Citat:
Ursprungligen postat av
Auswanderer
Vad tror du "vetenskapliga sanningar" bygger på? Jo, filosofiska idéer och teorier. Det kallas för vetenskapsteori.
Diskussionen har aldrig handlat om huruvida du är fysiskt kapabel att uttrycka en ifrågasättande åsikt om vad som helst, självklart kan du det. Men du kan inte på ett seriöst sätt, det vill säga enligt logikens alla regler, ifrågasätta någonting utan att ta någonting annat för givet, vilket är en nödvändig sanning du aldrig kommer runt.
Mentalt kapabel hoppas jag du menar. Lite feltänkt som dyker upp med jämna mellanrum.
Nu måste vi först dela upp vetenskapen. Vad jag oftast menar när jag pratar om vetenskap, vilket kanske inte framgår, lite slarvig av mig, är naturvetenskap. Sådant som sysslar med verkligheten. Filosofi kallas förstås också för vetenskap, samhällsvetenskap. Jag måste bli tydligare med vilket jag menar, om jag inte menar båda.
Inom filosofin kan en åsikt gälla som en sanning, om man på något sätt kan visa logiskt att den inte går att ifrågasätta.
Inom naturvetenskapen måste man bevisa att något är sant, koppla det till verkligheten. Annars kan man inte bevisa att det stämmer. Man kan inte bara göra ett logiskt antagande och sen säga att det är sant. Det måste bevisas att det stämmer i verkligheten också. Testas och kontrolleras.
Inom filosofin, kan jag, som jag gjorde, skapa en idé, som den helt logiska hjärnan utan medvetande och använda för argumentation. Liksom man inom filosofin, använt medvetandet utan hjärna på samma sätt. Enligt mig är ingen av dem verkliga, utan bara idéer, mentala skapelser som används för att framföra idéer. En annan sak som jag framförde tidigare var, om någon ärligt sa att han var 100% säker på något, kunde man anse sig 100% säker på att han ansåg det. Ett filosofiskt grepp om en sanning.
Men det som varit mest intressant för mig i den här diskussionen, var att tänkande inte är en medveten handling och att det tydligen påverkade din åsikt om att även tvivel, kanske inte var en "nödvändig sanning". Som jag ser det har du blivit lite mer bildad och blivit tvungen att tänka i lite nya banor, eller menar du fortfarande att både upplevelse och tvivel är "nödvändiga sanningar". Hur ser du på de båda sanningarna nu. Har du fått omvärdera de åsikterna.
Så om vi lägger den filosofiska byråkratin och ismerna åt sidan ett ögonblick och ägna oss åt själva sakfrågan.
Är du 100% säkrer på dem nu också?