakar det inte alls.
Ratten skakar aldrig och kan inte riktigt säga om vibrationerna kommer fram eller bakifrån.

En vän som e bilmek säger att det kan va ett hjullager som krajjat men vill ha lite mer åsikter eller erfarenheter, tacksam för svar!
Citera
2011-11-11, 14:00
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyfanken
Har ett litet problem, min bmw 735i skakar när jag håller farten, mellan 50 till 70 km/h.
Ratten skakar aldrig och kan inte riktigt säga om vibrationerna kommer fram eller bakifrån.

En vän som e bilmek säger att det kan va ett hjullager som krajjat men vill ha lite mer åsikter eller erfarenheter, tacksam för svar!

Jag hade det problemet på en bil jag köpte i USA.
Där sa dem att det antagligen var en gummibussning som håller motorn på plats som hade lossnat/gått sönder.

Jag vill understryka att jag inte kan ett skit om bilar och att jag bara förmedlar det de sa till mig.
De kanske ljög för mig eller hade fel dessutom är det ju skillnad på amerikanska bilar och europeiska i utförande.

Men men, då vet du.

Lycka till!
Citera
2011-11-11, 14:10
Medlem
Obalans i bakhjulen? kan vara tillräckligt.
Citera
2011-11-11, 14:48
Medlem
F.B.Dases avatar
Något är i obalans. I värsta fall är det ett hjul som sitter löst. (Bytt till vinter däck nyligen?) Har själv varit med om att ett hjul lossnat under färd. Kolla att alla hjulbultar är åtdragna och sitter på plats. Det räcker inte att rycka i däcket när bilen står på den (min erfarenhet). Använd domkraft och Hylsnyckel. Kolla att däcket är oskadat, utan skav och bubblor (aldrig mer Bridgestone - ännu en erfarenhet). Om det är OK så är det något annat och då kan du i alla fall köra till en verkstad utan att riskera att ofrivilligt hamna i diket eller mot en mötande lastbil. (Kör inte på Kumho heller, tappar dubbarna - tredje erfarenheten). Kör numera bara Michelin på sommaren och Nokian på vintern utan problem.
Citera
2011-11-11, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyfanken

om det är en automat så kan felet ligga i lådan i lockup:en tror jag det heter. kostar typ 15000 att fixa, men det håller ihop ändå. det är bara störande
Citera
2011-11-11, 15:38
Medlem
Första du ska göra är att lägga dig under bilen och kolla så att Hardyskivan inte är trasig.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5811201133550e25b
Citera
2011-11-11, 15:58
Medlem
Min bil fick samma problem, med att den skakade när man höll en konstant fart vid 100 km/h.

Det visade sig att bakhjulen hade fått lera på sig och att en sten hade fastnat i det. Inte stort alls, men det räcker för att det ska bli obalans. Tvättade bort det, och sedan var det inget problem.

Men som någon sa, bytt till vinterdäck nyligen? Kan vara så att det blivit något fel i balanseringen.
Citera
2011-11-11, 17:04
Medlem
Det är en automat, jag ska kolla igenom allt jag kan göra själv först och så hör jag av mig sen så får vi se hur det går! tack!
Citera
2011-11-11, 20:23
Medlem
club01s avatar
Låter som kardanaxel eller något i närheten av den. Hardyskivan, kardanaxel, stödlageret i lådan.
Mest vanligt skulle jag nog ändå säga hardyskiva men är inte så haj på BMW så det bästa vore nog att gå in på autopower.se och höra där där alla BMW fantaster sitter och lurar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in